بررسی حجاب در قرآن و کتب اربعه و صحاح سته
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیعلیرضا زرشیخی 1 , محمد شایگان مهر 2 , فریبرز حسین جانزاده 3
1 - گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش در صدد تبیین جایگاه حجاب در کتب اربعه، صحاح سته و قرآن بوده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال میباشد کهحجاب چگونه در کتب صحاح سته، کتب اربعه و قرآن تبیین شده است؟ قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر است که برنامه سعادت انسان در آن ارائه شده است. با رجوع به آیات آن و فهم مطالب و عمل به دستوراتش میتوان راه کمال را پیمود و به فلاح و رستگاری رسید. یکی از بحثهایی که در آیات هدایتگر قرآن بیان شده، رعایت حیا و حجاب است و توجه به آثار و رهاوردهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. با توجه به موضوع این نتیجه حاصل شد که در قرآن آیاتی به حجاب اختصاص داده شده است و تفاسیر درباره آن آیات شریفه متفاوت است. حجاب یکی از مصادیق عام عفاف میباشد، و یکی از عوامل مؤثر در رشد و تعالی جوامع بشری و عاملی برای حفظ گوهر وجودی زن در جامعه است. همچنین حجاب و عفاف به یک معنا بوده و معنای عفاف والاتر از حجاب قرار دارد.
The present research intends to express the place of Hijab in Quran, Four Books and Six Books and tries to answer the following question applying descriptive - analytical method: how has Hijab been explained in Quran, Four Books and Six Books? Quran is the guidance book proposing human’s happiness. One of the mentioned subjects in Holy Quran is considering modesty and Hijab and paying attention to its affects and consequences in human’s individual and social life. Accordingly it has been resulted out that Quran specifies some Verses on Hijab which interpretations are different. Hijab is one of the evidences of chastity; it is one of the most important factors in human societies’ development and excellence. Hijab and chastity have similar meaning but chastity is more magnificent than Hijab. ی
ابن ابی حاتم، ابراهیم بن موسی. 1415ق، الموافقات فی اصول الشریعة، چاپ اول، بیروت: دار المعرفه.
ابن منظور، جمال الدین. لسان العرب، 1414ق، بیروت: دار صادر.
ابنکثیر، اسماعیل بن عمرو. 1419ق، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه- منشورات محمد علی بیضون.
آشنایی، محمد. 1383ش، حجاب در عصر ما، بی جا: نشر شاهد.
بخاری، محمد بن اسماعیل. 1375ش، صحیح بخاری، ترجمه عبدالعلی نور احراری، چاپ سوم، بی جا: انتشارات جام.
خمینی، روح الله. 1376ش، چهل حدیث، تهران: چاپ کوثر.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1379ش، المفردات فی غریب القرآن، بی جا: چاپ منظر.
رضایی، محمد. 1383ش، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، تهران: نشر سروش.
زحیلی، خالد عبدالرحمن. 1406ق، اصول التفسیر وقواعده، چاپ دوم، بیروت: دار التفاؤل.
زمخشری، عادل بن علی. 2010م، التفسیر العلمی التجربی للقرآن الکریم: جذوره وتطبیقاته والموقف منه، الریاض: مدار الوطن للنشر.
سیوطی، کارم السید. 1415ق، الاشارات العلمیة فی القرآن الکریم بین الدارسة والتطبیق، چاپ اول، القاهرة: دار الفکر العربی.
الشاطبی، ابراهیم بن موسی. 1415ق، الموافقات فی اصول الشریعة، چاپ اول، بیروت: دار المعرفه.
طباطبایی، محمدحسین. بیتا، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: جامعة المدرسین فی الحوزة العلمیة.
الطبری، ابو جعفر محمد بن جریر. 1412ق، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
طریحی، فخر الدین. 1375ش، مجمع البحرین، بی جا: چاپ حیدری.
فراهیدی، خلیل بن احمد. 1369ش، العین، بی جا: نشر گمره.
الکلینی، محمد بن یعقوب الکلینی. 1364ش، أصول الکافی، ترجمه محمدباقر کمرهای، بی جا: چاپ پویا.
مطهری، علی. 1370ش، مسأله حجاب، بی جا: چاپ کوشا.
مطهری، مرتضی. 1378ش، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: چاپ کوشا.
معین، محمد. 1375ش، فرهنگ فارسی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
مهریزی، مهدی. 1379ش، از اسلام چه میدانیم؟، قم: چاپ قطره.
_||_