بازکاوی نگره دین در قلمرو زندگی بشری با تکیه بر آیات قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
کلید واژه: امیدواری, آرامش بخشی, نگره ی قرآنی, سکولاریسم, قلمرو دین,
چکیده مقاله :
دین به عنوان مقولهایی در زندگی انسان در تمامی شئون و روزنههای وجودی او اثر میگذارد و انسان نیز از آن متاثر میگردد. این تاثیر و تاثر هم در جنبه های فردی انسان است و هم در جنبههای اجتماعی، و به تبع زندگی او تحت شعاع دین واقع می شود، و از دیگر سو دغدغه فکری و روحی بشر نسبت به پس از مرگش نیز ارتباط وثیقی با دین و قلمرو آن و محدوده آن دارد. اهمیّت تعیینقلمرو دین و به خصوصقلمرو شریعت تنها در زندگی دنیوی و روزمره انسانی نیست، بلکه دغدغه فکری و روحی بشر نسبت به پس از مرگش نیز ارتباط وثیقی با دین و قلمرو آن و نیز شریعت و محدوده آن دارد این نوشتار با الهام گیری از منبع اصیل وحی_قرآن_ به بررسی قلمرو دینی پرداخته، و نشان دهنده ارتباط تنگا تنگ دین با زندگی بشر است به گونه ای که قرارگرفتن انسان در چارچوب دینی او را متصل به منبع لایزالی به نام الله می کند.
Religion as a category in human life affects all aspects of his existence and human beings are also affected by it. This influence is both in the individual and social aspects of man, and consequently his life is overshadowed by religion, and on the other hand, the intellectual and spiritual concern of man in relation to after his death is a close relationship with religion and the realm. It has and its scope. The importance of determining the "realm of religion" and especially the "realm of law" is not only in worldly and everyday human life, but also the intellectual and spiritual concern of man after his death is closely related to religion and its realm as well as law and its scope. Inspired by the original source of revelation - the Qur'an - he examines the realm of religion, and shows the close relationship between religion and human life in such a way that man's inclusion in the religious framework connects him to an eternal source called God. It is at this time that the anxiety, distress and despair of his life disappears and he is on the real and enjoyable path of life.
آذربایجانی، مسعود و موسوی اصل،سید مهدی.1385 ش، در آمدی بر روانشناسی دین، تهران: مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت.
آیت الهی ، سید مهدی.بی تا، آموزش دین، جمع آوری و تنظیم ، قم، جهان آراء.
آیتی، عبد المحمد، 1385ش،ترجمه نهج البلاغه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ابن منظور، لسان العرب،1408ق، بیروت. دار الصادره.
بازرگان، مهدی.1377ش، آخرت و خدا هدف بعثت انبیا، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
جوادی آملی، عبدالله.1378ش، ولایت فقیه، ولایت فقاهت وعدالت، قم، مرکز بین المللی نشر اسراء .
جوادی آملی، عبدالله. 1372ش،شریعت در آینه معرفت، قم، مرکز نشر فرهنگی رجا.
حداد عادل، غلامعلى.1386ش،سکولاریسم یا جدایى دین از سیاست (سخنرانى)، نشریه مسجد،ش5.
سروش، عبدالکریم. آن که به نام بازرگان بود نه به صفت، مجله کیان، ش 28 و 48، مدارا و مدیریت.
سلطانی، محمدعلی،1382ش، قلمرو دین و گستره شریعت، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری، ش13.
صدوق.1413ق،من لا یحضره الفقیه، قم،انتشارات جامعه مدرسین قم.
طباطبایی، محمد حسین.1374ش، تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم.
عالیوند، محمّد، بررسی اعیاد در ادیان هند و بودا و اسلام، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال دهم، شماره 39، پاییز 1398ش، صص 107 – 126.
قدردان قراملکی، محمد حسن.1382ش، «فلسفه نیاز به دین و پیامبران»، فصلنامه قبسات، ش27.
لاریجانی، صادق .1374ش، معرفت دینی، مجله نقد ونظر، ش2.
لاریجانی، صادق.1375ش، معرفت دینی، مجله نفد و نظر، ش6.
مجلسی. بی تا ، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،تهران،اسلامیه، بی تا.
مصباح یزدی، محمدتقی .1382ش،نظریه سیاسی اسلام، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(قدس سره).
مصباح یزدی، محمدتقی.1377ش، آموزش عقاید، تهران: شرکت چاپ و نشر بین ااملل،
نصری، عبدالله.1378ش، انتظار بشر از دین، قم،مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ،.
هادوی مقدم، مهدی، مبانی کلامی اجتهاد، قم، بی نا، 1377.
همیلتون، ملکم،1381ش، جامعه شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.
_||_
Azarbayjani, Massoud and Mousavi Asl, Seyed Mehdi, Introduction to the Psychology of Religion, Tehran: Samat Center for Research and Development of Humanities, 2006.
Ayatollah, Seyyed Mehdi, teaching religion, collecting and organizing, Qom, Jahanara, Bita.
Ayati, Abdul Mohammad, translation of Nahj al-Balaghah, Tehran, Islamic Culture Publishing Office, 2006.
Ibn Manzoor, Arabic Language, Beirut. Dar Al-Sadra, 1408 AH.
Bazargan, Mehdi: The Hereafter and God, the Purpose of the Resurrection of the Prophets, Tehran, Rasa Cultural Services Institute, 1998.
Javadi Amoli, Abdullah, Velayat-e-Faqih, Velayat-e-Faqih and Justice, Qom, Esraa International Publishing Center, 1999.
Javadi Amoli, Abdullah, Sharia in the Mirror of Knowledge, Qom, Raja Cultural Publishing Center, 1993.
Haddad Adel, Gholam Ali, Secularism or Separation of Religion from Politics (Lecture), Masjed Magazine, Vol. 5, 2007.
Soroush, Abdolkarim, who was called Bazargan, not Adjective, Kian Magazine, pp. 28 and 48, Tolerance and Management.
Soltani, Mohammad Ali, The Realm of Religion and the Scope of Sharia, Journal of Information and Librarianship, Vol. 13, Summer 2003.
Saduq, from the presence of the jurist, Qom, Qom Teachers Association Publications, 1413.
Tabatabai, Mohammad Hussein, Tafsir Al-Mizan, Qom, Islamic Publications Office of the Society of Teachers of the Seminary of Qom, 1995.
Ghadrdan Gharamolki, Mohammad Hassan, "Philosophy of the need for religion and prophets", Qabsat Quarterly, 2003, p.27.
Larijani, Sadegh, Religious Knowledge, Journal of Criticism and Opinion, Vol. 2, Spring 1995.
Larijani, Sadegh, Religious Knowledge, Nafd and Nazar Magazine, Vol. 6, Spring 1996. 16. Majlisi, Bahar Al-Anwar Al-Jame'a for the news of the pure Imams, Tehran, Islamic, no.
Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, Political Theory of Islam, Qom, Imam Khomeini Educational and Research Institute (Quds), 2003 (b)
Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi, Teaching Beliefs, Tehran: Bin Amel International Publishing Company, 1998. (a)
Nasri, Abdullah, Human Expectation from Religion, Qom, Cultural Institute of Contemporary Knowledge and Thought, 1999.
Hadavi Moghadam, Mehdi, The Theological Foundations of Ijtihad, Qom, Bina, 1998.
Hamilton, Malcolm, Sociology of Religion, translated by Mohsen Thalasi, Tehran, Tebyan Publishing Cultural Institute, 2002.