• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - جامعه شناسی ورزشی
        احمدرضا موحدی
        جامعه شناسی ورزش یکی از زیر شاخه‌های حیطه جامعه شناسی است. ورزش، از این لحاظ که یک پدیده اجتماعی است می‌تواند به عنوان حوزه‌ای از جامعه شناسی به شمار ‌رود. در حوزه جامعه شناسی ورزش، ارتباط، تاثیر و تعامل متقابل مردم و ورزش مطرح می شود. مردم ممکن است افراد ورزشکار در انو چکیده کامل
        جامعه شناسی ورزش یکی از زیر شاخه‌های حیطه جامعه شناسی است. ورزش، از این لحاظ که یک پدیده اجتماعی است می‌تواند به عنوان حوزه‌ای از جامعه شناسی به شمار ‌رود. در حوزه جامعه شناسی ورزش، ارتباط، تاثیر و تعامل متقابل مردم و ورزش مطرح می شود. مردم ممکن است افراد ورزشکار در انواعی از ورزش‌ها باشند که در میدان‌های مسابقه، به رقابت می پردازند و یا افراد غیر ورزشکاری باشند که برای اهدافی چون تندرستی جسمانی و روانی و یا گذران اوقات فراغت به ورزش و فعالیت بدنی می‌پردازند. همه ساختارها، الگوها، سازمان ها و گروه‌های مختلف اجتماعی-فرهنگی مرتبط با ورزش در حوزه جامعه شناسی ورزشی جای می‌گیرند. شکی نیست که در دنیای امروز ورزش تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد بنابراین مطالعه و بحث این اثرها در حیطه جامعه شناسی ورزش قرار می گیرند. شروع و ظهور جامعه‌شناسی ورزش به پایان قرن نوزدهم برمی‌گردد زمانی که تاثیر رقابت های ورزشی بر گروه و جامعه مورد بحث و آزمایش قرار گرفت. به دنبال آن ورزش و بازی به عنوان یکی از ارکان اولیه و ضروری برای تولید فرهنگ مطرح شد. این پدیده ها به ظهور و رشد جامعه شناسی ورزش کمک شایانی نمود طوری که در سال 1970، جامعه شناسی ورزش به عنوان یک رشته مطالعاتی سازمان یافته مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار انجمن جامعه شناسی ورزش آمریکای شمالی در سال 1978 با هدف مطالعه این رشته تشکیل شد و حاصل این تلاش‌ها انتشار "مجله جامعه شناسی ورزشی" بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارایه مدل عوامل موثر بر آشفتگی اجتماعی و تأثیر آن در رعایت هنجارهای رفتاری در ورزشگاه ها
        مسعود نادریان جهرمی الهام اخوان
        هدف: به منظور ارائه یک دیدگاه جامع و منسجم از آشفتگی اجتماعی هدف از این تحقیق طراحی مدل چند سطحی آشفتگی اجتماعی و تأثیر آن میزان رعایت هنجارهای رفتاری در ورزشگاه ها بود. روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی -کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در ب چکیده کامل
        هدف: به منظور ارائه یک دیدگاه جامع و منسجم از آشفتگی اجتماعی هدف از این تحقیق طراحی مدل چند سطحی آشفتگی اجتماعی و تأثیر آن میزان رعایت هنجارهای رفتاری در ورزشگاه ها بود. روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی -کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش اول شامل پژوهش‌‌های موجود و قابل دسترس در پایگاه‌‌های علمی معتبر در زمینه آشفتگی اجتماعی و در بخش دوم تماشاگران و مدیران باشگاه های فوتبال در سال 1398 بودند. نمونه‌‌‌گیری با روش هدفمند و در دسترس انجام شد. شناسایی عوامل مورد نظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آن‌‌ها به کمک مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد آشفتگی اجتماعی در چهار سطح اجتماعی(تحولات جهانی و گذار فرهنگی، نبود عدالت در توزیع منابع، صنعت فرهنگ سازی و نبود توافق بر ارزش هاس اساسی جامعه)، سطح سازمانی(ناسازگاری های پایگاهی، عدم هماهنگی کارکردی نهادهای جامعه، قانونگذاری غیر ضروری و ضعیف عدم ساختمندی های ضروری )، گروهی(قومیت و تیم های ورزشی، ورود سیاسیون در عرصه ورزش ، گروههای غیر رسمی) و سطح فردی (خصوصیات فردی، تاریخچه خانوادگی، عدم خودمدیریتی انگیزه درونی و بیرونی، هواداری افراطی، فقر اقتصادی) طبقه‌بندی شده است. نتیجه‌گیری: مدیران باشگاه ها تسهیلاتی براساس قانون برای تماشاگران ورزشی به عنوان شهروندخوب در نظر بگیرند. پلیس مردمی توسط کانون هواداران از میان تماشاگران تشکیل و تمهیدات لازم برای هر مسابقه توسط مسئولان انجام گیرد و به برنامه ریزی و برنامه ریزی های دقیق و مناسب قبل از مسابقه بر طبق قوانین و استانداردها اهتمام ورزند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل محیط و ارائه راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران
