بررسی و تحلیل زیبایی شناسی هنجارگریزی و ترک ادب شرعی در تلمیحات دیوان خاقانی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیمنیژه قربان زاده 1 , حمیدرضا فرضی 2 , علی دهقان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: دیوان خاقانی, زیبایی شناسی, ترک ادب شرعی, هنجارگریزی, تلمیح,
چکیده مقاله :
تلمیح نشان دهندۀ پشتوانۀ فرهنگی شاعر و روشی برای ارائۀ تصویر شاعرانه و تفسیر معانی است. هرچند از این صنعت بدیعی در سنت شعر فارسی با عنوان سرقت ادبی و امثال آن نام برده شده است، لیکن در نگاه ناقدان عصر حاضر به عنوان ابزاری بینامتنی تلقی می شود. تلمیح ارجاع مخاطب به بیرون از متن اصلی و بازگشت دوباره است به متن؛ هراندازه این فرآیند پیچیده و نیازمند مطالعه باشد، تفسیر متن و تولید معنا نیز دشوار خواهد بود. در پژوهش حاضر که با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است، بخش مهمی از تلمیحات خاقانی که نوعی هنجارگریزی و ترک ادب شرعی در آن ها وجود دارد، بررسی و تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که خاقانی در همۀ انواع تلمیحات از جمله اسطوره ها، قصص پیامبران، باورهای عامیانه و تلمیحات مذهبی و دینی (اسلامی و مسیحی و ...) دخل و تصرفی هنرمندانه ایجاد کرده است تا جایی که تلمیحات او مطابق با واقعیات تاریخی و اسطوره ای نبوده است. این تلمیحات به صورت کاملاً آگاهانه بوده و دلیل ب ی اطلاعی شاعر نیست. تنها یک یا چند مورد معدود از تلمیحات نادر در اشعار او وجود دارد که احتمالاً به دلیل تخلیط حوادث در ذهن خاقانی بوده است. موضوع دیگری که در تلمیحات خاقانی بررسی شده است ترک ادب شرعی است. خاقانی به دلیل اغراق در توصیفات مربوط به ممدوحان آ ن ها را گاه در جایگاه خداوندی می بیند و بارگاه آن ها را در مقابل کعبه قرار می دهد. در مواردی نیز جایگاه آن ها را همسان و هم تراز ائمه و پیامبران معرفی می کند.
The Ghaznavid divan of Hakim Sanai, with more than thirteen thousand verses, consists of poems in the form of ode, composition, preference, mesmat, lyric, piece and quatrain. Composing a lyric and tending to romantic controversies and its attractions, the poet occasionally preoccupies himself. Introduction to Sanai's hymns which describe the beloved, although not uniform in number of verses and is often between 7 and 29 verses, but has a place in his hymns. In this article, while briefly introducing various aspects of the description of the beloved, such as; The field of immorality and spirituality or the reporter of the face and sensory and intellectual similes, etc, the image of the beloved Sanai with emphasis on the poet's intellectual evolution, should be examined and analyzed; Therefore, first, the most important and special approaches of Sanai in drawing the image of the beloved have been extracted and classified into eight groups. Then, by studying and finding the frequency of words and presenting diagrams, their importance, how they are used, their place and the way of intellectual development in Sanai's depiction of the beloved's image are analyzed in the lyric poems of his praise poems. The presence of characteristics of Khorasani style and traces of change that later become the beacon of poets in the field of dealing with the beloved, is one of the highlights of the lyric poems of Sanai praise that are addressed in this study. The research method is descriptive and analytical with statistical charts.
کتابها
قرآن کریم. احمدی، بابک (1380) ساختار و تاویل متن، 2جلد، تهران: مرکز.
احمدی، بابک (1389) حقیقت و زیبایی، تهران: مرکز.
استعلامی، محمد (1378) نقد و شرح قصاید خاقانی، تهران: زوار.
بیهقی، حسینعلی (1365) پژوهش و بررسی فرهنگ عامه ایران، مشهد: آستان قدس رضوی.
ترکی، محمدرضا (1398) سرّ سخنان نغز خاقانی، جلد 2، تهران: سمت.
حمیدیان، سعید (1388) آرمانشهر زیبایی، تهران: قطره.
خاقانی، افصل الدین بدیل (1384) دیوان اشعار، تصحیح دکتر ضیاءالدین سجادی، تهران: زوّار.
سرکاراتی، بهمن (1387) سایههای شکار شده، تهران: قطره.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1384) موسیقی شعر، تهران: آگه.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1391) با چراغ و آینه در جستجوی ریشههای شعر معاصر فارسی، تهران: سخن.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1388) دیوان شمس، جلد1، تهران: سخن.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1372) مفلس کیمیافروش، تهران: سخن.
شمس قیس، محمدبن قیس (1388) المعجم فی معاییر اشعار العجم، به تصحیح عبدالوهاب قزوینی و تصحیح مجدد مدرس رضوی و تصحیح مجدد سیروس شمیسا، تهران: علم.
