شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتمحمدباقر فرقانی اوزرودی 1 , علی یعقوبی 2 , زهرا تیموری نژاد قادیکلائی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، اداره آموزش و پرورش، بابل، ایران
2 - دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
3 - کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، بابل، ایران
کلید واژه: استعدادیابی, ورزشکاران, تنیس روی میز, مسابقات قهرمانی, آموزشگاه¬ها, استان مازندران, مقطع ابتدایی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد بود. به همین منظور، 40 نفر از دانشآموزان دختر و پسر حاضر در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آموزشگاه¬های استان مازندران در مقطع ابتدایی با میانگین سنّی 8/1±83/10 سال، میانگین قد 7/5±76/145 سانتیمتر و میانگین وزن 39/2±34/46 کیلوگرم، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تعیین شاخص¬های استعدادیابی به روش ارزیابی استعدادیابی، شاخص¬های دویدن با حداکثر سرعت، چابکی، پرش عمودی، با سرعت دریبل زدن، ارزیابی نمودن هدف، مهارت¬های توپی، پرتاب کردن توپ، آزمون زمان واکنش و مهارت پیشبینی مورد سنجش قرار گرفته و با رتبه¬های بدست آمده در مسابقات مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و آزمون تی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 23 استفاده شد. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است که بین شاخص¬های استعدادیابی و رتبه¬های بدست آمده، رابطه معناداری وجود دارد و شاخص¬های استعدادیابی را می¬توان به عنوان فاکتورهای اولیه جهت شناسایی افراد مستعد در رشته تنیس روی میز مورد استفاده قرار داد. بنابراين، مربیان و استعدادیابان مي-توانند افراد دارای شاخص¬های قوي در فرآیند استعدادیابی را شناسایی کرده و از اين دستورالعمل براي بهبود فرآیند استعدادیابی بهره ببرند.
The aim of the current research was to identify the talent criteria of table tennis athletes using the talent evaluation method. For this purpose, 40 male and female students who participated in the table tennis championship of Mazandaran schools in elementary school were selected through targeted sampling. They had an average age of 10.83±1.8 years, an average height of 145.76±5.7 cm, and an average weight of 46.34 ± 2.39 kg. To determine the talent indicators, various factors such as running at maximum speed, agility, vertical jump, dribbling speed, goal evaluation, ball skills, throwing the ball, reaction time test, and prediction skill were measured and compared with the ranks achieved in the competitions. The data was analyzed using analysis of variance, Pearson's correlation, and t-test with SPSS software version 23. The research findings indicate a significant relationship between talent indicators and the obtained ranks, suggesting that these indicators can serve as primary factors in identifying talented individuals in the field of table tennis. Coaches and talent scouts can utilize these strong indicators to enhance the talent identification process.
ابراهیم، خسرو؛ حلاجی، محسن (1394). مبانی نظری و فرآیند استعدادیابی ورزشی. تهران: نشر بامداد کتاب، چاپ پنجم.
براون، جیم. (1390). استعدادیابی در ورزش: نحوه شناسایی و رشد ورزشکاران برجسته. مترجمین: الهام رادنیا و سعید ارشم. تهران: نشر علم و حرکت، چاپ دوم.
حسنلو، محمدباقر (1391). نقش والدین در استعدادیابی و هدایت دانشآموزان به رشته ورزشی مورد علاقه. در: تهران: دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی.
نجفی لنبر، عزیز (1396). شناسایی استعدادهای ورزشی در دوره آموزش ابتدایی. رشد تربیت بدنی، شماره 61، ص24-26.
نوروزی سیدحسنی، ابراهیم؛ محمدزاده، حسن (1396). مقایسه زمان واکنش و مهارت پیشبینی در بازیکنان نخبه و غیرنخبه تنیس روی میز. روانشناسی ورزش، 2(2)، ص 55-64.
Baker, J., Cobley, S., Schorer, J. & Wattie, N. (Eds.). (2017). Routledge handbook of talent identification and development in sport. Taylor & Francis.
Brown, K.A., Patel, D.R. & Darmawan, D. (2017). Participation in sports in relation to adolescent growth and development. Translational pediatrics, 6(3), p.150.
Castellar, C., Pradas, F., Carrasco, L., La Torre, A.D. & González-Jurado, J.A. (2019). Analysis of reaction time and lateral displacements in national level table tennis players: are they predictive of sport performance? International Journal of Performance Analysis in Sport, 19(4), p. 467-477.
Cece, V., Guillet Descas, E. & Martinent, G. (2020). Mental training program in racket sports: A systematic review. International Journal of Racket Sports Science, 2(1), p. 55-71.
Çetin, E., Bulğay, C., Demir, G.T., Cicioğlu, H.İ., Bayraktar, I. & Orhan, Ö. (2020). The examination of the relationship between exercise addiction and performance enhancement in elite athletes. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(2), p. 1-12.
Chang-Yong, C., Chen, I.T., Chen, L.C., Huang, C.J. & Hung, T.M. (2012). Sources of psychological states related to peak performance in elite table tennis players. International Journal of Table Tennis Sciences, No. 7, p. 86-90.
De Bosscher, V., De Knop, P., van Bottenburg, M. & Shibli, S. (2006). A conceptual framework for analysing sports policy factors leading to international sporting success. European Sport Management Quarterly, 6(2), p.185–215.
Elferink-Gemser, M.T. (2005). Today's talented youth field hockey players, the stars of tomorrow? a study on talent development in field hockey. Rijksuniverseit Groningen.
Ericsson, K.A. (2020). Towards a science of the acquisition of expert performance in sports: Clarifying the differences between deliberate practice and other types of practice. Journal of sports sciences, 38(2), p. 159-176.
