شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتمحمدباقر فرقانی اوزرودی 1 , علی یعقوبی 2 , زهرا تیموری نژاد قادیکلائی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، اداره آموزش و پرورش، بابل، ایران
2 - دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
3 - کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: استعدادیابی, ورزشکاران, تنیس روی میز, مسابقات قهرمانی, آموزشگاه¬ها, استان مازندران, مقطع ابتدایی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد بود. به همین منظور، 40 نفر از دانشآموزان دختر و پسر حاضر در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آموزشگاه¬های استان مازندران در مقطع ابتدایی با میانگین سنّی 8/1±83/10 سال، میانگین قد 7/5±76/145 سانتیمتر و میانگین وزن 39/2±34/46 کیلوگرم، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تعیین شاخص¬های استعدادیابی به روش ارزیابی استعدادیابی، شاخص¬های دویدن با حداکثر سرعت، چابکی، پرش عمودی، با سرعت دریبل زدن، ارزیابی نمودن هدف، مهارت¬های توپی، پرتاب کردن توپ، آزمون زمان واکنش و مهارت پیشبینی مورد سنجش قرار گرفته و با رتبه¬های بدست آمده در مسابقات مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و آزمون تی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 23 استفاده شد. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است که بین شاخص¬های استعدادیابی و رتبه¬های بدست آمده، رابطه معناداری وجود دارد و شاخص¬های استعدادیابی را می¬توان به عنوان فاکتورهای اولیه جهت شناسایی افراد مستعد در رشته تنیس روی میز مورد استفاده قرار داد. بنابراين، مربیان و استعدادیابان مي-توانند افراد دارای شاخص¬های قوي در فرآیند استعدادیابی را شناسایی کرده و از اين دستورالعمل براي بهبود فرآیند استعدادیابی بهره ببرند.
ابراهیم، خسرو؛ حلاجی، محسن (1394). مبانی نظری و فرآیند استعدادیابی ورزشی. تهران: نشر بامداد کتاب، چاپ پنجم.
براون، جیم. (1390). استعدادیابی در ورزش: نحوه شناسایی و رشد ورزشکاران برجسته. مترجمین: الهام رادنیا و سعید ارشم. تهران: نشر علم و حرکت، چاپ دوم.
حسنلو، محمدباقر (1391). نقش والدین در استعدادیابی و هدایت دانشآموزان به رشته ورزشی مورد علاقه. در: تهران: دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی.
نجفی لنبر، عزیز (1396). شناسایی استعدادهای ورزشی در دوره آموزش ابتدایی. رشد تربیت بدنی، شماره 61، ص24-26.
نوروزی سیدحسنی، ابراهیم؛ محمدزاده، حسن (1396). مقایسه زمان واکنش و مهارت پیشبینی در بازیکنان نخبه و غیرنخبه تنیس روی میز. روانشناسی ورزش، 2(2)، ص 55-64.
Baker, J., Cobley, S., Schorer, J. & Wattie, N. (Eds.). (2017). Routledge handbook of talent identification and development in sport. Taylor & Francis.
Brown, K.A., Patel, D.R. & Darmawan, D. (2017). Participation in sports in relation to adolescent growth and development. Translational pediatrics, 6(3), p.150.
Castellar, C., Pradas, F., Carrasco, L., La Torre, A.D. & González-Jurado, J.A. (2019). Analysis of reaction time and lateral displacements in national level table tennis players: are they predictive of sport performance? International Journal of Performance Analysis in Sport, 19(4), p. 467-477.
Cece, V., Guillet Descas, E. & Martinent, G. (2020). Mental training program in racket sports: A systematic review. International Journal of Racket Sports Science, 2(1), p. 55-71.
Çetin, E., Bulğay, C., Demir, G.T., Cicioğlu, H.İ., Bayraktar, I. & Orhan, Ö. (2020). The examination of the relationship between exercise addiction and performance enhancement in elite athletes. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(2), p. 1-12.
Chang-Yong, C., Chen, I.T., Chen, L.C., Huang, C.J. & Hung, T.M. (2012). Sources of psychological states related to peak performance in elite table tennis players. International Journal of Table Tennis Sciences, No. 7, p. 86-90.
De Bosscher, V., De Knop, P., van Bottenburg, M. & Shibli, S. (2006). A conceptual framework for analysing sports policy factors leading to international sporting success. European Sport Management Quarterly, 6(2), p.185–215.
Elferink-Gemser, M.T. (2005). Today's talented youth field hockey players, the stars of tomorrow? a study on talent development in field hockey. Rijksuniverseit Groningen.
Ericsson, K.A. (2020). Towards a science of the acquisition of expert performance in sports: Clarifying the differences between deliberate practice and other types of practice. Journal of sports sciences, 38(2), p. 159-176.
Eyre, D. (2013). Able children in ordinary schools. 4th edition, London: David Fulton Publishers.
Faber, I.R., Martinent, G., Cece, V. & Schorer, J. (2020). Are performance trajectories associated with relative age in French top 100 youth table tennis players? A longitudinal approach. PloS one, 15(4), e0231926.
