شناسایی و اعتباریابی آسیب های مرتبط با انتصاب آموزگاران در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشاحمد احمدی فارسانی 1 , فریبا کریمی 2 , بدری شاه طالبی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: انتصاب, آسیب, آموزش و پرورش ایران, اعتباریابی, آموزگاران,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی و اعتبار یابی آسیب های مرتبط با انتصاب آموزگاران در آموزش و پرورش بود. روش: بدین منظور، پژوهش در دو سطح کیفي و کمي انجام گرفت. در بخش کیفي از روش پدیدارشناسي و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی، متخصصان حوزه جذب و استخدام نیرو در آموزش و پرورش بودند که با روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. پس از 22 مصاحبه، یافته ها به اشباع نظری رسید. مصاحبه¬ها، ضبط و پیاده سازی گردید و بر اساس روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. باورپذیری یافته های بخش کیفی از طریق بازگشت به مشارکت کنندگان و اطمینان پذیری از طریق بازآزمون مورد تأیید قرار گرفت. به منظور اعتباریابی یافته های بخش کیفی، در بخش کمی پرسشنامه ای با 29 گویه تنظیم شد. جامعه آماری در بخش کمی، آموزگاران شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان بودند، که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، 384 نفر تعیین و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش منتج به شناسایی29 آسیب در قالب 7 واحد مفهومی (کم توجهی به فعالیت های پژوهشی، کم توجهی به امکانات رفاهی و معیشتی، مشکلات آموزگاران مناطق محروم، ضعف در بکار گیری فناوری های نوین، ضعف در ساماندهی آموزگاران، ضعف در ارزشیابی و بازخورد، ضعف در نگهداشت آموزگاران) گردید. نتیجه گیری: نظام آموزشی زمانی موفق به حل مشکلات انتصاب آموزگاران خواهد بود که بتواند بخش قابل توجهی از کم توجهی ها به فعالیت های پژوهشی و رفاهی و معیشتی را حل کند.
Purpose: The present study aimed to Identifying and Validating Pathology of Elementary Teacher Appointment in Education. Method: To this end, the study included both qualitative (phenomenology) and quantitative (survey) phases. The participants in the qualitative part consisted of work force recruitment experts of the education ministry selected via purposive sampling. The data in this stage reached theoretical saturation after 22 interviews. The statistical population in the quantitative section was the teachers working in education in Isfahan province, and the sample size was determined using the table of Krejci and Morgan (1970), The number of 384 people was determined and selected by available sampling method. A semi-structured interview was used to collect data. The interviews were recorded and implemented and analyzed based on the 7-step method of Colaizzi. The credibility of the findings of the qualitative section was confirmed by returning to the participants and the reliability was confirmed by retesting. Findings: To validate the findings of the qualitative section, a questionnaire with 29 items was prepared in the quantitative section. Confirmatory factor analysis was used to analyze the findings. The results of the research led to the identification of 29 injuries in the form of 7 conceptual units. Conclusion: The educational system will be successful in solving the problems of appointing teachers when it can solve a significant part of the lack of attention to research and welfare and livelihood activities.
الهی فر، حسن. قمری، محمد. زهراکار، کیانوش. (۱۳۹۸). مقایسه اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر افزایش شادکامی معلم¬های زن، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 13(1): 141-162.
براتی، صفر علی. (۱۳۹۲). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران و رضایت¬مندی کارکنان در مجتمع صنعتی احیا فولاد سپاهان و شرکت¬های وابسته، مجله علم و دانش، 18(3): 120-199.
خروشی، پوران. نصر، احمد رضا. میرشاه جعفری، سید ابراهیم. (۱۳۹۶). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش، فصلنامه راهبرد فرهنگ، 37: ۱۸۶-۱۶۳.
دامنی، حسین. جمالی اختر. (۱۴۰۰). عوامل سازمانی شغلی مؤثر بر کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان. یک پژوهش کیفی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(2): ۱۵۱-۱۶۴
سمیعی نژاد، بیژن. علی عسگری، مجید. موسی پور، نعمت¬الله. حاجی حسین نژاد، غلامرضا. (۱۳۹۵). فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران، فرصت¬ها و تهدیدها، فصلنامه تعلیم و تربیت، 32(3): ۳۳-۹.
