بررسی لزوم معاطات بر مبنای حدیث خالد بن نجیح
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقهادی غلامرضاراوی 1 , محمد ابراهیم نژاد کهنی 2
1 - دانشجو
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: کلام, حلال, حرام, بیع, باطل,
چکیده مقاله :
یکی از ادله بر اثبات عدم لزوم معاطات روایت خالد بن حجاج می باشد که از روایاتی می باشد فقها درباره آن تفسیر های گوناگونی کرده اند. در این مقاله سعی شده آراء فقها و استنباط هایی که از این روایت شده بیان شود و نظر صحیح تر انتخاب شود و این روایت آیا می تواند دلیلی بر عدم لزوم معاطات باشد یا خیر؟ ما از طریق مطالعه کتاب ها و فیش برداری و مراجعه به کتب فقهی و جمع بندی نظر فقها تفاسیر مختلف فقها را درباره این روایت آورده ایم. بنظر می رسد مراد از کلام که در روایت آمده التزام نفسی می باشد و نه لفظ. پس نمی توان این روایت را به عنوان دلیلی بر عدم لزوم معاطات دانست.
One of the arguments proving the non-necessity of Khalid ibn al-Hajjaj is Matat narrative traditions is that the scholars have different interpretations about it. n this paper, Legal Opinions and concluded that this narrative expression and opinion is more correct choice And the right to choose, and this tradition can be a cause of unnecessary Matat or not? Through reading books and taking notes and refer to religious books and summarize opinion about this hadith scholars, jurists have brought different interpretations. It seems that the meaning of words in a hadith that term commitment, not a breath.After that narrative can not be regarded as evidence of the need Matat.