مصادیق و مبانی حلول دین در فقه
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقجواد باریکلو 1 , ابراهیم دلشاد معارف 2 , سید مهدی میرداداشی 3
1 - گروه حقوق خصوصی، دانشکده ی علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
2 - استادیار گروه حقوق خصوصی،واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
3 - استادیار گروه حقوق خصوصی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
کلید واژه: تأجیل, اجل, حلول دین, واژگان کلیدی: دین مؤجل,
چکیده مقاله :
چکیده: دین در فقه شامل هر مال کلی ثابت در ذمه است دین به اعتبار مدت زمان پرداخت به دو نوع تقسیم می شود؛ یکی بدون مدت زمان پرداخت که اصطلاحاً به آن دین حال گفته می شود و دیگری دارای مدت زمان پرداخت که اصطلاحاً به آن دین مؤجل گفته می شود. گفتنی است دین مؤجل ممکن است به صورت ارادی و قراردادی که ناشی از اراده و توافق طرفین است و یا با منقضی شدن مدت و در پاره ای موارد به صورت قهری که خارج از اراده ی طرفین به دین حال تبدیل شود. در فقه مشهور فقها معتقدند با مرگ مدیون دین مؤجل او حال می گردد ماده 231 قانون امور حسبی نیز بیانگر همین مطلب است. حال سؤال این جاست که مبنای حال شدن دین چیست؟ چرا با وجود اصل بقای اجل در پاره ای موارد دین مؤجل حال می گردد؟ به عبارت دیگر هدف از حال شدن دین چیست؟ می توان گفت حال شدن دین به صورت قهری به منظور حمایت از طلبکاران و اطمینان بخشیدن به آن ها است به عبارت دیگر درمواردی که احتمال دارد دین مؤجل در معرض تلف قرار گیرد حال می گردد. واژگان کلیدی: دین مؤجل، اجل، تأجیل، حلول دین،
Abstract: In jurisprudence, debt includes each overall property fixed in obligation. Debt based on credit for time of payment will be classified into two types: one, without the time of payment, which is called present debt, and another with the time of payment, which is called deferred debt. It should be noted that deferred debt may be in the form of voluntary and contractual, which is due to the will and agreement of the parties, or by expiration of term, and in some cases, as coercively, which is outside the will of the parties, it will be converted to the present debt. In common jurisprudence, the jurists believe that with the death of debtor, his/her deferred debt turns to the present debt. Article 231 of the law on affairs also expresses this point. The question now is what is the basis of religion? Why, in spite of the principle of the survival of the Aql, in some cases, is the religion of the wise? In other words, what is the purpose of becoming a religion? It can be said that the occurrence of religion is violently aimed at protecting creditors and assuring them of credit, in other words, in the event that the religion is likely to be wasted. Keywords: deferred debt , death, defer, debt turning.
_||_