بررسی تطبیقی ادبیات خلاقیت و هرمنوتیک مدرن با تأکید بر آراء مارتین هایدگر
محورهای موضوعی : شعرلیلا احمدزاده 1 , افضل السادات حسینی دهشیری 2 , محسن ایمانی نایینی 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: تفکر, فهم, انتقادگری, پرسشگری, خلاقیت,
چکیده مقاله :
با گسترش رشته های تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روان شناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هدف اصلی این تحقیق بررسی تطبیقی ادبیات خلاقیت و هرمنوتیک مدرن با تأکید بر آرای مارتین هایدگر میباشد. این تحقیق از نوع تحلیلی میباشد. نزدیکی به مسأله مورد بحث، پرسشگری و تفکر، انتقادگری و کیفیت فهم در فراگیر نشان دهنده نسبت بین هرمنوتیک مدرن با یادگیری خلاق است. ایجاد علاقه به تعلیم و تربیت در فراگیر، تهیه برنامههای تربیتی ایجاد علایق علمی در فراگیر و ایجاد فهم متقابل بین مربی و متربی از اهدافی است که بر مبنای هرمنوتیک برای یادگیری خلاق میتوان طراحی کرد. در هرمنوتیک مدرن به یادگیری خلاقانه اهمیت داده میشود و فرایند آن به گونهای است که در ابتدا میبایست روی یک مسأله به توافق رسیده و مورد نقد و انتقاد قرار داد تا کیفیت فهم در فراگیر ایجاد شود.
Hermeneutics went beyond the interpretation of religious texts and stepped into the field of various sciences such as history, art, economics, political science and psychology, followed by education by developing specialized disciplines in the academic centers of the world. The main purpose of the present research is to compare the creativity literature and modern hermeneutics by emphasizing Martin Heidegger’s viewpoints. The method of the research is analytical. Proximity to the abovementioned issue, questioning and thinking, criticism and the quality of comprehension in the learner indicate the relationship between modern hermeneutics and creative learning. Raising interest in education in the learner, preparing educational programs, creating scientific interests in the learner and making mutual understanding between the instructor and the learner are some of the goals that can be designed on the basis of hermeneutics for creative learning. In modern hermeneutics, creative learning is given importance and the process is such that a subject must first be agreed upon and critiqued in order to create a quality of understanding in the learner.
احمدی، بابک و مهران مهاجر و محمد نبوی. 1377ش، هرمنوتیک مدرن، تهران: مرکز.
باقری، خسرو. 1375ش، دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: نقش هستی.
بهشتی، سعید. 1386ش، فلسفه تعلیم و تربیت در جهان غرب، تهران: اطلاعات.
تقی پور ظهیر، علی. 1371ش، برنامه ریزی آموزشی و درسی، تهران: آگاه.
جانسون، پ. آ. 1387ش، هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران: علم.
حسینی، افضل السادات. 1393ش، هرمونتیک مبنایی برای تربیت پویا و خلاق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خاتمی، محمود. 1386ش، مدخل فلسفه غربی معاصر، تهران: علم.
شکوهی، غلامحسین. 1372ش، مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مک کواری، جان. 1377ش، فلسفه وجودی، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
هایدگر، مارتین. 1389ش، وارستگی، گفتاری در تفکر معنوی، ترجمه محمدرضا جوزی، تهران: هرمس.
مقالات
جعفری، نرگس. 1383ش، «بررسی عوامل بازدارنده خلاقیت در مدارس ابتدایی استان سیستان و بلوچستان»، طرح تحقیقاتی، زاهدان، سازمان آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان.
حسینی شاهرودی، سید مرتضی و مریم پهلوان. 1386ش، «تأملی در آرای هرمنوتیک هایدگر»، فصلنامه اندیشه دینی، ش22، صص41-62.
حسینی، افضل السادات و سید نورالدین محمودی. 1395ش، «بررسی هرمنوتیک به مثابه بستری برای پژوهشهای تربیتی»، مجله اندیشه نوین دینی، دوره 12، شماره 1، صص211-236.
حقی، مریم. 1397ش، «بررسی تطبیقی نامههای نیما یوشیج و امیل ژان ژاک روسو»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال دوازدهم، شماره 48، ص366
سجادی، سید مهدی و نجمه رضا نژاد جولایی. 1387ش، «دیدگاه هرمنوتیکی هایدگر و تعلیم و تربیت»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران)، شماره 78، صص 45- 66.
ملکی، ژیلا. 1392شمسی، «بررسی اندیشههای هرمنوتیکی مارتین هایدگر و پیامدهای تربیتی آن»، پایان نامه کارشناسی ارشد، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
Bindeing, Linda L.,Moules, Nancy, J., Tapp, D. M., and Rallison, L. (2007). Hermeneutic Musings on Learning: The Dialogical Nature of Teaching Interpretively. Journal of Educational Thought, 41(2),179-189
Gadamer, Hans-Georg, (2007), ‘‘Heidegger and the Language of Metaphysics’’ The Gadamer reader: a bouqet of the later writings, trans. And edt. By Richard Palmer, Evanston, Noethwestern University Press, pp 346-355.
