تحلیل شگردهای منتخب زبانی (واژگان و اصطلاحات)، داستانی (فضاسازی) و محتوایی (رویاپردازی) در داستان های کوتاه نویسندگان زن دهه های 70 تا 90
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
کلید واژه: نویسندگان زن, رویاپردازی, داستان کوتاه, فضاسازی, واژگان و اصطلاحات,
چکیده مقاله :
مطالعۀ سیر داستان نویسی زنان و شگردهای رایج در آثار آنان، از موضوع های مورد توجه در پژوهش های داستانی معاصر بوده است؛ با این حال در تحقیقات پیشین، اغلب به بررسی رمان های زنان توجه شده و مجموعه داستان های کوتاه نویسندگان پیشروِ زن، به ویژه در دهه های اخیر کمتر واکاوی شده است. نان،آنان،بر این اساس، در این مقاله، مجموعه داستان کوتاه از 9 نویسندۀ زن برگزیده در جوایز ادبی دهه های 70 تا 90 (هر دهه سه نویسنده) انتخاب و داستان های کوتاه آنان به روش تحلیلی-تطبیقی با تکیه بر سه شگرد زبانی (واژگان و اصطلاحات)، داستانی (فضاسازی) و محتوایی (رویاپردازی) بررسی و سیر تحول این شگردها، در سه دهۀ اخیر تحلیل و مقایسه شده است. نتایج کلان این پژوهش نشان می دهد، هرچه از دهۀ 70 به دهۀ 90 نزدیک می شویم، نویسندگان زن، با بسامدی کمتر از واژگان و اصطلاحات زنانه در داستان های کوتاه خود استفاده کرده اند. خلاف سیر زبانی داستان ها، از منظر فضاسازی، نویسندگان داستان های دهۀ 90 بیش از دیگر دهه ها (به ترتیب دهه های 80 و 70) از فضاهای خانگی بهره برده اند؛ همچینن از بین فضاهای خانگی، بیش ترین تاکید نویسندگان زن مربوط به فضاهای غمگین بوده است. از منظر عنصر محتوایی رویابافی، داستان های دهۀ 70، متمایز با دیگر دهه ها بوده و در دهه های 90 و 80 این عنصر بازنمودی اندک در داستان زنان داشته، نکته ای که شاید به دلیل گریز از مفاهیم رمانتیک و تمایل به واقع گرایی در داستان کوتاه این دو دهه بوده است.
The study of women's storytelling and common techniques in their works has been one of the topics of interest in contemporary fiction research. However, Previous research has mainly focused on the study of women's novels, the collection of short stories by leading female writers has been less well-researched, especially in recent decades. Hence, a collection of short stories selected from 9 female authors in the literary awards of the 70s to 90s (three authors per decade) was selected and their short stories were analyzed according to the three linguistic tricks (words and expressions), Fiction (atmosphere) and content (dreaming). Furthermore, the evolution of such techniques have been analyzed and compared in the last three decades. The results of the study show that as we move from the 1970s to the 1990s, female writers have used feminine words and expressions less frequently in their short stories. Contrary to the linguistic course of the stories, from the perspective of creating a space, the writers of the stories of the 90s have used home spaces more than other decades (80s and 70s, respectively). In addition, among the home spaces, the most emphasis has been given to sad spaces. In terms of the content element of dreaming, the stories of the 70s differ from other decades, and in the 90s and 80s, this element had little representation in women's stories, a point that may be due to the escape from romantic concepts and a tendency towards realism in the short stories of these two decades.
کتابها
ارسطویی، شیوا (1383) آفتاب مهتاب، تهران: مرکز.
ارشد ریاحی، بهاره (1393) لیتیومکربنات، مشهد: بوتیمار.
الیاتی، میترا (1380) مادمازل کتی و چند داستان دیگر، تهران: چشمه.
پروینروح، شهلا (1378) حنای سوخته، تهران: آگاه.
ترقی، گلی (1379) جایی دیگر، تهران: نیلوفر.
زواریان، زهرا (1370) تصویر زن در ده سال داستان نویسی انقلاب اسلامی، تهران: حوزۀ هنری.
سیاوشی، سپیده (1390) فارسی بخند، تهران: ترگمان.
طباطبایی، ناهید (1388) حضور آبی مینا، تهران: نشر چشمه.
فتوحی، محمود (1390) سبک شناسی (نظریه ها، رویکردها و روش ها)، تهران: سخن.
فقیهی، لاله (1392) از کجا تا کجا، تهران: انتشارات به نگار.
میرصادقی، جمال (1383) داستان و ادبیات، تهران: آیۀ مهر.
میرعابدینی، حسن (1380) صد سال داستان نویسی، تهران: چشمه.
وولف، ویرجینیا (1382) زن و ادبیات، ترجمۀ نجمه عراقی و دیگران، تهران: چشمه.
مقالات
بشیری، محمود، محمودی، معصومه. (1390). بررسی مقایسهای موضوعات و درونمایههای مرتبط با زنان در داستانهای زن محور زنان داستان نویس (1300- 1380). متن پژوهی ادبی، 15(47)، 51-80. doi: 10.22054/ltr.2011.6543.
بهمنی مطلق، یدالله و باقری، نرگس. (1391). مقایسۀ زبان زنان در آثار سیمین دانشور و جلال آلاحمد. فصلنامۀ زن و فرهنگ، 3(11)، 43-59.
