تفرد در آثار سعدی در پیوند با سایه، نقاب و آنیما
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
مهری تلخابی
1
(
استادیار/دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده
)
تورج عقدایی
2
(
دانشیار/دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آثار سعدی به عنوان پارهای از شاهکارهای ادب فارسی، ریشه در اندیشهها و باورهای کهن دارد و از آبشخوری به نام ناخودآگاه جمعی بهرهمند است. هدف این مقاله آن است که نشان دهد آثار سعدی از زاویه دید نقد کهن الگویی، مجموعهی گستردهای از مفاهیم نمادین و آرکی تایپهاست. در این مقاله بر روی کهن الگوهایی چون سایه، نقاب و آنیما تامل شده است. این مقاله بر آن است که ابعاد متنوع و پیچیدهی بازتاب یافته از شخصیت سعدی، در آثارش، نتیجهی تفرد و بزرگ شدن روانی اوست؛ به واقع سعدی ، در آثارش نشان می دهد که چگونه در فرایند پختگی روانی خویش، جنبه های مثبت و منفی روان خود را شناسایی کرده و با آنها برخوردی منطقی داشته است. در پایان، این مقاله به این نتیجه میرسد که این خودشناسی در سعدی منجر به صداقت و شجاعت او ،در بیان ابعاد متنوع روانیاش گشته است. این مقاله با روش تحقیق تحلیلی-توصیفی به انجام رسیده است.
منابع انگلیسی:
_ Duff, David, romance and revolution; shelley and the politics of a genre, Cambridge university press, 1994
_Goodwin, Barbara, the philosophy of utopia, 2001
_Fran 2, Marie-Louise von: Archetypal pattern sin fairy tales, Inner city books, 1997
_Rodale, JeromeIrving , Laurence-urdang,The synonym finder, revised, Rodale, 1978
_||_