سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبکهای مقابلهای در پیشبینی میزان نشخوار فکری زنان (مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 14 تهران)
محورهای موضوعی : تربیتیفرزانه رضائی 1 , سیمین دخت رضاخانی 2
1 - دانشآموخته گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: سبکهای مقابلهای, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, زنان مراجعهکننده به خانههای سلامت, نشخوار فکری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبکهای مقابلهای در پیشبینی میزان نشخوار فکری زنان بود. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل زنان مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 14 تهران در پاییز 1393 بود. 260 نفر بهعنوان گروه نمونه به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای پاسخهای نشخواری (نولن- هوکسما، 1991)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، 2006) و راهبردهای مقابلهای (رضاخانی، 1388) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون چندمتغیری همزمان نشان داد که مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان در مجموع 37درصد و راهبردهای مقابلهای 9/13درصد از واریانس نشخوار فکری جامعة مورد مطالعة این پژوهش را پیشبینی میکنند. همچنین یافتهها نشان داد از بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، مؤلفههای سرزنش خود و نشخوارگری به صورت مثبت و معنادار و مؤلفة پذیرش به صورت منفی و معنادار (p<./0001) و نیز راهبرد مقابلهای هیجانمدار به صورت مثبت و معنادار نشخوار فکری زنان را پیشبینی میکنند (p<./0001).
The purpose of this study was to predict the rumination in women on the basis of cognitive emotion regulation strategies and coping styles. The research was descriptive and correlational. All women who referred to Health Houses of district 14 in Tehran in autumn 2013 comprised the study population. Sample size was 260 people who were selected voluntarily. Questionnaires of Rumination Response Scale (Nolen-Hoeksema, 1991), Cognitive Emotion Regulation (Garnefski, 2006) and Coping Strategies (Rezakhani, 1388) were completed by sample group. The data was ananlyzied through standard multiple regression and the following results were optained: The components of cognitive emotion regulation predicted 37% and coping strategies 13/9% rumination variance in studied population. The findings also showed that among of cognitive emotion regulation strategies, the components of self- blaming and rumination are predicted positively and significantly (p<./0001) and component of acceptance is predicted negatively and significantly (p<./0001) and emotional- oriented coping strategy predict the rumination in women positively and significantly (p<./0001).
آریاناکیا، ا و حسنی، ج (1393). تکانشگری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی و افسردگی اساسی. تازههای علوم شناختی. 16(2)، 10-1.
بشارت، م (1386). شخصیت و سبکهای مقابله با استرس. پژوهشهای نوین روانشناختی. 2(7)، 49-25.
بشارت، م و باقری، س (1391). نقش واسطهای نشخوار و نگرانی در رابطة بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب. پژوهشهای نوین روانشناختی. 7(28)، 70-48.
بشارت، م و بزازیان، س (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة تنظیم شناختی هیجان در نمونهای از جامعة ایرانی. نشریة دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.24(84)،70-61.
حسنی، ج؛ آزادفلاح، پ؛ رسولزاده طباطبایی، ک و عشایری، ح (1387). بررسی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس ابعاد رواننژندیگرایی و برونگرایی. تازههای علوم شناختی. 10(4)، 13-1.
حمزه، س؛ بیرامی، م و هاشمی نصرتآباد، ت (1390). مقایسة صفات شخصیتی، تجربة هیجانات منفی و سبکهای مقابلهای در زنان سالم و مبتلا به سرطان. ماهنامة دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. 19(5)، 636-627.
رضاخانی، س (1388). ساخت و هنجاریابی پرسشنامة سنجش فشارهای روانی و مقیاسهای نحوة کنار آمدن با آنها در موقعیتهای مختلف زندگی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. پایاننامة دکتری رشته مشاوره. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
رضوان، ش؛ بهرامی، ف و عابدی، م (1385). تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان. مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 12(3)، 257-251.
سامانی، س و صادقی، ل. (1389). کفایت شاخصهای روانشناختی پرسشنامة تنظیم شناختی هیجان. روشها و مدلهای روانشناختی. 1(1)، 62-51.
شعبانزاده، ا؛ زارع بهرامآبادی، م؛ حاتمی، ح و زهراکار، ک (1392). بررسی رابطة میان سبکهای مقابله با استرس و حمایت اجتماعی با کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار شهر تهران. فصلنامة زن و جامعه. 4(16)، 20-1.
صالحی، ا؛ باغبان، ا؛ بهرامی، ف و احمدی، ا (1390). رابطة بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی. مشاوره و رواندرمانی خانواده. 1(1)، 19-1.
طالع بکتاش، س؛ یعقوبی، ح و یوسفی، ر (1392). مقایسة طرحوارههای ناسازگار اولیه و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری با افراد عادی. دوماهنامة علمی –پژوهشی فیض. 17 (5)، 481-471.
عبدی، س؛ باباپور خیرالدین، ج و فتحی، ح (1389). رابطة سبکهای تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. مجلة دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران.8(4)،264-258.
