بررسی عنصر موسیقی در شعر محمود سامی البارودی و ملک الشعرای بهار
محورهای موضوعی : شعرجواد کارخانه 1 , اسماعیل نادری 2 , نعمان اونق 3
1 - استادیار زبان عربی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2 - استادیار زبان عربی دانشگاه پیام نور
3 - فارغ التحصیل دکتری زبان عربی دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه:
چکیده مقاله :
موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری در ادبیات هر ملتی است. در این میان ادبیات برخی ملت ها چون ادبیات فارسی و عربی از عناصر موسیقایی یکسانی در اشعارشان برخوردارند. در این پژوهش، سعی بر آن است تا با تکیه بر این عنصر، اشعار دو شاعر برجسته و معاصر عربی و ایرانی محمود سامی البارودی و ملک الشعرای بهار تحلیل و بررسی شوند، تا نحوه بکارگیری عوامل موسیقی ساز در اشعار این دو شاعر آشکار شود. برای رسیدن به این مقصود موسیقی اشعار آنها از دو جنبه مهم: موسیقی بیرونی (وزن، قافیه وردیف) و موسیقی درونی(جناس و سجع و تکرار با زیرشاخه واجآرایی و تکرار لفظ و تکرار هجا همچنین رد العجز علی الصدر و طرد و عکس) بررسی شده است. با این فرضیه که هر دو شاعر توانسته اند با استفاده از ابزارهای موسیقی ساز نغمههای دلنشینی را بر تارهای شعرشان تصنیف نمایند. نتایج این بررسی نشان میدهد شباهت زیادی میان این دو شاعر مشهود است.
Music is one of the most prominent poetic elements in the literature of any nation. Meanwhile, the literature of some nations such as Persian and Arabic literature have the same musical elements in their poems. In this study, we try to analyze the poems of two prominent and contemporary Arabic and Iranian poets, Mahmoud Sami Al-Baroudi and Malek Al-Shoarai Bahar to reveal the use of music-making factors in the poems of these two poets. To achieve this goal, the music of their poems is examined from two important aspects: external music (weight, rhyme and row) and internal music (Jenas, repetition with the sub-branch of phonology, repetition of the word and repetition of syllables, as well as Rad Al-Ajaz Ala Al-Sadr and Sadr). By this hypothesis, both poets have been able to compose sweet songs on their strings using musical instruments. The results of this study show that there are many similarities between these two poets.
کتابنامه
البارودی، محمود سامی. 1998م، دیوان البارودی، ضبطه وشرحه علی الجارم ومحمد شفیق معروف، بیروت: دار العودة.
بهار، محمد تقی. 1387ش، دیوان اشعار ملک الشعرای بهار، تهران: انتشارات نگاه.
عباس، احسان. 1975م، فن الشعر، ط5، بیروت: دار الثقافة.
شفیعی کدکنی، محمد رضا. 1370ش، موسیقی شعر، چاپ3، تهران: آگاه.
شفیعی کدکنی، محمد رضا. 1373ش، موسیقی شعر، چاپ4، تهران: توس.
العاکوب، عیسی علی. 1421ق، موسیقا الشعر العربی، ط2، دمشق: دار الفکر.
عباس، حسن. 2000م، خصائص الحروف العربیة ومعانیها، ط1، دمشق: دار الفکر.
شمیسا، سیروس. 1383ش، نگاهی تازه به بدیع، چاپ14، تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس. 1374ش، نگاهی تازه به بدیع، چاپ7، تهران: فردوس.
ملّاح، حسینعلی. 1385ش، پیوند موسیقی و شعر، تهران: نشر قضا.
طوسی، خواجه نصیرالدّین. 1369ش، معیار الأشعار، تصحیح: جلیل تجلیل، تهران: نشر جامی.
پورنامداریان، تقی. 1381ش، سفر در مه، چاپ1، تهران: نگاه.
دیچز، دیوید. 1373ش، شیوههای نقد ادبی، ترجمه محمد تقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات فردوس.
محسنی، احمد. 1382ش، ردیف و موسیقی شعر، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
ناتل خانلری، پرویز. 1373ش، وزن شعر فارسی، چاپ6، تهران: توس.
ناتل خانلری، پرویز. 1361ش، وزن شعر فارسی، چاپ4، تهران: توس.
الهاشمی، احمد. 1379ش، جواهر البلاغة، ط1، قم: مؤسسة الصادق للطباعة والنشر.
همایی، جلال الدین. 1373ش، فنون بلاغت و صناعات ادبی، چاپ9، تهران: هما.
احمد رومیه، وهب. 2006م، الشعر والناقد، لا مک: سلسلة عالم المعرفة.
عیسی، فوزی سعد. 1998م، العروض العربی ومحاولات التطور والتجدید فیه، ج 2، اسکندریه: دار المعرفة الجامعیة.
عشری زاید، علی. 2002م، عن بناء القصیدة العربیة الحدیثة، ط4، القاهرة: مکتبة ابن سینا.
_||_Bibliography
Al-Baroudi, Mahmoud Sami. (1998). Divan Al-Baroudi, Recording and description of Ali Al-Jarim and Mohammad Shafiq Maroof. Beirut: Dar Al-Awda.
Bahar, Mohammad Taqi. (2008). Poetry Divan of Malek Al-Shoaraye Bahar. Tehran: Negah Publications.
Abbas, Ehsan. (1975). Poetry Technique, V 5, Beirut: Dar Al-Saghafe.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza. (1991). Music Poetry. Print 3. Tehran: Agah.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza. (1994). Music of Poetry. Print 4. Tehran: Toos.
Al-Akub, Isa Ali. (1421 AH). Music of Arabic poetry. V2, Damascus: Dar al-Fekr.
Abbas, Hassan. (2000 AD). Characteristics of Arabic letters and their meanings. V1. Damascus: Dar al-Fekr.
Shamisa, Sirus. (2004). A fresh look at the novelty. Edition 14. Tehran: Ferdows.
Shamisa, Sirus. (1995). A fresh look at the novelty. Edition 7. Tehran: Ferdows.
Mallah, Hossein Ali. (2006). The link between music and poetry. Tehran: Qaza Publishing.
Tusi, Khawaja Nasir al-Din. (1990). The criterion of poems. Correction: Jalil Tajil. Tehran: Jami Publishing.
Pournamdarian, Taqi. (2002). Travel in Fog, Edition 1. Tehran: Negah.
Ditch, David. (1994). Methods of literary criticism. Translated by Mohammad Taghi Sadeghiani and Gholam Hossein Yousefi. Tehran: Ferdows Publications.
Mohseni, Ahmad. (2003). Row and music lyrics. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad.
Natal Khanlari, Parviz. (1994). The weight of Persian poetry. Edition 6. Tehran: Toos.
Natal Khanlari, Parviz. The weight of Persian poetry. Edition 4. Tehran: Toos.
Al-Hashimi, Ahmad (2000). Jawaher Al-Balaghe. Qom: Al-Sadiq Foundation for Printing and Publishing.
Homayi, Jalaluddin. (1994). Rhetoric and literary crafts. Edition 9. Tehran: Homa.
Ahmad Rumiyeh, Wahb. (2006). Poetry and criticism. La Ja: A series of knowledge.
Isa, Fawzi Saad. (1998). Al-Oruz Al-Arabi and Mohavelat Al-Tatur and Al-Tajdid Fih. V 2. Eskandariye: Dar Al-Ma'rifah Al-Jame'iya.
Ashri Zayed, Ali. (2002). On the construction of the Arabic ode's hadith. V4. Cairo: Ibn Sina School.