بررسی رابطه بین شکفتگی تحصیلی، ادراک از محیط کلاس و اشتیاق تحصیلی در بین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روان
اعظم بختیاری رنانی
1
,
شروین دخت شفیعی
2
,
عزت الله کرد میرزا نیکوزاده
3
,
مژگان آگاه هریس
4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور, تهران. ایران
2 - کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی،دانشگاه پیام نور، اصفهان،ایران
3 - دانشیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور.تهران.ایران
4 - دانشیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
کلید واژه: شکفتگی تحصیلی, ادراک از محیط کلاس, اشتیاق تحصیلی, دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شکفتگی تحصیلی، ادراک از محیط کلاس و اشتیاق تحصیلی دربین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. روش: روش از لحاظ هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مورد نظر شامل تمامی دانشآموزان دختر ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 362770 نفر بود. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بود. با توجه به گستردگی جامعه، حجم نمونه از طریق جدول مورگان و کرجسی(1970) 384 انتخاب گردیده شد. یافتهها: اطلاعات از طریق پرسشنامههای شکفتگی تحصیلی دینر و بیسواس(2008)، ادراک از محیط کلاسفراسر و همکاران (1996) واشتیاق تحصیلی فردریکر، بلومنفیلد و پاریس(2002) جمعآوری شد.برای آزمون فرضیهها از آزمون پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS26و pls4 انجام گردید. نتایج نشان داد که بین شکفتگی تحصیلی با ادراک از محیط کلاس(005/0P< 6.63 =t) و اشتیاق تحصیلی (005/0P< 7.45 =t)ارتباط معناداری دارد. بدین ترتیب هرچه میزان شکفتگی تحصیلی افزایش یابد ادراک از محیط کلاس و اشتیاق تحصیلی افزوده میشود. نتیجهگیری: بنا بر نتایج به دست آمده از این پژوهش به محیطهای آموزشی توصیه میگردد که به صورت عملی در مراکز مشاوره، کارگاهها و دورههای آموزشی از این سازههای تحصیلی برای مشاوران، اساتید، معلمین و والدین بیشترین استفاده را ببرند و در آموزشهای خود به آنها توجه بیشتری نمایند
Aim: The purpose of this research was to investigate the relationship between academic achievement, perception of the classroom environment, and academic enthusiasm among female elementary school students.Method: In terms of the fundamental purpose, the method was a descriptive method of structural equation modeling. The target statistical population included all primary female students of Isfahan city in the academic year 1401-1402, numbering 362,770 people. The sampling method was a multi-stage cluster. Considering the size of the population, the sample size was selected through the table of Morgan and Karjesi (1970) 384.
Result: Information was collected through Diener and Biswas (2008), Perception of Classfraser et al. (1996) and Fredriker, Blumenfield and Paris (2002) academic enthusiasm questionnaires. Pearson test, regression and structural equations were used to test the hypotheses. And data analysis was done with SPSS24 and pls4 software. The results showed that there is a significant relationship between academic achievement and perception of the classroom environment (t=6.63 P<0.005) and academic enthusiasm (t=7.45 P<0.005). In this way, as the level of academic achievement increases, the perception of the classroom environment and academic enthusiasm increases.Conclusion: Based on the results obtained from this research, it is recommended for educational environments to use these educational structures for counselors, professors, teachers and parents in a practical way in counseling centers, workshops and training courses and to teach them in their training. pay more attention
