بررسی و مقایسه دو نماد فرهنگی شرق و غرب
محورهای موضوعی : شعرگردآفرین محمّدی 1 , مهدی فاموری 2
1 - مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران.
2 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
همواره از میان شخصیتهای داستانی بالیده در بستر فرهنگ و ادبیاتهای مختلف، چهرههایی وجود دارند که بنا بر برخی از خصایص منحصر به فرد، امکان فرا روی از بستر دراماتیک خویشتن و مبدل شدن به یکی از شخصیتهای ممتاز تاریخ ذهنی افراد انسانی آن جامعه را مییابند و به تعبیری نیز میتوان آنها را مجسمههای فرهنگی یا نمونههای ازلی ذهن آن جامعه نامید. فاوست، قهرمان نمایشنامه گوته و شیخ صنعان، قهرمان منطقالطیر عطار از اینگونه نمونههای ازلی ماندگار هستند که در این مقاله به عنوان دو نماد فکری و فرهنگی شرق و غرب مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند.
There have always been Features and characters in different cultures and literatures that because of their unique characteristics, they have had the ability for going beyond their dramatic personality and becoming one of the outstanding features in people’s mind. These features and characters, in addition to their literary position, have such a popularity, historic presence and inspiring aspects in people’s mind that we can call them “the cultural sculptures” or “the eternal samples of mind” of the society. Faust, The hero of Guteh, and Sheikh San’an, hero of Manteghotteyr, are some of these eternal samples of societies. They are the symbol of power inclined will and, spiritual leader of my stoicism, are two features that in this research are studied and compared.
آوینی، سیدمرتضی. (1376). فردایی دیگر، تهران: برگ.
بهاء ولد. (1382). معارف، تصحیح فروزانفر، تهران: طهوری.
جی. تی. رید. (1373). گوته، ترجمه احمد میرعلامی، تهران: طرح نو.
حسننژاد، بهروز. (1388). «زیباشناسانه نزد افلاطون و ابن عربی»، فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال سوم، شماره 10.
دستغیب، عبدالعلی. (1374)، از حافظ به گوته، تهران: بدیع.
رازی، نجمالدین. (1381). عشق و عقل، تصحیح تقی تفضلی، تهران: علمی و فرهنگی.
ستاری، جلال. (1376). چهار سیمای اسطورهای، تهران: مرکز.
________.(1378). شیخ صنعان و دختر ترسا، تهران: مرکز.
سلطان ولد. (1376). معارف، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: مولا.
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین. (1384). منطقالطیر، تصحیح شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
فرشید، سیما. (1389). «مقایسه عشق افلاطونی در استوفل و نظربازی حافظ»، فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال چهارم، شماره 13.
گوته، یوهان ولفانگ. (1382). گوته، ترجمه م.ا. به آذین، تهران: نیلوفر.
نیچه، فردریش. (1379). فراتر از نیک و بد، ترجمه داریوش آشوری، تهران: خوارزمی.
یونگ، کارل گورست او. (1382). روانشناسی و دین، ترجمه روحانی، تهران: اساطیر.