Gane, martin.r (1979), Explaning understanding and Teaching . Harvard university.
Heidegger,Martin.( 1993). Sein und Zeit (1927), Tübingen, Max Nimeyer Verlag, 17 Auflag, 15.
Martínková, lrena & Parry,jim (2016).Heideggerian hermeneutics and its application to sport. Journal Sport, Ethics and Philosophy Volume 10, Issue 4.
Zhang, L. F., & Sternberg, R. J. (2011). Revisiting the investment theory of creativity. Creativity Research Journal, 23(3), 229-238.
Yang, H & Cheng, H. (2009). Creative self- efficacy and its factors: An empirical study of information system analysts and programmers. Computers in Human Behavior, 25, pp. 429–438.-Pinar, William F. and Mcknight, Douglas. (1995).The Uses of Curriculum Knowledge: Notes on Hermeneutics. International Journal of Educational Research23(2), 181-190.
_||_Ahmadi, Babak and Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi. 1998, Modern Hermeneutics, Tehran: Markaz Press
Bagheri, Khosrow 1996, New Perspectives on the Philosophy of Education, Tehran: Naqsh -e Hasti Press
Beheshti, Saeed 2007, Philosophy of Education in the Western World, Tehran: Ettelaat Pub.
Taghipour Zahir, Ali. 1992, Educational and Curriculum Planning, Tehran: Agah.
Johnson, P.A, 2008, Heidegger, translated by Bijan Abdolkarimi, Tehran: Alam.
Hosseini, Afzal Sadat 2014, Hermeneutics, a Basis for Dynamic and Creative Education, Tehran: University of Tehran Press.
Khatami, Mahmoud 2007, Introduction to Contemporary Western Philosophy, Tehran: Oloom Press
Shokohi, Ghulam Hussain 1993, Principles of Education, Mashhad: Astan Quds Razavi Publications.
McCurry, John. 1998, Existential Philosophy, translated by Mohammad Saeed Hanaei Kashani, Tehran: Hermes.
Heidegger, Martin. 2010, Deliverance, a discourse on spiritual thinking, translated by Mohammad Reza Jozi, Tehran: Hermes.
Articles
Jafari, Narges. 2004, "Study of factors hindering creativity in primary schools in Sistan and Baluchestan province", research project, Zahedan, Sistan and Baluchestan Education Organization.
Hosseini Shahroudi, Seyed Morteza and Maryam Pahlavan. 2007, "Reflections on Heidegger's Hermeneutic Opinions", Quarterly Journal of Religious Thought, Vol. 22, pp. 41-62.
Hosseini, Afzal Sadat and Seyed Noureddin Mahmoudi. 2016, "The study of hermeneutics as a bedrock for educational research", Journal of Modern Religious Thought, Volume 12, Number 1, pp. 211-236.
Haghi, Maryam. 1397, "A Comparative Study of the Letters of Nima Yoshij and Emile Jean-Jacques Rousseau", Quarterly Journal of Comparative Literature Studies, 12th Year, No. 48, p. 366
Sajjadi, Seyed Mehdi and Najmeh Reza Nejad Jolaei. 2008, "Heidegger's Hermeneutic Perspective and Education", Journal of Psychology and Educational Sciences (University of Tehran), No. 78, pp. 45-66.
Maleki, Jila. 2013, "A Study of Martin Heidegger's Hermeneutic Thoughts and Its Educational Consequences", M.Sc. Thesis, Isfahan, University of Isfahan
English Articles:
Bindeing, Linda L.,Moules, Nancy, J., Tapp, D. M., and Rallison, L. (2007). Hermeneutic Musings on Learning: The Dialogical Nature of Teaching Interpretively. Journal of Educational Thought, 41(2),179-189
Gadamer, Hans-Georg, (2007), ‘‘Heidegger and the Language of Metaphysics’’ The Gadamer reader: a bouqet of the later writings, trans. And edt. By Richard Palmer, Evanston, Noethwestern University Press, pp 346-355.
Gane, martin.r (1979), Explaning understanding and Teaching . Harvard university.
Heidegger,Martin.( 1993). Sein und Zeit (1927), Tübingen, Max Nimeyer Verlag, 17 Auflag, 15.
Martínková, lrena & Parry,jim (2016).Heideggerian hermeneutics and its application to sport. Journal Sport, Ethics and Philosophy Volume 10, Issue 4.
Zhang, L. F., & Sternberg, R. J. (2011). Revisiting the investment theory of creativity. Creativity Research Journal, 23(3), 229-238.
Yang, H & Cheng, H. (2009). Creative self- efficacy and its factors: An empirical study of information system analysts and programmers. Computers in Human Behavior, 25, pp. 429–438.-Pinar, William F. and McKnight, Douglas. (1995). The Uses of Curriculum Knowledge: Notes on Hermeneutics. International Journal of Educational Research23(2), 181-190.