تبیین جامعه شناختی رابطه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی – انتفاعی و میزان کارآمدی و اثربخشی سازمانی آنان ( مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی و بانک پارسیان در شهر تهران)
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندمصطفی اکبریان 1 , سجاد یاریان 2 , هلیا واحدی 3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران، تهران، ایران
3 - دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
* آدرس نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران
Email: yaryan.s@iums.ac.ir
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده یکی از مهم ترین مقوله ها در مدیریت بنگاه ها و شرکت ها مسئولیت اجتماعی بنگاه می باشد و در این پژوهش برآنیم به تبیین جامعه شناختی رابطه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی – انتفاعی و میزان کارآمدی و اثربخشی سازمانی آنان بپردازیم. روش تحقیق مطالعه حاضر، روش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک پارسیان و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران بودند که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 215 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش متغیر مسئولیت اجتماعی از مقیاسی محقق ساخته براساس مدل نظری کارول (1991)، سالوسکی وزولچ (2014) و لانتوس (2001) در فرم مقیاس لیکرت متشکل از 16 گویه (آیتم) و با در نظر گرفتن 7 بعد مسئولیت اجتماعی در مدل های مذکور استفاده شده است. همچنین برای سنجش کارآیی و اثربخشی سازمانی بر اساس تعاریف مفهومی روبرتز (1992) و سیمپسون (2002) و مبتنی بر معرف های کارآیی سازمانی از طریق مقیاسی متشکل از 10 گویه در فرم مقیاس لیکرت سنجیده شده است. یافته ها نشان داد بین تقید بنگاه به رعایت مسئولیت های اجتماعی (در ابعاد نیازهای اقتصادی ، رعایت قوانین و مقررات ، رعایت اخلاق کسب و کار و مسئولیت های بشر دوستانه) و میزان کارآمدی سازمانی آن رابطه وجود دارد.
منابع و مآخذ
- اسمیت، فیلیپ (1998) درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها.
- دلاور، علی. (1396). روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
- رابینز، استیفن (1384)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه پارسائیان و اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ هشتم.
- رحمان سرشت، حسین (1385)، تئوری های سازمان و مدیریت، جلد اول، تهران: موسسه انتشارات فرهنگی فن و هنر.
- رضائیان، علی (1375)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- رضائیان، علی (1390)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: سمت.
- ساروخانی، باقر (1375). روش تحقیق جلد (1) تهران: اطلاعات.
- نجف بیگی، کمال (1383)، مسئولیت اجتماعی و مدیریت سازمانی، همایش استانداردهای مدیریت، ISO، تهران.
- Cheng, B., Ionnou, I. and Serafeim, G (2014). Corporate Social Responsibility and Access to Finance, Strategic Management Journal, Vol. 35(1), 1-23.
- Lantos, Geoffrey P. (2001). |The Boundaries of Strategic Corporate Social Responsibility”. Journal of Consumer Marketing. MCB UP. 18(7): 595-632.
- Mercedes, R.F (2015). Social responsibility and financial performance: The role of good corporate governance. BrQ Business Research Quarterly.
- Mignnan, H.B. and Gopal, K. (2005), Faces of Corporate Citizenship and Social Responsibility, Wiley 29(17): 411-422.
- Randolph, S. W. (2008), "The Role of Altruistic Behavior, Empathetic and social Responsibility Motivation in Blood Donation Behavior", Transfusion, Vol. 48: 43- 54.
- Roberts, R.W. (1992). Determinants of corporate social responsibility disclosure. Account. Organ. Soc, Vol. 17(6), 595-612.
- Saiful, S. (2006), The Difference being Aluristic and Strategic in Busniess, Strategic Direction Journal, 21(3): 73-89.
- Salewski, M. and Zulch, H (2014). The Association between Corporate Social Responsibility (CSR) and Eamings quality: Evidence from European Blue Chips. HHL Working Paper, No.131.
- Salmnons, S. and Hill, A.P. (2005), Perceived Corporate Social Responsibility and Consumer Behaviour, Joruanl of International affairs and Business Research, 45(2): 39-51.
- Simpson, G.W. and Roberts, R, (2002). The link between corporate social and financial performance: evidence from the banking industry. J. Bus. Ethics, Vol. 35(2), 97-109.
- Smith, N.C. (2003), consumer Perceptions of Corporate Social Responsibility: The CSR halo effect, 16. Faculty and Research Paper.
- Smith, Nicola (2013), Corporate Social Responsibility: Power to the People, Retrieved 28 April 2014.
- Yongquiang, G. (2009). “Corporate Social Responsibility and Consumers” Response: the Missing Linkage”. Baltic Journal of Management. Vol. 4. No. 3, 269-287.