Eyre, D. (2013). Able children in ordinary schools. 4th edition, London: David Fulton Publishers.
Faber, I.R., Martinent, G., Cece, V. & Schorer, J. (2020). Are performance trajectories associated with relative age in French top 100 youth table tennis players? A longitudinal approach. PloS one, 15(4), e0231926.
Faber, I.R., Nijhuis-Van Der Sanden, M.W., Elferink-Gemser, M.T. & Oosterveld, F.G. (2015). The Dutch motor skills assessment as tool for talent development in table tennis: a reproducibility and validity study. Journal of sports sciences, 33(11), p. 1149-1158.
Faber, I.R., Nijhuis-Van der Sanden, M.W.G. & Oosterveld, F.G.J. (2012). A first step to an evidence-based talent identification program in the Netherlands; a research proposal. International Journal of Table Tennis Sciences, 7(1), p.15-18.
Faber, I.R., Pion, J., Munivrana, G., Faber, N.R. & Nijhuis-Van der Sanden, M.W. (2018). Does a perceptuomotor skills assessment have added value to detect talent for table tennis in primary school children? Journal of sports sciences, 36(23), p. 2716-2723.
Faubert, J. & Sidebottom, L. (2012). Perceptual-cognitive training of athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 6(1), p. 85-102.
Fernández-Rio, J. & Méndez-Giménez, A. (2012). The role of physical education on sport talent detection: a proposal. Journal of Sport and Health Research, 4(2), p.109-118
Günay, A.R., Ceylan, H.I., Çolakoğolu, F.F. & Saygın, Ö. (2019). Comparison of coinciding anticipation timing and reaction time performances of adolescent female volleyball players in different playing positions. The Sport Journal, 36, p.1-12.
Heller, K.A. (2013). Findings from the Munich Longitudinal Study of Giftedness and Their Impact on Identification, Gifted Education and Counseling. Talent Development & Excellence, 5(1), p. 51-64.
Katsikadelis, M., Pilianidis, T. & Mantzouranis, N. (2014). Test-retest reliability of the “table tennis specific battery test” in competitive level young players. Eur. Psychomot. J, No. 6, p. 3-11.
Kelly, A.L. & Williams, C.A. (2020). Physical characteristics and the talent identification and development processes in male youth soccer: A narrative review. Strength & Conditioning Journal, 42(6), p.15-34.
Limoochi, S. (2006). A survey of table tennis coaches’ opinions of some criteria in talent identification. International Journal of Table Tennis Sciences, No. 6, p. 280-287.
Lopez, A. & Santelices, O. (2012). Personality characteristics of elite table tennis athletes of the Philippines: basis for a proposed recruitment program. International Journal of Table Tennis Sciences, No. 7, p. 1-4.
Martinent, G., Cece, V., Elferink-Gemser, M.T., Faber, I.R. & Decret, J.C. (2018). The prognostic relevance of psychological factors with regard to participation and success in table-tennis. Journal of Sports Sciences, 36(23), p. 2724-2731.
Raab, M., Masters, R.S. & Maxwell, J.P. (2005). Improving the ‘how’ & ‘what’decisions of elite table tennis players. Human movement science, 24(3), p. 326-344.
Rice, S., Butterworth, M., Clements, M., Josifovski, D., Arnold, S., Schwab, C. & Purcell, R. (2020). Development and implementation of the national mental health referral network for elite athletes: A case study of the Australian Institute of Sport. Case Studies in Sport and Exercise Psychology, 4(S1), p. S1-27.
Roberts, A.H., Greenwood, D., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F. & Raynor, A. (2021). Understanding the “gut instinct” of expert coaches during talent identification. Journal of Sports Sciences, 39(4), p. 359-367.
Rowe, K., Sherry, E. & Osborne, A. (2018). Recruiting and retaining girls in table tennis: Participant and club perspectives. Sport Management Review, 21(5), p. 504-518.
Towlson, C., MacMaster, C., Gonçalves, B., Sampaio, J., Toner, J., MacFarlane, N., Barrett, S., Hamilton, A., Jack, R., Hunter, F., Myers T. & Abt, G. (2021). The effect of bio-banding on physical and psychological indicators of talent identification in academy soccer players. Science and Medicine in Football. DOI: 10.1080/24733938.2020.1862419
Valenti, M., Scelles, N. & Morrow, S. (2020). Elite sport policies and international sporting success: a panel data analysis of European women’s national football team performance. European Sport Management Quarterly, 20(3), p. 300-320.
Van der Roest, J.W., Hoeijmakers, R. & Hoekman, R. (2020). Netherlands: Sports clubs at the heart of society and sports policy. In Functions of Sports Clubs in European Societies (pp. 183-209). Springer, Cham.
Watanabe, E., Takaaki, M., Chiho, I. & Kazuyoshi, S. (2011). Characteristics for Physical Growth and Development in Junior Sports Athletes: Analysis by polynomial. J. Educ.Health Sci., 55(3), p. 251-264.
Zagatto, A.M., Kondric, M., Knechtle, B., Nikolaidis, P.T. & Sperlich, B. (2018). Energetic demand and physical conditioning of table tennis players. A study reviews. Journal of Sports Sciences, 36(7), p.724-731.
Zakrajsek, R.A., Raabe, J. & Blanton, J.E. (2019). Psychological characteristics of elite athletes. In: M. H. Anshel, T.A. Petrie & J.A. Steinfeldt (Eds.), APA handbooks in psychology series. APA handbook of sport and exercise psychology, Vol. 1. Sport psychology (p. 129–148). American Psychological Association.