سلیمی، الهه. میرسپاسی، ناصر. دانش فرد، کرم اله. (1402). آسیب شناسی سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه راه¬کارهایی جهت ترسیم آینده¬ای بهتر در این نظام (پژوهش کیفی)، مدیریت فرهنگی. ۱۷(4): ۱۱۳-۱۲۵.
صحرایی سرمزده، فاطمه. صالحی، منیره. (۱۴۰۰). مقایسه خود کارآمدی، تعهد حرفه¬ای و انگیزش نومعلمان با توجه به شیوه جذب دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارت آموزان ماده 28، نظریه و عمل در تربیت معلمان، 7 (1): ۱۱۴-۹۳.
قرونه، داوود. میرکمالی، سید محمد. بازرگان، عباس. خرازی، سیدکمال. (۱۳۹۳). شناسایی و اولویت-بندی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، فصلنامه توسعه منابع انسانی، 1(1): ۸۹-۱۱۵.
کرسول، جان. (۱۳۹۴). پویش کیفی طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدار شناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری)، مطالعه موردی .(حسین کاظمی و حسن دانایی فرد، مترجم). نشر عراقی.
کریمیان، حیدر. آراسته، حمیدرضا. بهرنگی، محمدرضا. زین آبادی، حسین رضا. (۱۳۹۷). طراحی و تبیین چارچوب شایستگی¬های حرفه¬ای دانشجو معلمان دوره ابتدایی تربیت معلم، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(5): 190-178.
مهدیان، سمیه. حکیم زاده، رضوان. صفایی موحد، سعید. صالحی، کیوان. (۱۳۹۷). بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی: مطالعه¬ای به روش پدیدارشناسی، فصلنامه خانواده و پژوهش، 15(1): 19-3۷.
میرکمالی، میر محمد. حاج خزیمه، مجتبی. ابراهیمی، صلاح الدین. (۱۳۹۴). شناسایی ملاک¬های جذب و نگهداشت منابع انسانی و ارائه راه¬کارهای مناسب ( مورد: کارکنان دانشکده¬های پردیس فنی دانشگاه تهران)، مجله مدیریت توسعه و تحول، 22: 9-18.
Addison, R., Brundrett., M. (2008). Motivation and demotivation of teachers in primary schools: The challenge of change, Education, 36 (1): 79-94.
Alakoç., Z. (2014). The Impact of Strategic Human Resource Management on Organizational Performance. International Journal of Education and Social Science, 1 (2): 125-141.
Drobne, S, Janež, P., Bogataj. (2019). Taxation and revenues of central places as the regulator of available human resources in manufacturing - related to the bid rent curve, IFAC- Education policies in the European Union and Quality of Lifelong Learning, Loule. Papers Online, 52(1): 2674-2679.
Davies., P, Connolly., M. (2016). ‘Letting the right one in’: Provider contexts for recruitment to initial teacher education in the United Kingdom. Teaching and teacher education, 60: 291-302.
Doig., B, Groves., S. (2011). Japanese lesson study: Teacher professional development through communities of inquiry, Mathematics teacher education and development, 13(1): 77-93.
Gorman., E, Sandefur., R. (2011). “Golden age,” quiescence, and revival: how the sociology of professions became the study of knowledge-based work, Work and Occupations, 38(3): 275-302
Juma., S, Lehtomäki E., Naukkarinen A. (2017). Developing inclusive pre-service and in-service teacher education: Insights from Zanzibar primary school teachers, International Journal of Whole Schooling, 13(3):67-87.
Kulophas, D., Ruengtrakul, A., Wongwanich., S. (2016). The Relationships among Authentic Leadership, Teachers’ Work Engagement, Academic Optimism and School Size as Moderator: A Conceptual Model, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 3(11): 161-189.
Lockwood., J, McCombs., J, Marsh., J. )2010(. Linking reading coaches and student achievement: Evidence from Florida middle schools, Educational Evaluation & Policy Analysis, 32(3): 389–406.
Naiemi., H. (2007). Teacher education in Finland: current trends and future scenarios, Teacher Education Policies in the European Union. Proceedings of the Conference of Teacher.
Okehe, C., Mtyuda, P. (2017). Teacher Job Discitis faction: Implication for Teacher sustainability and social Transformation, Journal of Teacher Education for sustainability:19(1):54-68
Omebe., C. (2014). Human resource management in education: Issues and challenges, British Journal of Education, 2(7):26-31.
RutherfordT,Long J, Farkas G. 2017. Teacher value for Professional development, self-efficacy, Educational Psychology, 51(2): 22-36