شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد طاهر جعفری 1 , نیما رنجی جفرودی 2 , مرتضی حضرتی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشد.روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع ترکیبی(کمی و کیفی)، از لحاظ روش، داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری مورد مصاحبه مرحله کیفی، 15 نفر از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش بودند. در مرحله کمی نیز 366 نفر از کارکنان و مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل به پرسشنامه 43 سوالی با طیف لیکرت جواب دادند. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از تعداد جامعه آماری 7587 نفری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel با آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفت.یافته ها: مفاهیم درخرده مقوله ها شامل: ابعاد و نشانگرهای همدلی سازمانی(ویژگیهای جمعیت شناختی سازمان، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، عوامل مدیریتی و عوامل اجتماعی، عوامل اخلاقی و عوامل اعتقادی)؛ پیامدهای تأثیرگذار بر همدلی سازمانی(بهره وری سازمانی، اثربخشی سازمانی، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی و توسعه شغلی و فردی)؛ و عوامل علی اثرگذار بر همدلی سازمانی(جو سازمانی، ساختار سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی) دستهبندی شدند.نتیجه گیری: ابعاد و نشانگرها، پیامدها و عوامل علی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند.
Purpose: The current research is to identify the factors influencing the strengthening of organizational empathy in the Ministry of Education. This research is of mixed type (quantitative and qualitative) in terms of purpose, survey and foundation data in terms of method.Method: The population and statistical sample interviewed in the qualitative phase were 15 senior managers of the Ministry of Education. In the quantitative stage, 366 employees and education managers of Ardabil province answered a 43-question questionnaire with a Likert scale. These people were selected from the statistical population of 7587 people by stratified random sampling method. Data analysis was done using SPSS and Lisrel software with structural equation tests.Findings: concepts in dimensions and indicators of organizational empathy (demographic characteristics of the organization, personality characteristics of employees, psychological empowerment of employees, management factors and social factors, moral factors and belief factors); Consequences affecting organizational empathy (organizational productivity, organizational effectiveness, creativity and innovation, organizational commitment and career and personal development); Causal factors affecting organizational empathy (organizational climate, organizational structure, organizational factors, environmental factors); They were categorized.Conclusion: The dimensions and indicators, as well as the consequences and causal actors, are all crucial components in strengthening organizational empathy within the Ministry of Education.
