تبیین هویت تبلیغات ورزشی با رویکرد جامعه شناختی منطبق بر الگوی ایرانی اسلامی
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت ورزشی
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: محتوا", استراتژیک", تبلیغات ورزشی", , ", الگوی ایرانی اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف : هدف پژوهش تحلیل مطابقت هویت شکلی و محتوای تبلیغات ورزشی با مضامین استراتژیک الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بود. روش شناسی : پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش به کلیه کارشناسان مدیریت ورزشی و بازاریابی شاغل در سازمانهای ورزشی و شهرداری اصفهان با حجم جامعه آماری 150 نفر بودند. بر اساس فرمول کوهن (2000) حجم نمونه 108 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. در یک مطالعه مقدماتی و بر اساس روش دو نیمه نمودن داده ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ میزان پایایی (86/0=α) گزارش گردید. همچنین روایی صوری و محتوایی مورد تائید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش اشاره به تفاوت معنیدار بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مطابقت هویت شکلی، محتوای، استراتژیکی تبلیغات ورزشی با تاکید بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دارد(p<0/05). هرچند برخی از نماهای الگوی ایرانی اسلامی در تبلیغات ورزشی استفاده شده، ولی متولیان تمایل به استفاده از نمادهای بین المللی جذاب برای مخاطبان دارند.نتیجه گیری : می بایست بستر مناسبی جهت شناخت بیشتر مفهوم الگوی ایرانی اسلامی فراهم گردد تا شکل و محتوای تبلیغات ورزشی را به سمت مفهوم ایرانی اسلامی سوق داده شود.
Objective: AObjective: The aim of this study was to analyze the correspondence between the form identity and the content of sports advertisements with the strategic themes of the Iranian-Islamic model of progress.Methodology: The research was descriptive and survey method. The statistical population of this study was all sports management and marketing experts working in sports organizations and Isfahan municipality with a statistical population of 150 people. Based on Cohen (2000) formula, the sample size was estimated to be 108 people who were selected by stratified random sampling. Data were collected through a researcher-made questionnaire. In a pilot study based on the method of halving the data using Cronbach's alpha test, the reliability (α = 0.86) was reported. Also, face and content validity was confirmed by ten professors of sports management.Results: results indicate a significant difference between the current situation and the desired situation of matching the form identity, content, strategy of sports advertising with emphasis on the Iranian-Islamic model of progress (p <0.05). Conclusion: The model written by the Iranian elite and emphasized by the Supreme Leader and can be followed by this significant difference between the form, content, identification and strategic approach of sports advertising with the concept of the Iranian-Islamic model of progress and its components (science, life, Thought and spirituality) prevented.Therefore, a suitable ground should be provided for the full recognition of this model by the officials of advertising organizations and its application in all dimensions. At the same time, a suitable platform should be provided for obtaining information and knowledge about the content of propaganda messages in which the concept of being Iranian and being Islamic can be seen. A suitable platform for accurate knowledge of culture and society should be provided so that it can move in a certain direction and direction based on it and have a suitable pattern to provide a platform where more components of advertising are known and information about it is accurate so that it can be used as a criterion for predicting changes. Although some views of the Iranian-Islamic model have been used in sports advertising, but those in charge tend to use attractive international symbols for the audience, so a suitable platform should be provided to better understand the concept of the Iranian-Islamic model of progress to the form and content of sports advertising. It led to the Iranian-Islamic concept.
_||_