تأثیرمعیارهای عملکرد بر ارزش برند در صنعت خودرو
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
عبدالرضا طهماسبی
1
,
میرفیض فلاح شمس
2
,
حمیدرضا وکیلی فرد
3
,
عبدالله نعامی
4
1 - گروه حسابداری، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش، ایران
2 - دانشیار گروه مالی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
4 - استادیار گروه مدیریت و بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیدهارزش برند در انجام تجارت و همچنین پژوهشهای علمی، یک مفهوم مهم در نظر گرفتهشده است؛ زیرا شرکتها باقدرت برند خود مزایای رقابتی به دست میآورند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر معیارهای عملکرد مالی بر ارزش برند در صنعت خودروسازی بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بدین منظور از متغیرهای بازده سهام، بازده فروش، بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام و نسبت وجه نقد عملیاتی بهعنوان معیارهای عملکرد و از معیار کیوتوبین بهعنوان متغیر بیانکننده ارزش برند شرکت استفاده شد. نتایج این پژوهش که از اطلاعات مالی 32 شرکت درصنعت خودروسازی طی سالها 1391 الی 1398 و روش رگرسیون چند متغیره بهدستآمده است نشان داد که عوامل مؤثر بر ارزش برند در کوتاهمدت (سال جاری) و سال آتی متفاوت میباشد و فقط بازده سهام بهعنوان معیار عملکرد میتواند بر ارزش برند سال جاری و سال آتی تأثیرگذار باشد. این نتایج بیانکننده این موضوع میباشد که جهت تبیین ارزش برند در کوتاهمدت و بلندمدت همه معیارهای عملکرد شرکت دارای محتوای اطلاعاتی نیستند و بازده سهام نقش خود را در تبیین ارزش برند شرکت نشان داده است.
AbstractBrand value is an important concept in doing business as well as scientific research; Because companies gain competitive advantage with the power of their brand. The purpose of this study is to investigate the effect of financial performance criteria on brand value in the automotive industry of Tehran Stock Exchange. For this purpose, the variables of stock return, sales return, asset return, equity return and operating cash ratio were used as performance criteria and Kyotubin criterion was used as a variable expressing the brand value of the company. The results of this study, which was obtained from the financial data of 32 companies in the automotive industry during the years 1391 to 1398 and the multivariate regression method showed that the factors affecting brand value in the short term (this year) and next year are different and only stock return as a performance measure can Affect the brand value of this year and next year. These results indicate that in order to explain the brand value in the short and long term, not all company performance metrics have information content and stock returns have shown their role in explaining the company's brand value.Keywords: Brand Value, Performance Criteria, Automotive Industry
