Investigating the relationship between academic achievement, perception of the classroom environment and academic enthusiasm among female elementary school students
Subject Areas :
اعظم بختیاری رنانی
1
,
شروین دخت شفیعی
2
,
عزت الله کرد میرزا نیکوزاده
3
,
مژگان آگاه هریس
4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2 - کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی،دانشگاه پیام نور، اصفهان،ایران
3 - دانشیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور.تهران.ایران
4 - دانشیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
Keywords: academic achievement, perception of the classroom environment, academic enthusiasm, elementary school girl students,
Abstract :
Aim: The purpose of this research was to investigate the relationship between academic achievement, perception of the classroom environment, and academic enthusiasm among female elementary school students.Method: In terms of the fundamental purpose, the method was a descriptive method of structural equation modeling. The target statistical population included all primary female students of Isfahan city in the academic year 1401-1402, numbering 362,770 people. The sampling method was a multi-stage cluster. Considering the size of the population, the sample size was selected through the table of Morgan and Karjesi (1970) 384.
Result: Information was collected through Diener and Biswas (2008), Perception of Classfraser et al. (1996) and Fredriker, Blumenfield and Paris (2002) academic enthusiasm questionnaires. Pearson test, regression and structural equations were used to test the hypotheses. And data analysis was done with SPSS24 and pls4 software. The results showed that there is a significant relationship between academic achievement and perception of the classroom environment (t=6.63 P<0.005) and academic enthusiasm (t=7.45 P<0.005). In this way, as the level of academic achievement increases, the perception of the classroom environment and academic enthusiasm increases.Conclusion: Based on the results obtained from this research, it is recommended for educational environments to use these educational structures for counselors, professors, teachers and parents in a practical way in counseling centers, workshops and training courses and to teach them in their training. pay more attention
احمدیان، حدیث، جهانی، محمد، حیدری ظاهروند، اسلام، جوادی، محمدجواد(1402).پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان،شانزدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان، 5-1.
https://civilica.com/doc/1684556/CPESCONF16_140
اشکوتی، سلیمان، کرد، بهمن، جدیدی، هوشنگ(1401). تدوین مدل علّی سازگاری تحصیلی براساس خودتنظیمگری هیجانی و جهتگیری تسلط مدار گرایشی و نقش میانجیگری شکفتگی تحصیلی دانشآموزان. ماهنامه علوم روان شناختی، 21(113)، 1020-1009.
doi:10.52547/JPS.21.113.1005
بهبهانی، فاطمه(1402). پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس نیازهای بنیادین روانشناختی و تعامل معلم دانشآموز در بین دانشآموزان شهرستان شوشتر.شانزدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان، 12-5.
https://civilica.com/doc/1684894/ CPESCONF16_167
تقیزاده شیده، زهرا، تجلی، پریسا، صادقی افجه، زهره(1400). مدلیابی اشتیاقتحصیلی براساس جومدرسه و کیفیتزندگی با میانجیگری خودتنظیمی در دانشآموزان دو والد. مجله جامعهشناسی آموزش وپرورش، 14(1)، 110-101.
https://doi.org/10.22034/ijes.2021.528112.1037
خویزاوی، احمد، کرملاجعب، فاطمه، طبش، ندا(1401). رابطه ادراک از محیط کلاس درس و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5(49)، 32-22.
https://civilica.com/doc/1552491/ EPCS02_104
حمهسوری، حدیقه(1401). رابطه اشتیاق تحصیلی و شکفتگیتحصیلی با عشق به یادگیری و رفتارهای مدنی تحصیلی از طریق کاربرد تکنولوژی در آموزش دانشجویان. هشتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، تهران، 18-5.
https://civilica.com/doc/1548327/ ISCPS08_036
دستمرد، مادح، احمدوند، نیازی(1402). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر اشتیاق تحصیلی و تابآوری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی،اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان شناسی و دین، اردبیل، 16-6.
https://civilica.com/doc/1840751/ CPRUMA02_193
رضویمطلق، سیدفرخ، مرعشیان، فاطمه سادات، زرگر شیرازی، فریبا(1401). مدل ساختاری رابطه معنای تحصیلی، انعطافپذیری خانواده، حمایت تحصیلی و ادراک از محیط کلاس با پایستگی تحصیلی با نقش میانجی شکفتگی تحصیلی. مجله روشها و مدلهای روانشناختی. شماره47، 160-148.