جوئی، رای. (1341). داستان کوتاه در ادبیات فارسی. مجلۀ سخن، 12(12)، 1279-1282.
زارع برمی، مرتضی. (1397). نمودهای زنانگی و مردانگی در زنانهنویسی و مردانهنویسی. ادبیات پارسی معاصر، 8(2)، 99-116. doi: 10.30465/copl.2018.3574.
نجفی عرب، ملاحت، بهمنی مطلق، یدالله. (1393). کاربرد واژگان در رمان شازده احتجاب از منظر زبان و جنسیت. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 6(20)، 121-132.
پایاننامهها
جهانشاهی، سمیه (1391) پژوهشی در بازنمایی الگوهای زنانگی در ادبیات داستانی زنان ایران (1370-1390)، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان.
طالبی، مریم (1389) بررسی افکار فمینیستی در داستان کوتاه دهۀ هفتاد و هشتاد بر اساس آثار منیرو روانیپور، فرخنده آقایی، فریده خرمی، شیوا ارسطویی و شیوا مقانلو، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه لرستان.
مرادی، صاحب (1394) بازنمایی من زنانه در ادبیات داستانی معاصر ایران از دهۀ چهل تا هشتاد، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
مهرآقا، سودابه (1392) مطالعۀ مقایسه ای نقش زن در ابیات داستانی دفاع مقدس سه دهه پس از انقلاب اسلامی با تکیه بر نه رمان این دوره: (دل فولاد، ثریا در اغما، سرود اروند رود، عشق سال های جنگ، نقش پنهان، دل دلدادگی، اشکانه، خاله بازی، بازی آخر بانو)، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.
_||_Books
Arastooi, Shiva (2018) Aftab, mahtab, Tehran: Nashr-e Markaz.
Arshad-Riahi, Bahareh (2013) Lithium carbonate, Mashhad: Boutimar.
Eliati, Mitra (2005) Mademoiselle Cathy and some other stories, Tehran: Nashr-e Cheshmeh.
Faghihi, Laleh (2012) from where to where, Tehran: Entesharat-e Behnegar.
Fotoohi, Mahmoode (2010) Stylology (theories, approaches and methods), Tehran: Sokhan.
Mirabedini, Hossein (2000) One hundred years of story writing, Tehran: Cheshmeh.
Mirsadeghi, Jamal (2003) Fiction and Literature, Tehran: Aye-ye Mehr.
Parvinrooh, Shahla (1998) Burned Hana, Tehran: Agah.
Sivaoshi, Sepideh (2010) Laugh Farsi, Tehran: Torkaman.
Tabatabaii, Nahid (2008) The Presence of Blue Mina, Tehran: Nashr-e Cheshmeh.
Taraghi, Goli. (1999) Jaii digar, Tehran: Niloofar.
Woolf, Virginia (2002) Women and Literature, Translated by Najmeh Araghi and others, Tehran: Cheshmeh.
Zaverian, Zahra (1990) The image of women in ten years of story writing of the Islamic Revolution, Tehran: Hozeye Honari.
Articles
Bahmani Mutlaq, Yadullah and Bagheri, Narges. (2011). Comparison of women's language in the works of Simin Daneshvar and Jalal Al-Ahmad. Women and Culture Quarterly, 3(11), 43-59.
Bashiri, Mahmood. & Mahmoodi, Massoumeh. (2010). A comparative study of topics and themes related to women in women-centered stories by women storytellers (1920-2000). Literary Research Text, 15(47), 51-80. doi:10. 22 054/ltr.2011.6543.
Joi, Ray. (1961). Short story in Persian literature. Sokhon Magazine, 12(12), 1279-1282.
Najafi Arab, M., & Bahmani Motlagh, Y. (2014). Shazdeh Ehtejab use of words in the novel from the perspective of language and gender. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 6(20), 121-132.
Zare Barmi, Morteza. (2017). Manifestations of femininity and masculinity in women's and men's writing. Contemporary Persian Literature, 8(2), 116-99. doi: 10.30465/copl.2018.3574.
Theses
Jahan Shahi, Somayyeh (2011) Pajooheshi dar baznamaii-e olgoohay-e zananegi dar adabiyat-e dastani-e zanan-e Iran, (1370-1390). Unpublished MA thesis, University of Hormozgan, Hormozgan, Iran.
Mehr Agha, Soudabeh (2012) Motale-ye moghayesei-e naghsh-e zan dar adabiyat-e dastani-e defae-e moghadas 3 dahe baad az enghelab-e islami ba tekie bar 9 roman-e in dore: (Del-e Foolad, Soraya dar Eghma, Sorood-e Arvandrood, Eshgh-e Salha-ye Jang, Naghsh-e Penhan, Deldadegi, Ashkaneh, Khalebazi, Bazi-ye Akhar-e Banoo). Unpublished MA thesis, Qom University, Qom, Iran.
Moradi, Saheb (2014) Bazyabi-ye man-e zanane dar adabiyat-e moaser-e Iran az dahe-ye 40 ta 80. Unpublished MA thesis, Razi University, Kermanshah, Iran.
Talebi, Maryam (2009) Barrasi-e afkar-e feministi dar dastan kootah-e dahe-ye 70 va 80 bar asas-e asar-e Moniroo Ravanpour, Farkhondeh Aghai, Farideh Khorami, Shiva Arastooi, va Shiva Moghanloo. Unpublished MA Thesis, University of Lorestan, Lorestan, Iran.