طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت توحیدی در دوره نوجوانی از دیدگاه قرآن و روایات
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیقادر حسین زاده 1 , احمد سلحشوری 2 , علی حسینی مهر 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتاکستان، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت توحیدی بر اساس آموزههای قرآن و روایات در دوره نوجوانی انجام گرفت. در راستای دستیابی به هدف پژوهش، از روش ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی، از روش پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کمی تمامی دانشآموزان و معلمان مقطع متوسطه شهر کرج بودند. همچنین در بخش کیفی پژوهش جامعه آماری شامل کلیه آیات و روایات، اسناد، مقالات، و کتابها بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوای استقرایی قرار گرفت. همچنین نمونه آماری مرحله اعتبارسنجی الگو را تعداد 23 نفر از متخصصان تشکیل دادند که به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. طبق تحلیل محتوای انجامشده، چهار مؤلفه اصلی و 15 زیرمؤلفه برای مؤلفههای اصلی استخراج شدند. پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مؤلفهها و زیرمؤلفهها در قالب الگو ارائه گردید. ابتدا الگوی مفهومی که دربرگیرنده همه این عناصر بود طراحی شد. به منظور بررسی اعتبار درونی الگوی پیشنهادی از پرسشنامه استفاده شد.
The present research aiming planning and accreditation Towhidi education pattern based on Quran and traditions’ learnings in the youth era. In order to achieve the research’s goal, complex method – sequential discovering type – is applied. For the qualitative part (of the research), inductive content analysis is implemented and for the quantitative part, survey research method is applied. Statistical population in the quantitative part is all high school students and teachers of Karaj; for the qualitative part the statistical population is all Verses, documents, traditions, articles and books which were selected purposefully and were researched inductively. Elements and sub – elements are presented in the pattern frame followed by content analysis and codes recognition. Conceptual pattern in which contains all elements was designed initially. A questionnaire has been applied to study the internal validity.
کتابنامه
قرآن کریم.
جوادی آملی، عبدالله. 1383ش، توحید در قرآن، قم: انتشارات اسراء.
دلاور، علی. 1383ش، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: ویرایش.
دلاور، علی. 1396ش، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: ویرایش.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. 1396ش، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگه.
کتب انگلیسی
Halstead, J. M., & McLaughlin, T. H. (Eds.). (2005). Education in morality. Routledge.
Julien, H. (2008). Content Analisis. în Give. LM.
Kagitcibasi, C. (2017). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications. Routledge.
Reigeluth, C. M. (Ed.). (2013). Instructional design theories and models: An overview of their current status. Routledge.
مقالات
اکبری، احمد. 1388ش، پایان نامه «توحید عبادی در قرآن و روایات»، قم: دانشکده علوم و حدیث.
صالحی، اکبر و مصطفی یاراحمدی. 1387ش، «تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی با تأکید بر هدفها و روشهای تربیتی»، دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال سوم، شماره7، صص50-23.
علم الهدی، جمیله. 1379ش، «غایت شناسی تربیت علوی»، مجموعه مقالات تربیت در سیره و کلام امام علی(ع)، تهران، صص 162-134.
علم الهدی، جمیله. 1381ش، پایان نامه «تبیین تعلیم و تربیت اسلامی و دلالتهای آن برای برنامه درسی»، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
علم الهدی، جمیله. 1383ش، «جنسیت در تربیت اسلامی»، فصلنامه پژوهشهای تربیت اسلامی، شماره 8، صص 92-59.
غلامپور، سمیه. 1392ش، پایان نامه «تأثیر بینش توحیدی بر زندگی انسان»، تهران: دانشکده اصول دین.
فردانش، هاشم. 1387ش، «طبقهبندی الگوهای طراحی سازنده گرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس»، مطالعات روانشناسی و تربیتی دانشگاه فردوسی،9(2)، صص 21-5.
_||_
Bibliography
Sun, R. C., & Shek, D. T. (2013). Longitudinal influences of positive youth development and life satisfaction on problem behaviour among adolescents in Hong Kong. Social Indicators Research, 114(3), 1171-1197.
Sanders, J., Munford, R., Thimasarn-Anwar, T., Liebenberg, L., & Ungar, M. (2015). The role of positive youth development practices in building resilience and enhancing wellbeing for at-risk youth. Child abuse & neglect, 42, 40-53.
Karkanis, A., Kouros, J., & Kotta, D. (2017). Erratum to: Family support & substance abuse during puberty. Annals of general psychiatry, 16(1), 5.
Elkind, D. (2016). The origins of religion in the child. Review of religious research, 35-42.
Clore, V., & Fitzgerald, J. (2014). Intentional faith: An alternative view of faith development. Journal of Adult Development, 9(2), 97-107.
Gayoung, L. E. E., Sunyoung, K. E. U. M., Myungsun, K. I. M., Yoomi, C. H. O. I., & Ilju, R. H. A. (2016). A Study on the Development of a MOOC design Model. Educational Technology International, 17(1), 1-37.
Matarazzo, O., Abbamonte, L., & Nigro, G. (2008, August). Moral reasoning and behaviour in adulthood. In Proceedings of world Academy of Science Engineering and Technology (Vol).