بررسی تأثیرپذیری مکتب عرفانی بانو امین از عارفان بزرگ
محورهای موضوعی : شعرسکینه کریم پور بارکوسرایی 1 , محمد تقی فعالی 2 , هادی وکیلی 3
1 - دانشجوی دکترای عرفان اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه عرفان اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه عرفان اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ابن عربی, ملاصدرا, فیض کاشانی, بانو امین, خواجه عبدالله انصاری,
چکیده مقاله :
عرفان معرفتی است مبتنی بر حالتی روحانی و توصیف ناپذیر که در آن حالت، برای انسان این احساس پیش می آید که ارتباطی مستقیم و بی واسطه با وجود حق تعالی یافته است؛ این احساسات البته حالتی است روحانی، ورای وصف و حد که در طی آن عارف ذات مطلق را نه به برهان، بلکه به ذوق و وجدان درک می کند. سیّده نصرت بیگم امین مشهور به بانو امین(1265-1362ش) از جمله عارفان زن شیعه ایرانی میباشد که از همان اوان جوانی با قرآن و حکمت و عرفان آشنا بود و سرانجام به مقام اجتهاد رسید و نزد اساتید زمان بر آموزههای خود افزود؛ بانو امین در رویکرد عرفانی خود از عارفان نامی همچون ملاصدرا، ابن عربی، خواجه عبدالله انصاری و فیض کاشانی مفاهیم بنیادین اسفار اربعه، مراتب یقین و استعاذه، طریقت سالک و سلوک الی الله، و معرفت نفس را الهام گرفت. در این جستار ادبی، نگارندگان با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تطبیقی میزان تأثیرپذیری بانو امین از ملاصدرا، ابن عربی، خواجه عبدالله انصاری و فیض کاشانی خواهند پرداخت.
Mysticism is an epistemology based on a spiritual and indescribable state in which human feels that he has found a direct and immediate connection with the existence of his Lord; These feelings are of course a spiritual and divine beyond description and limit, during which the mystic understands the absolute essence not by argument, but by sensitivity and conscience. Seyyed Nusrat Begum Amin, known as Lady Amin (1265-1362), is one of the Iranian Shiite mystics who was acquainted with Qur'an, wisdom and mysticism since young ages. In her mystical approach, Banu Amin was inspired by famous mystics such as Molla Sadra, Ibn Arabi, Khajeh Abdollah Ansari and Feyz Kashani. In the present literary essay, the authors will enjoy descriptive – analytical method to study the extent of Banu Amin's influence from Molla Sadra, Ibn Arabi, Khajeh Abdollah Ansari and Feyz Kashani comparatively.
قرآن کریم.
ابن عربی، محی الدین محمد بن علی. 1422ق، تفسیر ابن عربی «تأویلات عبدالرزاق»، تصحیح: سمیر مصطفی رباب، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن عربی، محی الدین محمد بن علی. 1946م، فصوص الحکم، تفسیر: ابوالعلاء عفیفی، چاپ اول، قاهره: دار احیاء الکتب العربیة.
ابن عربی، محی الدین محمد بن علی. 2004م، رسائل(کتاب المعرفة)، جلد 4، تحقیق: سعید عبدالفتاح، بیروت: مؤسسة الانتشار العربی.
ابن عربی، محی الدین محمد بن علی. بی تا، الفتوحات المکیة، چاپ اول، بیروت: دار صادر.
امین، سیده نصرت بیگم. 1361ش، مخزن العرفان فی تفسیر القرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
امین، سیده نصرت بیگم. 1369ش، سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء، اصفهان: نشاط.
امین، سیده نصرت بیگم. بی تا، اخلاق و راه سعادت، اقتباس و ترجمه از طهارة الاعراق ابن مسکویه، اصفهان: بی نا.
انصاری هروی، خواجه عبدالله. 1387ش، منازل السائرین، به کوشش: محمد عمار مفید، چاپ دوم، تهران: مولی.