doi: 10.30495/jpmm.2022.29307.3535
رحمتی نجارکلائی، فاطمه، محمدی پویا، سهراب، گودرزی، حسن(1402).بررسی ادراک دانشجویان علوم پزشکی از ساختار کلاس و ارتباط آن با شیوههای یادگیری، 8-2.
www.edcbmj.ir/en e-ISSN: 2345-5284
صمصامی، اعظم، شریعت باقری، محمدمهدی(1401).ارائه مدل ساختاری کمکطلبی براساس خودتعیین گری، خودشفقتورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران،17(66)، 334-315.
https://civilica.com/doc/1509858/ JR_JSCSI-17-66_010
فاروقی، پریا، خواجه، وجیهه، زیوری، الناز(1401).ادراک از محیط کلاس با عزتنفس، عملکرد تحصیلی و خلاقیت شناختی کودک. ماهنامه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 55(5)، 13-5.
https://civilica.com/doc/1670590/ JR_JONAP-5-55_001
قدمپور، عزتالله، قرهویسی، سمیرا، سلیمانی، مجید(1402). بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطهای پیوند با مدرسه. فصلنامه تعلیم و تربیت، 39(1)، 188-173.
ISSN: ۲٥۸۸-۷٥۱۳
ملکیکالیانی، وحید، موسی بیگی،طیبه(1400). پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده، شکفتگی و شفقت به خود در دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(43)، 64-57.
https://orcid.org/0000-0003-2060-2853
https://orcid.org/0000-0001-9111-4000
نوریزاده، رقیه، مسلمنژاد، احمد(1402).مقایسه اشتیاقتحصیلی و اختلالات رفتاری در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری و عادی، شانزدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان،11-4.
https://civilica.com/doc/1684878/ CPESCONF16_151
نارکی، شهرام، حیدری، رضا، عامرینژاد، رامین، دیندارلو، سیاوش(1400). بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با اشتیاق به مدرسه دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهرستان مرودشت. چهارمین همایش بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان، 11-5.
https://civilica.com/doc/1450210/ RAVAN04_238
هاشمیزادهنهی، نرگس، مهدیان، حسین(1397). نقش اشتیاقتحصیلی و شکفتگی در پیشبینی هیجانهای تحصیلی دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره31، 271-243.
doi:10.22111/JEPS.2018.4277
Basson, MJ., & Rothmann, S. (2018). Flourishing: positive emotion regulation strategies ofpharmacy students. International Journal of Pharmacy Practice 26, 458–464. DOI: 10.1111/ijpp.12420.
Dunn, D. S., & Dougherty, S. B. (2019). Flourishing: mental health as living life well. Journal of Social and Clinical Psychology, 27(3), pp. 314-316. DOI:10.1521/jscp.2008.27.3.314.
Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationships on children’s social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234. DOI:10.1207/S15326985EP3804_2.
De Feyter, J. J., Parada, M. D., Hartman, S. C., Curby, T. W., & Winsler, A. (2020). The early academic resilience of children from low-income, immigrant families. Early Childhood Research Quarterly, 51, 446-461. DOI:10.1016/j.ecresq.2020.01.001
Fatani TH. (2020). Student satisfaction with videoconferencing teaching quality during the COVID-19 pandemic. BMC Medical Education;20(396):1-8. doi: 10.1186/s12909-020-02310-2.
Faize F, Nawaz M. (2020). Evaluation and improvement of students’ satisfaction in online learning during COVID-19. Open Praxis;12(4):495- 507. DOI: https://dx.doi.org/10.5944/openpraxis.12.4.115.
Gordon, D. (1983). Rules and the effectiveness of the hidden curriculum. Journal of Philosophy of Education, 17(2), 207-218. DOI:10.1111/j.1467-9752.1983.tb00031.x
Green, S., Oades, L., & Robinson, P. (2020). Positive education: Creating flourishing students, staff and schools. InPsych, 33(2), pp. 37-43.
Havik, T. & Westergård, E. (2020). Do Teachers Matter? Students’ Perceptions of Classroom Interactions and Student Engagement. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(4), 488-507. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1577754.
