مقایسه اثر بخشی آموزش به روش یادگیری درحد تسلط،یادگیری معنادار و یادگیری الکترونیکی بر مفاهیم پایه ریاضی دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر اصفهان
محورهای موضوعی : روانشناسیمحمدرضا قاسمی 1 , مریم چرامی 2 , رضا احمدی 3 , احمد غضنفری 4
1 - دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
3 - استادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
4 - استادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
کلید واژه: یادگیری معنادار, دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی, یادگیری هوشمند, مفاهیم پایه ریاضی, واژگان کلیدی: روش یادگیری درحد تسلط,
چکیده مقاله :
چکیدههدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی آموزش به روش یادگیری درحد تسلط، یادگیری معنادار و یادگیری الکترونیکی بر مفاهیم پایه ریاضی دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه تجربی (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهراصفهان به تعداد تقریبا 65 هزار دانش آموز در سال تحصیلی1399-1398 بود. حجم نمونه بر اساس روش پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با کروه کنترل به تعداد 200 دانش آموز انتخاب شد که به روش نمونه گیری خوشهای مرحلهای، چهار ناحیه به طور تصادفی انتخاب شد , ودر 4 گروه 25 نفره قرار گرفتند. سه گروه یادگیری به روش درحد تسلط، معنادار و هوشمند علاوه بر اینکه در کلاسهای عادی خود مثل گروه کنترل شرکت کردند به تفکیک هرکدام مداخله خاص خود را دریافت نمودند. ابزار پژوهش امتحان مفاهیم پایه ریاضی بود. قبل و بعد از اتمام جلسات از گروه کنترل و هر 3 گروه آموزشی امتحان مفاهیم پایه ریاضی گرفته شد و بعد از دو ماه پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل از تحلیل کواریانس استفاده شد و گروه ها از نظر پس آزمون و پیگیری مقایسه شدند.
AbstractThe aim of this study was to compare the effectiveness of mastery learning, meaningful learning and e-learning on the basic mathematical concepts of second grade male students in Isfahan. The research method was quasi-experimental (pre-test, post-test and follow-up with the control group). The statistical population of this study included all second grade elementary students in Isfahan with a total number of approximately 65,000 students in the academic year 1399-1399. The sample size was selected based on pre-test, post-test and follow-up methods with a control group of 200 students. Four areas were randomly selected by stepwise cluster sampling method, and were divided into 4 groups of 25 people.The three groups of learning in a mastery, meaningful and intelligent way, in addition to participating in their normal classes such as the control group, each received their own intervention. The research tool was a test of basic mathematical concepts. Before and after the sessions, the basic math concepts test was taken from the control group and all 3 educational groups, and after two months, follow-up was performed. Analysis of covariance was used for analysis and the groups were compared in terms of post-test and follow-up.
Angela, T. (2014). Challenges to Meaningful Learning in Social Studies – The Key Competences as an Opportunity to Students’ Active Participation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 128, 192-197.
Bloom, B.s.(1968). Learning fir Mastery. Evahuation Comment, Los Aneles: University of Calirornia.
Bloom, B.s.(1982). Human Characteristic and School Learning.New York: Mcgraw -Hill.
Carrol, J,b. (1963). A model of School Learning. Teachers College Record, 64,723,733.
Carrol, J,b.(1965). School Learning Over the long haul. In j.d. kumboltz (ed), Learning and educational process. Chicago, rand mcnally.
Faizullahzadeh, A. (2013). School Intelligence Article [Persian].
Fayyaz, F. (2005). e-learning. Science and Future Quarterly, Year 3, Issue 10 [Persian].
Festco,T. & Mcclure J. (2005). Educational Psychology: An Integrated Approach to Classroom Decisions. New York: Pearson.
Goldberg, P., Schwerter, J., Seidel, T., Müller, K., Stürmer, K. (2021). How does learners’ behavior attract preservice teachers’ attention during teaching? Teaching and Teacher Education, 97, 103-108.
Kostiainen, E., Ukskoski, T., Ruohotie-Lyhty, M., Kauppinen, M., Kainulainen, J., Mäkinen, T. (2018). Meaningful learning in teacher education. Teaching and Teacher Education, 71, 66-77.
Marshall, Joyce. Calhoun, Emily. (2009). Teaching patterns, translated by Mohammad Reza Behrang, published by Kamal Tarbiat [Persian].
Naidu, S. (2003). E-learning:A Guidebook of principles, Procedures and practices. New Delhi: Commonwealth Educational Media Center fir Aasia.
Salvin,r. E. (2006). Educational Psychology: Theory and Practice (8th ed). New York: Pearson
Seif, A. (2007). Learning and study methods and Tehran: Doran Publishing [Persian].
Safavid, A. (2011). Methods, techniques, teaching patterns. Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (Position) [Persian].
Zamani, b. (2011). Investigate the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing smart schools. Quarterly Journal of Educational Innovations. 36 (1): 79-100[Persian].
_||_