فلسفه وجودی معنای زندگی از منظر آموزههای روانشناسی و قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیکلثوم فضلعلی 1 , جوانشیر اسدی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: حیات طیبه, سخت رویی, روانشناختی, معنای زندگی, قرآن کریم,
چکیده مقاله :
در تعریف معنای زندگی باید گفت زندگی برای مردم زمانی معنادار است که آنها بتوانند الگو یا هدفی را در رویدادهای زندگی برای خود در نظر بگیرند. در نقطه مقابل زندگی زمانی بی معنا است که به نظر برسد همه چیز فرو ریخته است و نمیتوان هیچ احساسی را در ماورای آنچه انجام میشود یا رویدادهای که در زندگی اتفاق میافتد، پیدا کرد. معنای زندگی به محتوایی اشاره میکند، داشتن هدف در زندگی تضمینکننده سلامت عمومی افراد و کارکرد سالم جامعه میباشد؛ بین هدف در زندگی با کاهش علائم افسردگی، بیشترین رابطه وجود دارد؛ در همین راستا در جهان بینی اسلامی، مبانی تمامی ارزشهای الهی و آموزههای دینی بر فطرت، معنویت، اندیشه، اهداف دینی و سبک زندگی الهی استوار است و فلسفه وجودی معنای زندگی رسیدن به حیات طیبه است. هدف از پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی مقایسه معنای زندگی از دیدگاه روانشناسان و آموزههای قرآنی میباشد.
In defining the meaning of life, it should be stated that life is meaningful for people when they can consider a pattern or purpose in life events for themselves. On the other hand, life is meaningless when everything seems to have collapsed and no emotion can be found beyond what is being done or the events that are happening in life. The meaning of life refers to the content, having a purpose in life ensures the general health of individuals and the healthy functioning of society; there is the greatest relationship between purpose in life and reducing depressive symptoms; In this regard, in the Islamic worldview, the foundations of all Divine values and religious doctrines are based on nature, spirituality, thought, religious goals and divine lifestyle, and existential philosophy is the meaning of life to reach a good lifetime. The purpose of the present study is to compare the meaning of life from the perspective of psychologists and Quranic doctrines and the method is analytical – descriptive.
قرآن کریم.
پسندیده، عباس. ١٣٩١ش، رضایت زناشویی، قم: دار الحدیث.
سالاری فر، محمد رضا. ١٣٩٠ش، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
شفیع آبادی، عبداله و غلامرضا ناصری. ١٣٨٩ش، نظریههای مشاوره و روان درمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
لوتانز و همکاران. ١٣٩2ش، سرمایههای روانشناختی سازمان، تحولی در مزیت رقابتی سرمایه انسانی، ترجمه جمشیدیان و فروهر، چاپ اول، تهران: نشر آییژ.
مقالات
افروز، غلامعلی. ١٣٩٠ش، «مبانی روانشناختی عقلانیت و معنویت در آموزههای دینی و مؤلفههای فرهنگی»، مجموعه مقالات اولین کنگره بین المللی روانشناسی دین و فرهنگ، تهران: دانشگاه تهران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره.
امیرخانی، طیبه و محسن عارف نژاد. 1391ش، «تحلیل رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه روانشناختی بر سرمایه اجتماعی»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 26.
ذوالفقاری، علیرضا. 1399ش، «کارکردهای روانشناختی- تربیتی درد و رنج از دیدگاه قرآن کریم»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دوره 11، شماره ۴3.
سلگی، مریم و زهره السادات نبوی. 1398ش، «جایگاه سعادت در سبک زندگی قرآنی»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دوره 10، شماره 37.
کمپانی زارع، مهدی. ١٣٩٢ش، «سیری در جغرافیای مسأله معنای زندگی»، ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت.
همت، زهره. ١٣٩١ش، «بهانهای برای زندگی»، ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت.
Barnes, R. C. (2000). Victor Frakl's Logotherapy: Spirituality and meaning in the new millennium. TCA. Journal of Academic research library, 28(1), 24-31.
Blackwell, D. L., & Lichter, D. T. (2000). Mate selection among married and cohabiting couples. Journal of Family Issues, 21, 275-302.
Enachescu, C. (2003). Treatise on Psycho-Sexology (pp. 115-116). Iasi: Polirom Publishing House.
Fitz patrick, J., & Sollie, D. L. (1999). Unrealistic gendered relationship-specific beliefs: Contributions to investments and commitment in dating relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 16, 852-867.
