بینامتنیت قرآنی در مصنّفات باباافضل کاشانی(بر اساس نظریۀ ژرار ژنت)
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیمسروره مختاری 1 , مهسا کاظمپور 2
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران.نویسنده مسئول: mm.literature54@yahoo.com
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: intertextuality, The holy Quran, ژرارژنت, Gerard Genette, Literary works, بینامتنیّت قرآنی, بابا افضلالدین کاشانی, مصنّفات, مدارجالکمال, جاودان نامه, Baba Afzaluddin Kashani, Madarejulkamal, Javdannameh,
چکیده مقاله :
بینامتنیّت یکی از نظریه های مهم ساختارگرایان است که بر اساس آن هیچ متنی بدون پیش متن نیست، یا تداوم است و تکرار، یا تقلید است و دگرگونی. بر این اساس در متون ادبی، هیچ نقطه آغازی وجود ندارد و نویسندگان به صورت اصیل اثر را خلق نمی کنند؛ بلکه بن مایه های آن را از متون قبل از خود می گیرند. عرفا و فلاسفة اسلامی بسیاری از بن مایه های فکری خود را از قرآن، سنّت و نهج البلاغه وام گرفته اند. در مصنّفات بابا افضل کاشانی، بینامتنیّت قرآنی مشهود است. جستار حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای بینامتنیّت قرآنی را در مدارج الکمال و جاودان نامه بابا افضل مطالعه کرده است. حاصل پژوهش نشان می دهد که قرآن کریم در کلام این حکیم بزرگ، تأثیرات معنوی و لفظی بسیاری برجای نهاده و پیوند عمیقی بین اندیشه های قرآنی و اندیشه های ادبی، عرفانی و فلسفی وی به وجود آورده است. یکی از بارزترین وجوه اندیشه های وی، تفکر دربارة انسان و هستی شناسی است. با توجّه به تقسیم بندی ژرار ژنتُ بینامتنیّت قرآنی در دو رسالة مورد مطالعه، به صورت های صریح(آشکار)، غیرصریح(پنهانی و تعمدی) و ضمنی، وجود دارد.
With the arrival of Islam in Iran Quranic teachings in the individual and social life of Muslims took a special role followed by Quranic verses and hadiths in the literary and mystical texts of the people of this land, reflected and the writers and poets of your word decorated with Quranic themes and in various ways showed their writing power. Interpersonalism is one of the structuralists issues according to it, any text of the texts before itself has been influenced; therefore, the authors do not create the original effect; but it also extracts its features from the texts before it. Baba Afzal Kashani is a wise and spiritual ontologist; one of the aspects of his thoughts on human thinking and ontology and many of his topics are inspired by the verses of the holy Qur'an the word's of revelation in the works of this great wise have left many spiritual and verbal influences; as discussed in the essay by Baba Afzal Kashani (madaregolkamal and gavdanname), this influence on the depth of his thoughts is an excellent expression and a feature of his style of writing. The present research project is analytically-descriptive and uses library resource's, has examined the influence of Baba Afzal Kashani on the Qur'an and narration the results of the studies show that he has expressed his mystical thought's, using the Quran and narrative, and has created a deep link between Quranic thought's and literary-mystical thought's given the division of Gérard Genette from Intertextuality, Baba Afzal to the forms, straight (Revealing), and Non-explicit (Hidden and deliberate) and implied, the Quran and narration both in content and in the structure of the treatises have been influenced
_||_