طبقه بندی مدیران از طریق مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی در سازمانهای ورزشی
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت ورزشیزهرا سهرابی 1 , مهرداد محرم زاده 2
1 - گروه مدیریت ورزشی و بیومکانیک، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی و بیومکانیک، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: سازمان های ورزشی, مدیران ورزشی, هوش فرهنگی, طبقه بندی مدیران, مهارت های ارتباطی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق رابطه مهارت های ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی می باشد. از این رو این تحقیق از نوع تحلیلی و مدل یابی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 550 نفر می باشد. 207 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای - خوشه ای انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های اطلاعات فردی، مهارت های ارتباطی (81/0)، پرسشنامه هوش فرهنگی (85/0) و پرسشنامه محقق ساخته طبقه بندی مدیران (86/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان می دهد که بین مهارت های ارتباطی ، هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی رابطه معنی داری وجود دارد، ضمن اینکه مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار بود(037/0RMSEA=، 912/0 GFI=، 902/0 AGFI=). از این رو لازمة برنامه ریزی صحیح در این سازمانها برای ارتقای مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی برای مدیران ورزشی به عنوان افراد اثر گذار در این سازمان ها ضروری است. از آنجا که درصد قابل توجهی از مدیران ورزشی اصفهان به سمت مدیران تقلیدی و سفیر تمایل دارند، لذا مسؤولین باید راهبردهایی مناسبی در انتخاب افراد مناسب برای پستهای مدیریتی داشته باشند چرا که به نظر می رسد با مدیران تحلیلگر و شهودی بهتر می توان چشم انداز روشن تری برای ورزش استان متصور بود.
Objective: The purpose of this study was Structural equation modeling of relation between communication skills with cultural intelligence and classifies sport managers in Isfahan Province.Methodology: Descriptive study was conducted through a survey. The study population consisted of Isfahan’s Sport Managers. In this research 550 sport manager’s as a population was considered. 207 As the population was selected from Statistical population. Measuring instrumentsconsisted ofdemographicquestions, BartonG.Thereliability ofcommunication skills(0.81), cultural intelligence questionnairewas (0.88) and reliability of classify sport managers questioner was (0.84). Statisticalmethodsincludedanalysisofbothdescriptive and inferential statisticsusingSPSSsoftwareandsoftwareLISRELand structural equation modelingwas performedto assess therelationshipsbetween variables.Results: The results show that the communication skills and cultural intelligence and classify sport managers, there are significant relationship, the output shows the application of structural equation model is appropriate (RMSEA=0.037 ، GFI=912.، AGFI=0.902).Conclusion: Hence the required proper planning in order to improve their communication skills and cultural intelligence organizations for sports managers in these organizations is effective as ever. Because of the significant aims of the athletic directors, managers tend to imitate and Ambassador Therefore, the authorities have the right people in the suitable strategy for post management have, Because it seems intuitive managers and analysts can better brighter prospects for the exercise of the imagination. The general conclusion of the present study is that the variables of communication skills, cultural intelligence and classification of sports managers showed that the rate of all these variables in sports organizations is moderate. These cases indicate a weakness in communication skills and cultural intelligence of sports managers. In other words, because managers do not have good communication and interpersonal skills, they ignore the role of employees in decisions, do not encourage people to communicate in the organization, do not organize well in line with the goals of the organization and thus Measures have lowered the level of job satisfaction among employees. Since a significant percentage of sports managers tend to imitate managers and ambassadors, it should be noted that officials should adopt appropriate management strategies in order to achieve the optimal level of communication indicators and cultural intelligence in the selection. Suitable people to pay special attention to different levels of management positions, because it seems that with the presence of analytical and intuitive managers, a clearer vision for sports can be imagined.
Earley P. Mosakowfski C. (2004). Cultural Intelligence: Business Review, 2004, 13-25.
_||_