Harris, S. R. (2001). What can interactionism contribute to the study of inequality? The case of marriage and beyond. Symbolic Interaction, 24, 455-480.
Kimble, M., & Ellor, J.W. (2000). Logotherapy: An overview. Religious Gerontology, 11, 3-4.
Madden-Derdich, D. A., & Leonard, S. A. (2002). Shared experiences, unique realities: Formerly married mothers’ and fathers’ perceptions of parenting and custody after divorce.Family Relations, 51, 37-45.
Previti, D., & Amato, P.R. (2003). Why Stay Married? Rewards, Barriers, and Marital Stability. Journal of Marriage and Family, 65(3), 561-573.
Regan, P. C. (1998). What if you can’t get what you want? Willingness to compromise ideal mate selection standards as a function of sex, mate value, and relationship context. Personality and Social Psychology Bulletin, 24.
Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American psychologist, 55 , 5-14 .
Wong, P. T. P. (2010). Meaning Therapy: An Integrative and Positive Existential Psychotherapy. Journal of Existential Psychotherapy, 40 (2), 850.
_||_
Holy Quran.
Pasandideh, Abbas. 2012, Marital Satisfaction, Qom: Dar Al-Hadith.
Salari Far, Mohammad Reza, Family in the Attitude of Islam and Psychology, Qom: Seminary and University Research Institute.
Shafi Abadi, Abdullah and Gholamreza Naseri. 2010, Theories of Counseling and Psychotherapy, Tehran: University Publishing Center.
Luthans et al, Organizational Psychological Capitals, A Transformation in the Competitive Advantage of Human Capital, translated by Jamshidian and Forouhar, first edition, Tehran: Ayizh Publishing.
Articles
Afrooz, Ghulam Ali 2011, "Psychological Foundations of Rationality and Spirituality in Religious Teachings and Cultural Components", Proceedings of the First International Congress of Psychology of Religion and Culture, Tehran: University of Tehran and the Organization of Psychology and Counseling.
Amirkhani, Tayebeh and Mohsen Arefnejad. 2012, "Analysis of Organizational Citizenship Behavior and Psychological Capital on Social Capital", Iranian Journal of Management Sciences, 7th Year, No. 26.
Zolfaghari, Alireza 2021, "Psychological-educational functions of pain and suffering from the perspective of Holy Quran", Quarterly Journal of Quranic Studies, Volume 11, N0. 43.
Solgi, Maryam and Zohreh Sadat Nabavi. 2020, "The place of happiness in the Quranic lifestyle", Quarterly Journal of Quranic Studies, Volume 10, No. 37.
Zare Company, Mehdi. 2013, "A Journey in the Geography of the Meaning of Life", Information Month of Wisdom and Knowledge.
Hemmat, Zohreh, 2012 ،, "Excuse for Life", Monthly magazine of Ettela’at, Ma’refat and Hekmat.
Barnes, R. C. (2000). Victor Frakl's Logotherapy: Spirituality and meaning in the new millennium. TCA. Journal of Academic research library, 28(1), 24-31.
Blackwell, D. L., & Lichter, D. T. (2000). Mate selection among married and cohabiting couples. Journal of Family Issues, 21, 275-302.
Enachescu, C. (2003). Treatise on Psycho-Sexology (pp. 115-116). Iasi: Polirom Publishing House.
Fitz patrick, J., & Sollie, D. L. (1999). Unrealistic gendered relationship-specific beliefs: Contributions to investments and commitment in dating relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 16, 852-867.
Harris, S. R. (2001). What can interactionism contribute to the study of inequality? The case of marriage and beyond. Symbolic Interaction, 24, 455-480.
Kimble, M., & Ellor, J.W. (2000). Logotherapy: An overview. Religious Gerontology, 11, 3-4.
Madden-Derdich, D. A., & Leonard, S. A. (2002). Shared experiences, unique realities: Formerly married mothers’ and fathers’ perceptions of parenting and custody after divorce.Family Relations, 51, 37-45.
Previti, D., & Amato, P.R. (2003). Why Stay Married? Rewards, Barriers, and Marital Stability. Journal of Marriage and Family, 65(3), 561-573.
Regan, P. C. (1998). What if you can’t get what you want? Willingness to compromise ideal mate selection standards as a function of sex, mate value, and relationship context. Personality and Social Psychology Bulletin, 24.
Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American psychologist, 55 , 5-14 .
Wong, P. T. P. (2010). Meaning Therapy: An Integrative and Positive Existential Psychotherapy. Journal of Existential Psychotherapy, 40 (2), 850.