جلوههای تمثیلی اعتراض در شعر "فروغ فرخزاد" و "غاده السمان"*
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا- ایران
کلید واژه: ادبیات تطبیقی, اعتراض, فروغ فرخزاد, comparative literature, Literature, protest, ادبیات تمثیلی, Ghada al-Samman, غاده السمان, Forough Farokhzad, Contemporary Iranian poems, comparison,
چکیده مقاله :
ساختار سنتی جامعهی ایرانی و عرب و ارزشها و برخوردهای فرهنگیآن، موقعیت اجتماعی زن را رقم زده است. در این جوامع از دیرباز بسیاری عوامل فرهنگی و اقتصادی وضعیت حاشیهای زن را تثبیت کرده و او را عملاً از زندگی اجتماعی دور نگاه داشته و به اجبار به انزوا کشانده است. در میان شاعران سنت شکن معاصر ایران و عرب، "فروغ فرخزاد" و "غاده السمان" با ایستادگی در برابر سنتهای مردسالارانه و باورهای اشتباه، زبان گویا و معترض زنان صامت مشرق زمیناند که در طول زمان، از عقدهی دردناک تبعیض، ستمها و بی رحمیها به تنگ آمدهاند. این دو به عنوان شاعران روشنفکر و آگاه، مشکلات جامعهی زنان را درک کرده و منادی آزادی زن از افکار سنتی جامعهی مردسالارانه خود شدهاند. در این جستار که به بررسی و مقایسهی اعتراض در آثار فروغ و غاده با رویکرد تمثیلی پرداخته شده است، انتقادهای تند و صریح این دو شاعر عصیانگر دربارهی باورهای نادرست حاکم بر جامعه آمده است.
The structure of traditional society in Iran and Arab states, their values, and cultures have helped shape the social situation of women. The women are forced in these societies to lead isolated lives, far from the social life. Forough Farokhzad from Iran and Ghada al-Samman from Syria are two poets who antagonized the patrimonalist traditions and raised their voice against discrimination and oppressions of women in the male dominated Persian and Arab societies. A compresion between Forough and Ghada, as two protest poets who have aimed their critical views against the false beliefs in their societies, is emerged here.