طراحی الگوی نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی در تقلیل آنومی سازمانی در آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : آموزش عالیسیمین محمدی 1 , محمد فیضی زنگیر 2 , محمد روحی عیسی لو 3 , محمد حسن زاده محمودآبادی 4 , حبیب ابراهیم پور 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
5 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, مدیریت استراتژیک منابع انسانی, آنومی سازمانی,
چکیده مقاله :
هرگونه اختلال در نظام هنجاری سازمان ها، نوعی آشفتگی و بی نظمی به بار می آورد که از آن به عنوان آنومی سازمانی تعبیر می گردد که اثرات زیان باری بر سازمان تحمیل می نماید. سازمانهای آموزشی و دانشگاه ها هم ممکن است مانند هر سازمان دیگری دچار بی نظمی شوند. بنابراین به مدیریتی نیاز دارند که بتواند به کمک آن از منابع حیاتی و استراتژیک خود که همان منابع انسانی سازمان است به بهترین نحو ممکن استفاده کند تا به اهداف خود دست یابد و بیشترین اثربخشی سازمانی را کسب نماید. هدف مقاله طراحی الگوی نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی در تقلیل آنومی سازمانی در آموزش عالی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نوع داده ها، کیفی و از نظر شیوه پژوهش، داده بنیاد است. مشارکت کنندگان در این پژوهش براساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 15 نفر از اساتید دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران حوزه آموزش و پژوهش دانشگاههای دولتی مورد مطالعه بودند که با روش نمونه گیری هدف مند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته است. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار داده ها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکت کنندگان صورت گرفت. براساس یافته های پژوهش، ابعاد و مولفه ها در شش بعد شامل: شرایط علی، پدیده ی محوری، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها، پیامدها شناسایی شدند. با تحلیل مصاحبه ها درمرحله اول، 228 کد اولیه بدست آمد. در کدگذاری انتخابی، 17 مقوله اصلی و 44 مقوله فرعی استخراج، و در مدل پارادایمی جا گرفت.
Any disturbance in the normative system of organizations causes a kind of confusion and disorder, which is interpreted as organizational anomie that imposes harmful effects on the organization. Educational organizations and universities, like any other organization, may be in disarray. Therefore, they need a management that can use its vital and strategic resources, which are the human resources of the organization, in the best possible way to achieve its goals and achieve the maximum organizational effectiveness. The present study is applied in terms of purpose, in terms of data type, it is qualitative and in terms of research method, it is foundation data. Participants in this study were based on the rule and principle of theoretical saturation, including 15 university professors in the field of human resources and managers of education and research in public universities who were selected by purposive and theoretical sampling method. Data collection tools are semi-structured in-depth interviews. Data were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. Data validation was performed by participants using the verification method. Based on the research findings, dimensions and components were identified in six dimensions including: causal conditions, axial phenomena, contextual factors, intervening conditions, strategies, and consequences. In selective coding, 17 main categories and 44 subcategories were extracted which were placed in the form of a paradigm model.