        علیرضا الهی شهامت عباسی مهرزاد حمیدی
        مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحب‌نظران در قالب مصاحبه‌های کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوت چکیده کامل
        مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحب‌نظران در قالب مصاحبه‌های کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوت‌ها، محدودیت‌ها، فرصت‌ها و ریسک‌ها انجام شد. سپس انتظار یا چشم‌انداز برای رشته ورزشی فوتبال در ورزش آموزش و پرورش تعیین شد. در پایان به منظور دستیابی به انتظار تدوین‌‌شده سه راهبرد اصلی تعیین شد. تقویت ارتباطات و تعاملات با نهادهای ورزشی و فوتبالی داخلی و خارجی، توسعه نظام آموزش و توسعه منابع انسانی فوتبال و توسعه نظام و فرآیندهای استعدادیابی فوتبال، سه راهبرد اصلی تعیین‌‌شده در این مطالعه بودند. به منظور تحقق راهبردهای تدوین‌‌شده فهرستی از برنامه های عملیاتی ارائه شد. لذا لازم است ضمن زمان بندی برنامه ها، بودجه مناسب هر یک پیش‌بینی و شاخص‌های ارزیابی نیز برای تحقق راهبردها مشخص شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارتباط بین واکنش های رهبری نسبت به رفتار خارج از زمین ورزشکاران با هویت تیمی هواداران براساس نظریه های هویت اجتماعی و تعادل
        الهام مشکل گشا
        هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین واکنش های رهبری نسبت به رفتار خارج از زمین ورزشکاران با هویت تیمی هواداران تیم های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان بود. روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی است که طی دو مرحله به صورت پیمایشی انجام شده است . جامعه آماری تحقیق را چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین واکنش های رهبری نسبت به رفتار خارج از زمین ورزشکاران با هویت تیمی هواداران تیم های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان بود. روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی است که طی دو مرحله به صورت پیمایشی انجام شده است . جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم های فوتبال فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان در سال 1399 تشکیل می دادند. روش نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس و حجم نمونه تحقیق 82 نفر بود. در پیش آزمون سطوح اولیه هویت تیمی شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری و آن ها به دو گروه با هویت تیمی بالا و هویت تیمی پایین تقسیم شدند. سپس هر یک از این گروه ها با استفاده از روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. دو هفته بعد شرکت کنندگان با یکی از دو داستان روزنامه که شامل واکنش رهبری قوی و واکنش رهبری ضعیف بود مواجه شدند(دستکاری). فرضیه‌های پژوهش با استفاده ازآزمون‌ آنوا و مقایسه میانگین های مستقل مورد آزمایش قرار گرفت. یافته‌ها: نتیجه نشان داد که هویت تیمی بین گروه‌های دسته بندی شده متفاوت است (, F=58.0105/0>P ). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد بین واکنش هواداران با هویت تیمی بالا به رهبری قوی و رهبری ضعیف تفاوت وجود دارد.نتیجه‌گیری: از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که برخورد قاطع مدیران با رفتارهای ناشایست خارج از زمین ورزشکاران به حفظ هویت تیمی هواداران کمک می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی مدل موانع فرهنگی مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی اوقات فراغت در مراکز تفریحی ورزشی
        مهدی سلیمی لیلا مصلحی امیرحسین لباف