Faber, I.R., Nijhuis-Van Der Sanden, M.W., Elferink-Gemser, M.T. & Oosterveld, F.G. (2015). The Dutch motor skills assessment as tool for talent development in table tennis: a reproducibility and validity study. Journal of sports sciences, 33(11), p. 1149-1158.
Faber, I.R., Nijhuis-Van der Sanden, M.W.G. & Oosterveld, F.G.J. (2012). A first step to an evidence-based talent identification program in the Netherlands; a research proposal. International Journal of Table Tennis Sciences, 7(1), p.15-18.
Faber, I.R., Pion, J., Munivrana, G., Faber, N.R. & Nijhuis-Van der Sanden, M.W. (2018). Does a perceptuomotor skills assessment have added value to detect talent for table tennis in primary school children? Journal of sports sciences, 36(23), p. 2716-2723.
Faubert, J. & Sidebottom, L. (2012). Perceptual-cognitive training of athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 6(1), p. 85-102.
Fernández-Rio, J. & Méndez-Giménez, A. (2012). The role of physical education on sport talent detection: a proposal. Journal of Sport and Health Research, 4(2), p.109-118
Günay, A.R., Ceylan, H.I., Çolakoğolu, F.F. & Saygın, Ö. (2019). Comparison of coinciding anticipation timing and reaction time performances of adolescent female volleyball players in different playing positions. The Sport Journal, 36, p.1-12.
Heller, K.A. (2013). Findings from the Munich Longitudinal Study of Giftedness and Their Impact on Identification, Gifted Education and Counseling. Talent Development & Excellence, 5(1), p. 51-64.
Katsikadelis, M., Pilianidis, T. & Mantzouranis, N. (2014). Test-retest reliability of the “table tennis specific battery test” in competitive level young players. Eur. Psychomot. J, No. 6, p. 3-11.
Kelly, A.L. & Williams, C.A. (2020). Physical characteristics and the talent identification and development processes in male youth soccer: A narrative review. Strength & Conditioning Journal, 42(6), p.15-34.
Limoochi, S. (2006). A survey of table tennis coaches’ opinions of some criteria in talent identification. International Journal of Table Tennis Sciences, No. 6, p. 280-287.
Lopez, A. & Santelices, O. (2012). Personality characteristics of elite table tennis athletes of the Philippines: basis for a proposed recruitment program. International Journal of Table Tennis Sciences, No. 7, p. 1-4.
Martinent, G., Cece, V., Elferink-Gemser, M.T., Faber, I.R. & Decret, J.C. (2018). The prognostic relevance of psychological factors with regard to participation and success in table-tennis. Journal of Sports Sciences, 36(23), p. 2724-2731.
Raab, M., Masters, R.S. & Maxwell, J.P. (2005). Improving the ‘how’ & ‘what’decisions of elite table tennis players. Human movement science, 24(3), p. 326-344.
Rice, S., Butterworth, M., Clements, M., Josifovski, D., Arnold, S., Schwab, C. & Purcell, R. (2020). Development and implementation of the national mental health referral network for elite athletes: A case study of the Australian Institute of Sport. Case Studies in Sport and Exercise Psychology, 4(S1), p. S1-27.
Roberts, A.H., Greenwood, D., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F. & Raynor, A. (2021). Understanding the “gut instinct” of expert coaches during talent identification. Journal of Sports Sciences, 39(4), p. 359-367.
Rowe, K., Sherry, E. & Osborne, A. (2018). Recruiting and retaining girls in table tennis: Participant and club perspectives. Sport Management Review, 21(5), p. 504-518.
Towlson, C., MacMaster, C., Gonçalves, B., Sampaio, J., Toner, J., MacFarlane, N., Barrett, S., Hamilton, A., Jack, R., Hunter, F., Myers T. & Abt, G. (2021). The effect of bio-banding on physical and psychological indicators of talent identification in academy soccer players. Science and Medicine in Football. DOI: 10.1080/24733938.2020.1862419
Valenti, M., Scelles, N. & Morrow, S. (2020). Elite sport policies and international sporting success: a panel data analysis of European women’s national football team performance. European Sport Management Quarterly, 20(3), p. 300-320.
Van der Roest, J.W., Hoeijmakers, R. & Hoekman, R. (2020). Netherlands: Sports clubs at the heart of society and sports policy. In Functions of Sports Clubs in European Societies (pp. 183-209). Springer, Cham.
Watanabe, E., Takaaki, M., Chiho, I. & Kazuyoshi, S. (2011). Characteristics for Physical Growth and Development in Junior Sports Athletes: Analysis by polynomial. J. Educ.Health Sci., 55(3), p. 251-264.
Zagatto, A.M., Kondric, M., Knechtle, B., Nikolaidis, P.T. & Sperlich, B. (2018). Energetic demand and physical conditioning of table tennis players. A study reviews. Journal of Sports Sciences, 36(7), p.724-731.
Zakrajsek, R.A., Raabe, J. & Blanton, J.E. (2019). Psychological characteristics of elite athletes. In: M. H. Anshel, T.A. Petrie & J.A. Steinfeldt (Eds.), APA handbooks in psychology series. APA handbook of sport and exercise psychology, Vol. 1. Sport psychology (p. 129–148). American Psychological Association.