واکاوی فرآیند هویت و توسعه در تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه
محورهای موضوعی : شعرلیلا کامرانی 1 , پروانه عادل زاده 2 , کامران پاشایی فخری 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: تاریخ بیهقی, توسعهی, ادبیات بینا رشته ای, هویت ایرانی- اسلامی, کلیله و دمنه,
چکیده مقاله :
درک کامل و عمیق آثار ادبی منوط به بررسی هر یک از آنها از جنبههای مختلف است. تاریخ بیهقی ازآنجاییکه حاوی پیامهایی در حوزهی تاریخ، حکمت و سیاست است پیش از هر چیزی غالباً از منظر اوضاع اجتماعی و جریانات حکومتی و سیاسی موردبررسی و پژوهش قرارگرفته است اما این کتاب غیر از مؤلفههای مربوط به سیاست، حکومت و تاریخ، طیف وسیعی از موضوعاتی را که غالباً دارای هویتی جدا از تاریخ و سیاست مُدن هستند شامل میشود.در این مقاله، با تعمق در روایـت تـاریخی بیهقـی بـا بهرهگیری از گفتمـان فرکلاف به دنبال دستیابی بـه واکاوی فرآیند هویت و توسعه مؤلف هستیم و در ورای زبـان مولف، نگرشی که شالوده اصلی هویت و توسعه اوست جستجومی کنیم.همچنین کتاب کلیله و دمنه از آنجایی که حاوی پیام هایی در حوزه ی تاریخ، حکمت و سیاست است پیش از هر چیزی غالباً از منظر اوضاع اجتماعی و جریانات حکومتی و سیاسی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است و با تمامی قدرو ارزشی که می توان برای تحقیقات به عمل آمده قائل شد بایستی توجّه داشت که مفاهیمی از قبیل توصیه به رعایت اخلاق، توسعه ی اقتصادی، مفاهیم اعتقادی و مذهبی و .. از نظرها دور مانده است. کلمات کلیدی: تاریخ بیهقی،کلیله و دمنه،ادبیات بینا رشته ای، هویت ایرانی- اسلامی، توسعهی ایرانی- اسلامی
A thorough understanding of literary works depends on examining each of them from different angles. Since Beyhaqi's History contains messages in the fields of history, wisdom, and politics, it has often been studied and researched primarily from the perspective of social conditions and governmental and political currents. Which often have a separate identity from the history and politics of the dead.In this article, by meditating on the historical narrative, we seek to explore the process of identity and development of the author by exploring the words of Farklaf, and to look beyond the language of the author, the attitude that is the main foundation of his identity and development.Also, since Kelileh and Demneh's book contains messages in the field of history, wisdom and politics, first of all, it has been studied and researched often from the perspective of social situation and governmental and political currents, and with all its value, it is possible to Research has shown that concepts such as ethics, economic development, doctrinal and religious concepts, etc., have been overlooked.
ابن مقفّع، عبدالله «روزبه» (1375)، ادب الکبیر وادب الصغیر، مترجم محمّد وحید گلپایگانی، تهران، نشر بلخ، چاپ اوّل.
اته، تاریخ ادبیات فارسی، ترجمه صادق رضازاده شفق، تهران، نشر باستان، چاپ سوم، 1337.
آشنا، حسام الدین و روحانی، محمّدرضا (1389)، « هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، صص: 178-150.
_||_ابن مقفّع، عبدالله «روزبه» (1375)، ادب الکبیر وادب الصغیر، مترجم محمّد وحید گلپایگانی، تهران، نشر بلخ، چاپ اوّل.
اته، تاریخ ادبیات فارسی، ترجمه صادق رضازاده شفق، تهران، نشر باستان، چاپ سوم، 1337.
آشنا، حسام الدین و روحانی، محمّدرضا (1389)، « هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، صص: 178-150.
انژابی نژاد، رضا، گزیده کلیله و دمنه ، تهران، انتشارات جام، چاپ پنجم، 1380.
بشیریّه، حسین (1395)، موانع توسعهی سیاسی در ایران، تهران، انتشارات گام نو، چاپ دهم.
بیهقی ، ابوالفضل محمّد بن حسین (1371)، تاریخ بیهقی، به کوشش خطیب رهبر، تهران: نشر مهتاب، چاپ هشتم.
بیهقی، علی بن زید (1396)، تاریخ بیهقی، به کوشش عبدالکریم جربزه دار، تهران، نشر اساطیر، چاپ اوّل.
بیهقی، ابوالفضل محمّد بن حسین (1371)، تاریخ بیهقی، به تصحیح علی اکبر فیّاض، تهران: نشر علمی، چاپ سوم.
پناهی، محمّدحسین (1394)، «توسعهی فرهنگی ضرورت توسعهی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی»، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شمارهی 22،صص 75_74.
تاجیک، محمّدرضا ( 1376)، «کلمه نهانی (شکلگیری گفتمانهای هویت در ایران)»، نامه پژوهش، سال دوم، شماره ی 7. صص: 123-105.
حسنزاده، اسماعیل (1382)، «هویت ایرانی در تاریخنگاری بیهقـی و جوینی»، فصـلنامه مطالعـات ملـی،ص84.
خلیلیان اشکذری، محمّدجمال (1384)؛ شاخصهای توسعهی اقتصادی از دیدگاه اسلام، قم: انتشارات مؤسّسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، چاپ دوّم.
زرکلی،خیرالدین، (1989)، الاَعلام، بیروت: دارالعلم للملایین.
جنکینز، ریچارد (1381)، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: نشر و پژوهش شیراز.
سریع القلم، محمود (1371) «مبانی عقلی توسعه، تهران»، نشریه فرهنگ توسعه، شماره ی 3، ص103.
سعادت، عوضعلی (1389)، نقش اسلام در توسعهی فرهنگی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
طبری ، محمدبن جریر (1362)، تاریخ طبری، تهران: انتشاران اساطیر، چاپ دوّم .
طبری، احسان (1394)، ابوالفضل بیهقی و جامعهی غزنوی، تهران: انتشارات فردوس، چاپ اول.
طفوش، محمّد سهیل (1386)، دولت امویان، ترجمهی حجّت الله جودکی، قم: پژوهشگاه حوزه دانشگاه.
طوسی، نظام الملک (1383)، سیرالملوک، به اهتمام هیو برت دارک، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم.
فراهانی راد، سعید (1381)، سیاستهای اقتصادی در اسلام، تهران: مؤسّسهی فرهنگی دانش و اندیشهی معاصر، چاپ دوّم.
مسکوب، شاهین (1379)، هویت ایرانی و زبان فارسی، تهران: نشر فرزان، چاپ اوّل.
وفایی، خسرو (1393)، «توسعهی سیاسی و سیاست مدرن»، فصلنامه تخصّصی علوم سیاسی، سال دهم، شمارهی 29، ص21.
وکیلی، سیامک (1377)، «ادبیات معاصر و تراژدی هویت»، نشر روزگار، شماره ی 49. صص: 70-53.
یوسفی ، غلامحسین (1372)، دیداری با اهلقلم، تهران: انتشارات علمی، چاپ چهارم