ضرورت تعلیم و تربیت زنان در اندیشه قاسم امین مصری و پروین اعتصامی
محورهای موضوعی : شعرفاﻃﻤﺔ مرادی 1 , رضا سمیعزاده 2
1 - دانشآموخته دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین (استاد).
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پروین اعتصامی از شاعران گرانمایه معاصر ایران زمین است که با بیان نکات مختلف از جمله تعلیم و تربیت زنان در شعرهای خود، برجستگی خاصّی یافته است و از جمله زنان باشهامتی است که تحت تأثیر تربیت پدرِ ارجمندی چون یوسف اعتصامالملک و در سایة دانش و ترجمههای او از زبانهای مختلف، بالید و به شکوفایی و کمال رسید. کتاب تحریر المرأﺓ اثر قاسم امین مصری دربارة آزادی و تعلیم و تربیت زنان است که یوسف اعتصامالملک از زبان عربی به فارسی ترجمه و بخشهایی از آن را با نام تربیت نسوان در ایران منتشر کرده است. در این مقاله سعی شده است اندیشههای قاسم امین مصری دربارة ضرورت تعلیم و تربیت زنان و تأثیر آن در شعر و اندیشة پروین؛ همچنین زندگی، آثار، اندیشهها و آرمانهای آنان بررسی شود؛ با این سؤالات که؛ آیا پروین در همةزمینههای شعری خود تحت تأثیر این متفکّر و نویسندة مصری بوده است یا خیر؛ و اگر بوده تا چه میزان و به چه صورتی بوده است؟ همچنین تفاوتهای این بینش در چه بخشهایی است؟ که در این نوشتار، یکی از تفاوتهای بینش پروین با قاسم امین، توجّه پروین به ظرافتهای وجودی زنان ایرانی، بدون تقلید صِرف از زنان غربی، تشخیص داده شده است.
Parvin Etesami is one of the prominent and celebrated contemporary Iranian poetesses who enjoys a prominent place, particularly by dealing with certain issues such as women education throughout her poetry. Under the influence of her father Yusuf Etesam al-Mulk and his works, as translated from different languages, she successfully advanced her development and flourished in this field. Yusuf Etesam al-Mulk translated some books from Arabic into Persian including, namely, Qasim Amin Mesri's book entitled Tahrir al-Mar’a on freedom and women education, to be partly published in Iran under the title of Tarbiyate Niswan (Women Education). This paper is an attempt to explore Qasim Amin Mesri's ideas on the education of women and the effect on Parvin Etesami’s poems and views, therefore by studying their lives, works, and comparing their views the authors seek to make clear whether she was under his influence in her poetry or not, and if yes, determine to what extent she has received influence. Moreover, in this paper their approaches towards the necessity of educating women and Parvin's particular attitude towards the capabilities of Iranian women without imitating Western women has been treated.
