تأثیر روش تدریس استقرایی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانشآموزان سال سوم راهنمایی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیویدا فلاحی 1 , احمد رضا اوجی نژاد 2 , صدیقه قانع 3 , زهرا قانع 4
1 - 1و 2 استادیار، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - 1و 2 استادیار، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - 3 و 4 کارشناش ارشد برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - 3 و 4 کارشناش ارشد برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، به منظور مقایسه تأثیر دو روش تدریس استقرایی و قیاسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی در سال تحصیلی 91 ـ 1390 در ناحیه دوشهر شیراز صورت گرفت. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه آزمایشی بوده است. از میان مدارس راهنمایی ناحیه 2 شیراز، یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه به صورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه دو کلاس، یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی استقرایی و یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی روش قیاسی به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری یک آزمون 30 سؤالی در مورد درک مطلب و گرامر کلاس سوم راهنمایی بود. این آزمون از آزمونهای استاندارد شده آموزش و پرورش استخراج شده است و روایی آن توسط گروهی از دبیران و اساتید دانشگاه و همچنین سر گروههای آموزشی سازمان آموزش و پرورش فارس مورد تأیید قرار گرفت. پایایی این آزمون با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار 76/0 به دست آمد. در این پژوهش، گروههای آزمایشی به شیوه استقرایی و قیاسی تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان از هر چهار گروه پس آزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تی گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که میان گروههای آزمایشی تفاوت معنادار وجود دارد. بدین صورت که گروههای آزمایشی که با روش استقرایی آموزش دیده بودند، نمرات بهتری را در درک مطلب و دستور زبان انگلیسی نسبت به گروههای آزمایشی که با روش قیاسی آموزش دیده بودند، کسب کردند و بیشتر فرضیات این تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. به جز فرضیه آخر که بین نمرات پیشرفت تحصیلی دختران و پسران در روش استقرایی دردرک مطلب تفاوت معناداری مشاهده نشد و این بدان معنی است که در اکثر موارد تأثیر روش استقرایی بر دختران و پسران بیشتر از روش قیاسی بوده است و البته با توجه به فرضیات بعدی، تأثیر این روش بر دختران بیشتر بوده است و فقط در فرضیه آخر تفاوت بین آنها معنادار نبوده که تقریباً به یک اندازه بر هر دو جنس تأثیر گذار بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روش تدریس استقرایی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگیسی به طور کلی مؤثرتر بوده است.
Inductively and deductively teaching methods are compared in this paper to study how they effect on English learning of third grade of junior high school students in two cities of Shiraz. The research method was of quasi-experimental type, using pre and post tests for two experimental groups. Amongst the junior high schools, in Shiraz, one boy school and one girl school were selected by randomizing. Then, in each school, two classes were selected randomly, too: one as an inductive experimental group and the next class as a deductive group. Measurement test was of the thirty -questions test about comprehension and grammar. Since this test was standardized, its validity and reliability had been confirmed the first by some teacher, professors, and head teachers in Shiraz educational organization and the second by Coronbach’s Alpha as %76. The experimental groups, then, have been taught both inductively and deductively. In the end, post-test was given to these four groups. By Using co-variance analysis and an independent group t-test, data, then, have been analyzed. The findings showed that experimental groups were significantly different in that, the scores of students, being inductively taught, were better than those of deductive one. Regardless of the last hypothesis saying that there is a significant relationship between boys and girls in comprehension, in deductive method, most hypothesis of this research have been verified. It is, therefore, concluded that inductive method is much more effective than the deductive one. Considering the coming hypothesis, it is to say that this very method has been more effective on the girls however, in the last hypothesis, this relationship is not significantly meaningful. What being resulted, therefore, is that, generally, inductive teaching method is so beneficial in English learning.
