بررسی فناء، بقاء و قرب در منظومه ی فکری محمد بن جعفر مکی حسینی
محورهای موضوعی : عرفانی(با ویژگی ادبی و هنری)
پرنیان محمدیان
1
,
زرین تاج واردی
2
1 - دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه شیراز، شیراز
2 - دانشیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
کلید واژه: بقاء , فناء , قرب , قرب نوافل, محمد بن جعفر مکی حسینی.,
چکیده مقاله :
لازمه ی رسیدن به قاف وحدت ذات حق، گذشتن از مسیر فقر و فناست. فطرت انسان پیوسته در پی راهی برای دست یافتن به وجود لایزالی خداوند است زیرا دریای متلاطم وجود انسان، تنها از این طریق می تواند بیارمد. عارفان فنا و نیستی از خود را چاره ی رسیدن به خدا آگاهی دانسته و برآنند که هرگاه غبار هستی از وجود فانی آدمی زدوده شود، از پس حجاب های تعلقات، حق چنانکه هست رخ می نماید. بی شک آغاز این راه دشوار بدون معرفت و عشق ممکن نیست. محمد بن جعفر مکی حسینی، عارف صاحب سبک طریقه ی چشتیه، نیز از کسانی است که یه این مفهوم پایبند بوده و علاوه بر آن معتقد است که آدمی تا از فناء فی الله و بقاء بالله عبور نکند، نمی تواند نور وجود خویش را به نور النور، متصل کند. در نظرگاه او وصول به حق با آنچه اهل ظاهر و شریعت می پندارند متفاوت است. وی قرب را نه در جنت نه در رؤیت حق نمی داند و بر آن است که این ها چیزی جز حجاب بر سر راه سالک نیستند. وی قرب حقیقی را در سه مرتبه ی قرب بذات،قرب لِلذات و قرب فی الذات طبقه بندی کرده و بر آن است که تنها ولی کل الهی می تواند این مراتب را طی کرده و حق را چنان که هست ببیند در پژوهش پیش رو نگارنده با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی مکتوبات مکی پرداخته و مفاهیم مذکور را در مکاتیب او تحلیل کرده است
The requirement to reach the end of the unity of the essence of truth is to pass the path of poverty and destruction. Human nature is constantly looking for a way to reach the existence of God, because the sea of human existence can only be reached this way. The mystics consider annihilation as the way to reach theology and believe that when the existence is removed from the mortal existence of a person, the truth will emerge as it is. Undoubtedly, the beginning of this difficult path is not possible without knowledge and love. "Muhammed bin Jafar Makki Hosseini", a mystic who owns the style of Chishtiyyah, is also one of those who adhere to this concept, and also, he believes that a person can't see the light of God existence until he passes through himself. Annihilation in God and the survival in God is the way to Connect to Noor Al-Noor. In his opinion, reaching the right is different from what people of Sharia think. He believes that nearness to God is not in Paradise or seeing the god, he believes that these are nothing but a veil on the path of the seeker. He classified the true closeness in three stages: closeness to the essence, for- and in self. He believes that only prophet can go through these levels and see the truth as it is. in this research, the author has analyzed Makki's writings with a descriptive-analytical method and analyzed the mentioned concepts in his schools.