رستاخیز عرفانی انواع نادر صوت در غزلیات شمس
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیماندانا کمرخانی 1 , میر جلال الدین کزازی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
کلید واژه: حرکت, غزلیاتشمس, مولانا, اصوات عرفانی,
چکیده مقاله :
غزلیات شمس پیوندخروش ناخودآگاه درونی شاعر و آواهای طبیعی نظام هستی است، این دو در تطبیق با فضای عرفانی ومعناییمتن شاعرانه به سبکی موسیقیایی احضار میشوند،مولانا بیهیچ انتخاب گزینشی یا تحمیلی برمتن، مفاهیم عرفانی را در بستر جویباری غزل مینشاند و در این راستا به جلوههای طبیعی و شاعرانۀ صوت روی میآورد،رویکرد درونی و جوششی مولانا به اصوات، مجموعهای از حرفآهنگها، واژهآهنگها، متنآهنگها و صدامعناهارا در حریم غزلیات شمسفراهم آوردهاست،این اصوات دارای مصادیق متعددیاستو در این جستار با عناوین:اصوات شاعرانه، اصوات قرردادی، اصوات موکد، اصوات ممتد، اصوات وابسته و اصوات نواختی نامگذاری شده وکیفیت دیگر انواع شناخته شدۀ صوت و صوتآفرینی در غزلیات شمس، ازجمله:نامآوا، صدامعنا، نغمۀحروف، تکرار، تجنیسو،،،تحلیل شدهاست،در غزلیات شمس منشااصوات، حرکت است و ایندو، کفهها یک ترازو هستند،دراین جستار مهمترین عناصرایجاد حرکت که به خلق ابزارهای صوتآفرینی منجر میشود، برشمرده شده است،رابطۀ صدا و حرکت و مقاصد ثانویۀ اصوات در غزلیات شمس، دیگر محورهای این پژوهش هستند
_||_