عیسیزادگان، ع؛ جناآبادی، ح و سعادتمند، س (1389). رابطة بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، خلاقیت هیجانی، عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی در دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی.7(12)،92-71.
قاسمپور، ع؛ سوره، ج و سیدتازه کند، ت (1391). پیشبینی اضطراب مرگ بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 13(2)، 72-65.
محمودزاده، ر و محمدخانی، ش (1395). کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی: نقش واسطهای نشخوار فکری. دو فصلنامة علمی-پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار).14(1)،134-125.
نریمانی، م؛ زاهد، ع و گلپور، ر (1391). رابطة ذهنآگاهی، سبکهای مقابلهای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. آموزش و ارزشیابی. 5 (19)، 105-91.
نیکراهان، غ؛ کجباف، م؛ نوری، ا؛ زارعان، ا و نقشینه، ا (1390). بررسی رابطة ویژگیهای شخصیت، سبکهای مقابله با استرس و سطح استرس در زنان باردار. مجلة زنان مامایی و نازایی. 14 (5)، 57-49.
هویت، د و کرامر، د.(2004). مقدمهای بر روشهای تحقیق در روانشناسی و مشاوره. ترجمة حسن پاشا شریفی، جعفر نجفی زند، قدسی احقر، مالک میرهاشمی، فریده دوکانهایفرد و نسترن شریفی (1389). تهران: انتشارات سخن.
یوسفی، ز؛ بهرامی، ف و محرابی، ح (1387). نشخوار فکری: آغاز و دوام افسردگی. مجلة علوم رفتاری. 2، (1)، 73-67.
Aldao, A. & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behaviour Research and Therapy, 48(10), 974-983.
Burwell,R.A. (2015).Self- evaluative and emotion processes linked with brooding rumination among adolescents.Journal of Adolescence.41,162-174.
Cheung, M. S. P.; Gilbert, P. & Irons, C. (2004). An exploration of shame, Social rank and rumination in relation to depression. Personality and Individual Differences, 36(5), 1143-1153.
Garnefski, N. & Kraaij,V. (2006). Relationship between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences; 40(8), 1659-1669.
Garnefski, N.; Kraaij, V. & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences; 30(8), 1311-1327.
Garnefski, N.; Van Den Kommer, T.; Kraaij, V.; Teerds, J.; Legerstee, J.& Onstein, E. (2002). The Relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between clinical and nonclinical sample European. Personality and Individual Differences; 16: 20-403.
Kashdan, T. B.; Barrios, V.; Forsyth, J. P.& Steger, M. F. (2006). Experiential avoidance as a generalized psychological vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies. Behaviour Research and Therapy, 44(9), 1301–1320.
Kurz,A.S.;Bethay,J.S.& Ladner-Graham,J.M. (2014).Mediating the relation between workplace stressors and distress in ID support staf:Comparison between the roles of psychological inflexibility and coping styles.Research in Developmental Disabilities,35(10),2359-2370.
Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer
Lei, H.; Zhang, X.; Cai, L.; Wang, Y.; Bai, M. & Zhu, X. (2014). Cognitive emotion regulation strategies in outpatients with major depressive disorder. PsychiatryResearch, 218(1-2), 87–92.
Lo, C. S.;Ho, S. M.Y.& Hollon, S. D. (2008). The effects of rumination and negative cognitive styles on depression: A mediation analysis. Behaviour Research and Therapy, 46(4), 487–495.
Lyubomirsky, S.; Tucker, K. L.; Caldwell, N. D. & Berg, K. (1999). Why ruminators are poor problem solvers: Clues from the phenomenology of dysphoric rumination. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1041-1060.
Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of abnormal Psychology, 100, 569-582.
Nolen-Hoeksema, S. & Jackson, B. (2001). Mediators of the gender difference in rumination. Psychology of Women Quarterly, 25, 37-47.
Nolen-Hoeksema, S.; Wisco, B. E.; Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination. Perspectives on Psychological Science, 3(5), 400-424.
Papageorgiou, C. & Wells, A. (2004). Depressive Rumination: NATURE, THEORY AND TREATMENT. London: Wiley Press.
Vanderhasselt, M.A.; Koster, E. H.W.; Onraedt, T.; Bruyneel, L.; Goubert, L.& De Raedt, R. (2014). Adaptive cognitive emotion regulation moderates the relationship between dysfunctional attitudes and depressive symptoms during a stressful life period: A prospective study. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 45(2), 291-296.
Zalewski, M.; Lengua, L. J.; Wilson, A. C.; Trancik, A.& Bazinet, A. (2011). Associations of coping and appraisal styles with emotion regulation during preadolescence. Journal of Experimental Child Psychology. 110(2), 141–158
Zhang, W.; Yan, T.; Du, Y. & Liu, X. (2013). Relationship between coping, rumination and posttraumatic growth in mothers of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 7(10), 1204–1210
Zlomke, K. R. & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and Individual Differences, 48, 408–413.
_||_