نقد، بررسی و تحلیل تقابل حیرت و یقین در غزلیات عطار
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیراضیه شهرآبادی 1 , تورج عقدایی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
2 - دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
دنیای عرفان، مملو از تقابل هاست؛ این عناصر متقابل که برگرفته از ویژگیِ کلِ هستی و جلوه های متفاوت آن و نیز حالات و تجربیات روحانی شدید و متفاوت عرفا در شرایط روحی مختلف می باشد، زبان عرفان را برای بیان این حالت متناقض، به سوی تقابل سوق داده است. حیرت و یقین، از جمله تقابل های عرفانی و یکی از مراحل سیر و سلوک عارفانه است که در آثار شعرا و عرفا به گونه های مختلف تجلّی یافته است. عطار نیز به عنوان شاعری عارف، با کوله باری سرشار از تجارب عرفانی این دو موضوع مهم را به گونه ای صریح و روشن در آثارش منعکس کرده است. این مقاله کوشیده است تقابل حیرت و یقین را در انواع غزلیات عطار به تصویر بکشد. حاصل جستجو این است که نزد عطار، حیرت و یقین دارای حرکتی دایره وار است که در سیر از یقین به حیرت، یقین حاصل شده برای عارف، در نهایت او را به حیرت می کشاند. زیرا، آخرین مرتبة یقین الهی، اعتراف به حیرت در برابر آن هستی مطلق و بی بدیل می باشد. داده های پژوهش به شیوة کتابخانه ای گرد آمده و با روش تحلیلی و توصیفی پردازش شده است.
Gnosis is replete with contrasts. due to These contrasting elements, which were ascribed to the Attribute of the entire universe and it`s various glories and also, sever and different spiritual mood And experiments in various spiritual conditions, gnosis language was directed toward specifying Thise contradictory state.bewilderment and certainty, are among gnostic contradictionsone and a Step toward gnostic manner and behavior, which have shone through poet`s and mystic`s poetry Variously. Attar, as a mystical poet, who is filled whit gnostic achievements and experiment, has Reflected these two magniflcent issues in his poems so noticeably. this articie is to demonstrate The contract between certainty and bewilderment in Attar`sGazal (Poems). as a result of rummaging Through Attar`s poems, it is understood that certainty and bewilderment have a circular movement. Also upon Attar`s opinion, to reach mystic manner, the acquired certainty as result of bewilderment Eventually will astonish the gnostic, because, the last step to divinely certainty is confession to Bewilderment by absolute and incomparable God. Here, research data Have collected by analytical By library approach and have processed by analytical and descriptive mathods.
- قرآن کریم. (1383). ترجمة مهدی الهی قمشهای. چاپ اوّل. تهران: انتشارات قلمستان.
2– برتنس، یوهانس ویلم (1382) نظریه ادبی. ترجمة فرزان سجودی. تهران: مؤسسة انتشاراتی آهنگ دیگر.
3- پورنامداریان، تقی. (1380). در سایۀ آفتاب. تهران: سخن.
4- -------------. (1382). دیدار با سیمرغ. (رمز و داستانهای رمزی در ادب پارسی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5- ------------ (1382). گمشده لب دریا(تأمّلی در معنی و صورت شعر حافظ). تهران: سخن.
6– چندلر، دانیل (1387) مبانی نشانهشناسی. ترجمة محمد پارسا. چاپ4. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی و انتشارات سورة مهر.
7- سجادی، سیدجعفر (1375). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چاپ سوم. تهران: کتابخانة طهوری.
8- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1380). موسیقی شعر. چاپ3. تهران: آگاه.
9- --------------------- (1378). زبور پارسی. تهران: آگاه.
10- عطّار، فریدالدّین محمّد نیشابوری (1394). تذکرهالاولیاء. تصحیح محمد رضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
11---------------------------(1392). دیوان عطّار نیشابوری. «متن انتقادی بر اساس نسخههای خطی کهن». به سعی و تصحیح مهدی مداینی و مهران افشاری. تهران: چرخ.
12- -------------------- (1385). منطقالطیر، تصحیح محمد رضا شفیعی کدکنی. چاپ سوم. تهران: سخن.
13- قشیری، ابوالقاسم (1385). ترجمة رسالة قشیریه. ترجمة ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع الزّمان فروزانفر. چاپ ششم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14- کاشانی، عزّالدّین محمود (1385). مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. تصحیح عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی. چاپ دوم. تهران: زوّار.
15- گوهرین، سید صادق (1388). شرح اصطلاحات تصوف. (ج 4-7). چاپ اول. تهران: زوّار.
16- هجویری، علی بن عثمان (1384). کشفالمحجوب. تصحیح محمود عابدی. چاپ دوم. تهران: سروش.
مقالات
1- حیاتی، زهرا (1388). بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل در تصویرپردازی اشعار مولانا، فصلنامة نقد ادبی. س2. ش6. صص 7-24.
2- صادقی مجید و راضیه عروجی (1385). حیرت در عرفان، مجلة پژوهشهای فلسفی- کلامی. شماره 28. صص31-64.
3- میرباقری فرد، سیدعلی اصغر و احسان رئیسی (1389). بررسی و تحلیل یقین در متون منظوم عرفانی. پژوهشنامة زبان و ادبیات فارسی. سال دوم. شماره6. صص 75- 98.
_||_