        چکیدههدف: اوقات فراغت یکی از ابعاد زندگی اجتماعی است که اگر با فرهنگ رایج جامعه مغایرت داشته باشد، می‌تواند تبدیل به یک مشکل یا معضل اجتماعی شود؛ لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل موانع فرهنگی مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی اوقات فراغت در مراکز تفریحی ورزشی انجام شد.روش چکیده کامل
        چکیدههدف: اوقات فراغت یکی از ابعاد زندگی اجتماعی است که اگر با فرهنگ رایج جامعه مغایرت داشته باشد، می‌تواند تبدیل به یک مشکل یا معضل اجتماعی شود؛ لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل موانع فرهنگی مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی اوقات فراغت در مراکز تفریحی ورزشی انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق پژوهش از لحاظ نوع و تحلیل داده‌ها، از نوع کیفی با رویکرد نظریه‌سازی داده بنیاد بود. جامعۀ آماری پژوهش را مدیران ارشد، مسئولان امر و اعضای هیئت علمی آگاه به حیطه پژوهش تشکیل دادند، که به منظور انتخاب افراد نمونه از روش نمونه‌گیری هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری استفاده گردید. داده‌های مورد نیاز با استفاده از مصاحبه‌های عمیق جمع‌آوری و در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه‌ و تحلیل شد.یافته ها: بر اساس نتایج به‌دست آمده شرایط علی شامل وجود فرهنگ غیر‌بومی، دیدگاه مردسالارانه، ضعف در سرمایه فرهنگ ورزش زنان، عدم حمایت اجتماعی و موانع انگیزشی؛ شرایط زمینه‌ای شامل عوامل اقتصادی، عوامل امکاناتی و تسهیلاتی و عوامل مدیریتی و شرایط مداخله‌گر شامل عوامل ‌فردی و گرایشات مذهبی شناسایی گردید. راهبردها در سه حوزه نیازسنجی و سیاستگذاری، بومی‌سازی و همراستایی ارگان‌های ذی‌ربط معرفی شد و پس از ارائۀ پیامدها، مدل پارادایمی ارائه گردید.نتیجه گیری: نیازسنجی و سیاست‌گذاری، هم‌راستایی ارگان‌ها برای دستیابی به اهداف و بومی‌سازی فعالیت‌های اوقات فراغت نتایج مطلوبی را در راستای رفع موانع فرهنگی حضور زنان در مراکز تفریحی ورزشی و استفاده از منافع حاصل از آن، به همراه خواهد داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی و اولویت بندی انگیزه‌های حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال
        علی زمانی نوکاآبادی عبدالحسین ایازی
        هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی و اولویت بندی انگیزه‌های حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال بود. روش‌شناسی: جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران فوتبال اصفهان بود و نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده است. ۴۵۱ تماشاگر پرسشنامه بیست و هفت سؤالی انگیزه‌های حضور تماشاگران فونک و هم چکیده کامل
        هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی و اولویت بندی انگیزه‌های حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال بود. روش‌شناسی: جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران فوتبال اصفهان بود و نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده است. ۴۵۱ تماشاگر پرسشنامه بیست و هفت سؤالی انگیزه‌های حضور تماشاگران فونک و همکاران (۲۰۰۴) را تکمیل کردند. یافته‌های پژوهش: نتایج نشان داد که کلیه عوامل انگیزه حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال (علاقه به بازیکن خاص، گریز از مشکلات روزمره، هیجان مسابقات، علم به فوتبال، بازی پایاپای، خدمات رفاهی، سرگرم‌کنندگی مسابقات، حمایت از تیم و پیروزی نیابتی) به صورت معنی‌داری بالاتر از سطح میانگین می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه تماشاگران با انگیزه‌های متفاوت و برای تأمین نیازهای مختلفی در استادیوم حضور می‌یابند به مدیران ورزشی توصیه می‌شود به بررسی انگیزه‌ها و نیازهای تماشاگران بپردازند و طبق آن اقدام به برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات ورزشی بنمایند، تا میزان حضور تماشاگران را افزایش دهند. همچنین با توجه به اولویت بندی پایین خدمات رفاهی پیشنهاد می‌شود امکانات و خدمات بهتری به تماشاگران ارائه شود تا شاهد رشد و گسترش حضور ایشان در ورزشگاه های استان باشیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طبقه بندی مدیران از طریق مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی در سازمانهای ورزشی