شمیسا، سیروس (1372) نگاهی تازه به بدیع، تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس (1375) سبکشناسی شعر، تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس (1376) فرهنگ تلمیحات، تهران: فردوسی.
صفوی، کورش (1380) از زبانشناسی به ادبیات، نظم، جلد 1، تهران: چشمه.
عنصری، ابوالقاسم حسن بن احمد (1363) دیوان عنصری، تصحیح دبیرسیاقی، تهران: کتابخانۀ سنایی.
فرخی سیستانی، علی بن جولوغ (1384) دیوان حکیم فرخی سیستانی، تهران: زوار.
کزازی، میرجلالالدین (1385) گزارش دشواریهای دیوان خاقانی، تهران: مرکز.
معدنکن، معصومه (1395) بزم دیرینه عروس، تهران: نشر دانشگاهی.
مکاریک، ایرنا ریما. (1385) دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
نظامی عروضی، احمدبنعمر (1369) چهار مقاله، تصحیح و حواشی دکتر معین، تهران: امیرکبیر.
وحیدیان کامیار، تقی (1379) بدیع از دیدگاه زیباییشناسی، تهران: دوستان.
مقالات
آیدنلو، سجاد. (1383). نکتههایی دربارۀ تلمیحات شاهنامهای خاقانی. پژوهشهای ادبی، (4)، 7 - 36.
حسینپور، اکبر، احمدی، مسلم. (1393). بررسی چگونگی بهکارگیری آرایه تلمیح در شعر خاقانی و معرفی نوآوری او در این حوزه. مطالعات نقد ادبی، 9(35)، 146-127.
زنگانه، حسین، مهرکی، ایرج. (1399). خاقانی و باورهای عامیانه دربارۀ جانوران. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 12(44)، 127-161. doi: 10.3049 5/dk.2020.675979
_||_Books
The Holy Quran. Ahmadi, Babak (2000) Text structure and interpretation, Tehran: Markaz Publication.
Ahmadi, Babak (2009) Truth and beauty, Tehran: Markaz Publication.
Beyhaghi, Hossain Ali (1985) Research and study of Iranian popular culture, Mashhad, Astane ghods.
Estelami, Mohammad (1998) Critique and description of Khaghani's poems, Tehran: Zavvar Publication.
Farrokhi Sistani, Ali bin Julogh (2004) Poems of Farrokhi Sistani, Tehran: Zavvar Publication.
Hamidian, Saeed (2010) Utopia of beauty, Tehran: Elmo Danesh Publication.
Homayi, jalaloddin (1990) Rhetoric and literary crafts, Tehran: Homa.
Kazzazi, Mirjalaliddin (2006) Description of the difficulties of Khaghani's, Tehran: Markaz.
Khaqani, Afzalodin (2006) Divane khaqani, Edition and Explanation by sajjadi, Tehran: Zavvar Publication.
Madankan, Masume (2015) The ancient bride party, Tehran: Nashre daneshghahi Publication.
Makaryk, Irena Rima (2005) Encyclopedia of Contemporary Literary Theories, Translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, Tehran: Agah Publication.
Nizami aroozi, ahmad (1991) Four articles, corrections and footnotes by Dr. Moin, Tehran: Amir kabir Publication.
Onsori, Abulqasem Hasan bin Ahmad (1993) Onsoris poetry, Tehran: Zavvar Publication.
Safavi, kurosh (2000) From linguistics to literature, poetry, Tehran: Cheshmeh Publication.
Shafiyi kadkani, Mohammad Reza (1998) Poor chemist, Tehran: Sokhan Publication.
Shafiyi kadkani, Mohammad Reza (2006) Poetry music, Tehran: Aghah Publication.
Shafiyi kadkani, Mohammad Reza (2008) Poems of Shams Rumi, Tehran: Sokhan Publication.
Shafiyi kadkani, Mohammad Reza (2011) With lights and mirrors in search of the roots of contemporary Persian poetry, Tehran: Sokhan Publication.
Shamisa, sirus (1992) A fresh look at the Aesthetics, Tehran: Ferdows Publication.
Shamisa, sirus (1995) Stylistics of poetry, Tehran: Ferdows Publication.
Shamisa, sirus (1996) Culture of allusions, Tehran: Ferdowsi Publication.
Shams Qays, Mohammad Bin Qays (2008) the lexicon in the criteria of the poetry of the Persians, Tehran: Elm Publication.
Torki, Mohammad Reza (2018) The secret of Khaghani's beautiful words, Tehran: Samt Publication.
Vhidiyan kamyar, Taghi (1991) Innovative from an aesthetic point of view, Tehran: doostan Publication.
Articles
Aydinlu, Sajjad. (2003). Notes on the Implications of Khaghani's Shahnameh. Literary Research, (4), 7-36.
Hosein pour, A., & ahmadi, M. (2014). Scrutiny of how to use ornament of allusion in poet's Khaghani and introduction him imagination in this zone. Literary Criticism Studies, 9(35), 127-146.
Zanganeh, H., & Mehraki, I. (2020). Khaghani and Folk Beliefs About Animals. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 12(44), 127-161. doi: 10.30495/dk.2020.675979.