ریاحی، محمدحسین. 1376ش، مشاهیر زنان اصفهان، اصفهان: اداره فرهنگ ارشاد اسلامی.
زرین کوب، عبدالحسین. 1361ش، نقد ادبی(جستوجو در اصول و روشها و مباحث نقادی با بررسی در تاریخ نقد و نقادان)، جلد اول، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
زرین کوب، عبدالحسین. 1378ش، صدای بال سیمرغ، تهران: سخن.
طیبی، ناهید. 1383ش، زندگانی بانو امین، اصفهان: گلبهار.
فیض کاشانی، ملا محسن. 1370ش، رهتوشه رهروان: شرح رساله زاد السالک، ترجمه: میرجلال محدث، تهران: تحقیقات و انتشارات بدر.
فیض کاشانی، ملا محسن. 1383ش، المحجة البیضاء، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
ملاصدرا. 1380ش، اسفار اربعه، ترجمه محمد خواجوی، چاپ دوم، تهران: مولی.
مقالات
دهقان، علی. 1390ش، «بررسی تطبیقی عرفان سنایی و جان دان»، مجله مطالعات ادبیات تطبیقی، سال پنجم، شماره 20، صص 63-82.
_||_Holy Quran.
Ibn Arabi, Muhyiddin Muhammad bin Ali. 1422, Ibn Arabi's interpretation of "Abdol Razzaq's explanations", Editing: Samir Mustafa Rabab, Beirut: House of Revival of Arab Heritage.
Ibn Arabi, Muhyiddin Muhammad bin Ali. 1946, Fusūs al-Hekam, interpretation by Abu Al-Ala Afifi, Cairo: The House of Revival of Arabic Books.
Ibn Arabi, Muhyiddin Muhammad bin Ali. 2004 Letters (Book of Knowledge), Volume 4, Investigated by: Saeed Abdel-Fattah, Beirut: The Arabic Publication Foundation.
Ibn Arabi, Muhyiddin Muhammad bin Ali, The Meccan Conquests, Beirut: Dar Sader.
Amin, Mrs. Nusrat Begum. 1982, Treasure of Mysticism in the Interpretation of Qur’an, Tehran: Zanan Musliman Nahdat.
Ansari Haravi, Khawaja Abdollah. 1387 St., Manazel Al-Saereen, Beh Koshsh: Muhammad Ammar Mofeed, Tehran: Mola Press.
Fayez Kashani, Mullah Mohsen. 1383 St., Al-Mahaja Al-Bayda, Qom: Institution of Islamic Publishing.
Molla Sadra. 2001, Four Travels, translated by Mohammad Khajavi, Tehran: Mola Press.
Amin, Seyedeh Nusrat Begum. 1990, Journey and Behavior in the Method of Parents and the Journey of Saada, Isfahan: Neshaat.
Amin, Seyedeh Nusrat Begum, Ethics and the Way to Happiness, adapted and translated from Taharat al-Iraq Ibn Muskouyyah, Isfahan
Riahi, Mohammad Hossein 1997, Isfahan Women Celebrities, Isfahan: Islamic Guidance Culture Office.
Zarrinkoob, Abdol Hossein 1982, Literary Criticism (Search in Principles, Methods, and Critical Discussions with a Study in the History of Criticism and Critics), Volume One, Third Edition, Tehran: Amirkabir.
Zarrinkoob, Abdol Hossein 1999, The Voice of Phoenix Wing, Tehran: Sokhan Publication.
Tayebi, Nahid. 2004, Life of Lady Amin, Isfahan: Golbahar.
Feyz Kashani, Molla Mohsen, 1991, Provision of wayfarers: Description of Zad Al-Salek's treatise, translated by Mir Jalal Mohaddes, Tehran: Badr Research and Publications.
Articles
Dehghan, Ali 2011, "Comparative study of Sanai and John Donne’s mysticism ", Journal of Comparative Literature Studies, Fifth Year, No. 20, pp. 63-82.