بررسی و بازنگری مقصود از واژه قصاص در ماده 622 کتاب پنجم قانون مجازات مصوب 1392 از منظر فقهی
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق
سید علی ربانی موسویان
1
,
رقیه نصیری
2
1 - استادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
2 - کارشناسی ارشد، رشته فقه و حقوق اسلامی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
کلید واژه: سقط جنین عمدی, قصاص, ماده 622 قانون مجازات, مجازات سقط جنین,
چکیده مقاله :
خروج عمدی یا خود به خودی جنین را قبل از آنکه قادر به زندگی در خارج رحم باشد، سقط جنین میگویند. یکی از اقسام سقط جنین، سقط جنین عمدی میباشد. در مورد مجازات این نوع از سقط میان فقها و حقوقدانان اختلاف است. مشهور فقها کیفر آن را قصاص دانستهاند. همان طور که قانون مجازات مصوب1370 نیز بر همین اساس تصریح داشته است. در قانون مجازات مصوب 1392 عبارت مقنن در این مورد ابهام دارد. در این پژوهش تلاش شد با بررسی تحلیلی واژه قصاص در ماده 622 از این ابهام پرده برداشته و دیدگاه صحیح را تبیین نماید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که همان طور که دیدگاه مشهور فقها موید آن است جز در موارد خاص، عمل مذکور جایز نمیباشد و همچنین نشان میدهد مقصود از واژه قصاص با توجه به ادله و قرائن قانونی و مبانی فقهی بر خلاف دیدگاه مشهور حقوقدانان، قصاص در مقابل سقط جنین کاملی است که روح در او دمیده شده، نه قصاص در برابر جنایت وارد شده بر مادر.
Abortion is said to be either deliberate or self-embryo extinction before being able to live outside the womb. One of the kinds of abortions is the intentional abortion of the fetus. There is a dispute between the Islamic jurists and the lawyers about the punishment of this type of abortion. The famous jurisprudents consider it punishable as Qisas , as the Islamic Penal Code of 1370 has also stated on this basis. In the New Penal Code of 1392, this term is ambiguous. In this research, it has been tried to reveal this ambiguity with an analytical review of the word qisas in Article 622 and to explain the correct view. Meanwhile, in the introduction, there is a brief glance at the laws of other countries on the issue of abortion and, while providing statistical information on this, will clarify the position of Iran's laws in discussing abortion with the laws of other countries. Findings of the research suggest that like many countries , Iranian domestic laws, considering the impact of religion and human aspects, , except in certain cases, do not allow this practice, and also shows that the purpose of the term "qisas" according to the evidence Legal evidence and jurisprudential principles. Contrary to the famous point of view, there should be Qisas against the full fetus whose soul has been blown in, not one against the mother, as the famous Islamic jurisprudents point out this view.
قرآن کریم
_||_