        زهرا سهرابی مهرداد محرم زاده
        هدف این تحقیق رابطه مهارت های ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی می باشد. از این رو این تحقیق از نوع تحلیلی و مدل یابی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 550 نفر می چکیده کامل
        هدف این تحقیق رابطه مهارت های ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی می باشد. از این رو این تحقیق از نوع تحلیلی و مدل یابی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 550 نفر می باشد. 207 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای - خوشه ای انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های اطلاعات فردی، مهارت های ارتباطی (81/0)، پرسشنامه هوش فرهنگی (85/0) و پرسشنامه محقق ساخته طبقه بندی مدیران (86/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان می دهد که بین مهارت های ارتباطی ، هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی رابطه معنی داری وجود دارد، ضمن اینکه مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار بود(037/0RMSEA=، 912/0 GFI=، 902/0 AGFI=). از این رو لازمة برنامه ریزی صحیح در این سازمانها برای ارتقای مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی برای مدیران ورزشی به عنوان افراد اثر گذار در این سازمان ها ضروری است. از آنجا که درصد قابل توجهی از مدیران ورزشی اصفهان به سمت مدیران تقلیدی و سفیر تمایل دارند، لذا مسؤولین باید راهبرد‌هایی مناسبی در انتخاب افراد مناسب برای پست‌های مدیریتی داشته باشند چرا که به نظر می رسد با مدیران تحلیلگر و شهودی بهتر می توان چشم انداز روشن تری برای ورزش استان متصور بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسة محیط پرورش تنیس‌بازان سطوح مختلف رقابتی و اجتماعی (ایرانی و خارجی) از نظر میزان تمرین و حمایت اجتماعی
        رخساره بادامی شایان یزدانپرست زهره مشکاتی
        هدف: در این پژوهش فرآیند اکتساب مهارت در تنیس‌بازان رتبه‌های برتر و رتبه‌های آخر ایرانی و همین‌طور، تنیس‌بازان ایرانی و خارجی مقایسه شده است.روش‌شناسی: بدین منظور 40 تنیس‌باز ایرانی (22 تنیس‌باز از رتبه‌های برتر و 18 تنیس‌باز از رتبه‌های آخر) و 15 تنیس‌باز خارجی به صورت چکیده کامل
        هدف: در این پژوهش فرآیند اکتساب مهارت در تنیس‌بازان رتبه‌های برتر و رتبه‌های آخر ایرانی و همین‌طور، تنیس‌بازان ایرانی و خارجی مقایسه شده است.روش‌شناسی: بدین منظور 40 تنیس‌باز ایرانی (22 تنیس‌باز از رتبه‌های برتر و 18 تنیس‌باز از رتبه‌های آخر) و 15 تنیس‌باز خارجی به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. باروش مصاحبة گذشته‌نگر و با استفاده از فرم مصاحبة کوته، اریکسون و لاو (2005)، سن شروع و میزان تمرینات در سه بخش آمادگی جسمانی، تمرینات تخصصی و آمادگی ذهنی. همین‌طور میزان حمایت اجتماعی ثبت شد. داده‌های به‌دست‌آمده با آزمون‌تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سن شروع تنیس در تنیس‌بازان ایرانی رتبه‌های برتر (23/10 سال) به‌طور معناداری پایین‌تر از تنیس‌بازان ایرانی رتبه‌های آخر ( 15 سال) بود اما در میانگین سن شروع تنیس در تنیس‌بازان ایرانی (31/11 سال) و خارجی (20/8 سال) تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین تنیس‌بازان ایرانی رتبه‌های برتر و آخر و همین‌طور، ایرانی و خارجی به لحاظ میانگین ساعات پرداختن به تمرین تنیس، تمرین بدنسازی و تمرین مهارت‌های روانی تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما درصد حمایت اجتماعی والدین در ردة سنی 13- 15 سال و 16 سال به بالا و همین‌طور حمایت اجتماعی مربی در ردة سنی 6-12 سال در تنیس‌بازان خارجی بیش‌تر از تنیس‌بازان ایرانی بود.نتیجه‌گیری: اجرای تحقیق حاضر اطلاعات ارزنده‌ای را در مورد فرآیند اکتساب مهارت تنیس‌بازان و همچنین انواع فعالیت‌هایی که در کسب عملکرد ماهرانه آنان مؤثر بوده است، فراهم می‌کند پرونده مقاله