Hayhurst, J. G., Hunter, J. A., & Ruffman, T. (2019). Encouraging flourishing following tragedy: The role of civic engagement in well-being and resilience. New Zealand Journal of Psychology, 48(1): 71-79. https://www.researchgate.net/publication/332769082
Jacob, B. (2020). Leistungsemotionen bei Schu¨lern [Students’ achievement emotions]. Unpublished Master’s Thesis, University of Regensburg,Germany. DOI:10.32865/fire202062188.
Kensington-Miller, B. (2018). Surviving the first year: New academics flourishing in a multidisciplinary community of practice with peer mentoring. Professional Development in Education, 44(5): 678-689. doi: 10.1080/19415257.2017.1387867
Kristjansson, K. (2017). Recent work on flourishing as the aim of education: A critical review. British Journal of Educational Studies, 65(1): 87-107. doi: 10.1080/00071005. 2016.1182115.
Larsen, Z. P., Kaliterna, L., Larsen, R., Brkljacic, T., & Brajsa-Zganec, A. (2020). The role of flourishing in relationship between positive and negative life events and affective well-being. Applied Research in Quality of Life, 15(6): 1413-1431. doi: 10. 1007/s11482-019-09743.
McMillan, J. H., & Reed, D. F. (2019). At-risk students and resiliency: Factors contributing to academic success. The Clearing House, 67(3), 137-140.https:// https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/62
Martin, J. (2019). Building Relationships and Increasing Engagement in the Virtual Classroom. The Journal of Educators Online, 16(1). DOI:10.9743/JEO.2019.16.1.9
Palmer, A. N., Patel, M., Narendorf, S. C., Sledge, S., & Sanchez, K. (2022). Changes in flourishing from adolescence to young adulthood: An 8-year follow- up. Child & Family Social Work, In Press. doi: 10.1111/cfs.12953.
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92(3), 544-555. DOI:10.1037/0022-0663.92.3.544
Pintrich, P. R. (2000) The role of goal orientation in self- regulating learning. Handbook of selfregulation. New York: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-
Oguz-Duran, N., & Demirbatir, R. E. (2020). The mediating role of shyness on the relationship between academic satisfaction and flourishing among pre-service music teachers. International Education Studies, 13(6): 163-169. doi:10.5539/ies.v13n6p163.
Sattler, K., & Gershoff, E.(2019). Thresholds of resilience and within-and cross-domain academic achievement among children in poverty.Early childhod research quarterly,46,87-96. doi: 10.1016/j.ecresq.2018.04.003
Story, P. A., Hart, J. W., Stasson, M. F., & Mahoney, J. M. (2009). Using a two-factor theory of achievement motivation to examine performance-based outcomes and self-regulatory processes. Personality and Individual Differences, 46(4), 391-395. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2008.10.023.
Suldo, S. M., Thalji, A., & Ferron, J. (2021). Longitudinal academic outcomes predicted by early adolescents’ subjective well-being, psychopathology, and mental health status yielded from a dual factor model. Journal of Positive Psychology. 6, 1, 17-30. DOI:10.1080/17439760.2010.536774.
Smith, N. A., Brown, J. L., Tran, T., & Suárez‐Orozco, C. (2020). Parents, friends and immigrant youths’ academic engagement: A mediation analysis. International Journal of Psychology, 55(5), 743-753. DOI:10.1002/ijop.12672
Truta, C., Parv, L., & Topala, I. (2018). Academic Engagement and Intention to Drop Out: Levers for Sustainability in Higher Education. Sustainability. 10(12), 4637. https://doi.org/10.3390/su10124637
Vankus, P. (2020). Games Based Lerning in Teaching of Mathematics at lower Secondary School, Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics, 3(5), 103-120. https://www.researchgate.net/publication/241610396
Yohannes, M., Tewelde, F., & Abrha, F. (2017). The role of civic and ethical education in the development of students’ behavior in Tahtay Koraro Wereda: The case of Kelebet elementary school. International Journal of Sustainable Development Research, 3(6), pp. 77-84. DOI:10.11648/J.IJSDR.20170306.13
Zhang Y, Qin X, Ren P. (2018). Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm. Computers in Human Behavior, 89: 299-307. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.018