تأثیرمعیارهای عملکرد بر ارزش برند در صنعت خودرو
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریعبدالرضا طهماسبی 1 , میرفیض فلاح شمس 2 , حمیدرضا وکیلی فرد 3 , عبدالله نعامی 4
1 - گروه حسابداری، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش، ایران
2 - دانشیار گروه مالی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
4 - استادیار گروه مدیریت و بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: معیارهای عملکرد, کلمات کلیدی: ارزش برند, صنعت خودروسازی,
ملخص المقالة :
چکیدهارزش برند در انجام تجارت و همچنین پژوهشهای علمی، یک مفهوم مهم در نظر گرفتهشده است؛ زیرا شرکتها باقدرت برند خود مزایای رقابتی به دست میآورند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر معیارهای عملکرد مالی بر ارزش برند در صنعت خودروسازی بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بدین منظور از متغیرهای بازده سهام، بازده فروش، بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام و نسبت وجه نقد عملیاتی بهعنوان معیارهای عملکرد و از معیار کیوتوبین بهعنوان متغیر بیانکننده ارزش برند شرکت استفاده شد. نتایج این پژوهش که از اطلاعات مالی 32 شرکت درصنعت خودروسازی طی سالها 1391 الی 1398 و روش رگرسیون چند متغیره بهدستآمده است نشان داد که عوامل مؤثر بر ارزش برند در کوتاهمدت (سال جاری) و سال آتی متفاوت میباشد و فقط بازده سهام بهعنوان معیار عملکرد میتواند بر ارزش برند سال جاری و سال آتی تأثیرگذار باشد. این نتایج بیانکننده این موضوع میباشد که جهت تبیین ارزش برند در کوتاهمدت و بلندمدت همه معیارهای عملکرد شرکت دارای محتوای اطلاعاتی نیستند و بازده سهام نقش خود را در تبیین ارزش برند شرکت نشان داده است.
آقاجان نشتایی, رضا, چیرانی, ابراهیم, گودرزوند چگینی, مهرداد. ) 1399 (. تاثیراستراتژی های مالی بر عملکرد
مالی در شرکت های تولیدی شیمیایی، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با کل شرکت های پذیرفته شده در
بورس اوراق بهادار تهران. دانش سرمایهگذاری, 9 ( 36 ,) 232-249 .
احمدی، سعیدعلی؛ سروشیار، افسانه و حقیقی، محمد ) 1394 (. بررسی تأثیر نام و نشان تجاری شرکت بر
پایداری جریانهای نقدی و سیاست تأمین مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران.
دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت سال چهارم، شماره 15 ، ص 57 - 64 .
اصولیان، محمد؛ عباسپورنوغانی، محمدرضا و داوری، مهدی ) 1395 (. تأثیرارزش برند بر سودآوری شرکت.
چشم انداز مدیریت مالی، دوره 14 ، ص 9 - 21 .
آقاسی، شهین و عابدپور، محمود ) 1394 (. بررسی تأثیر متغیر ارزش برند بر بازده حقوق صاحبان سهام
شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق تهران. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم،
رشت، شرکت پیشگامان پژوهشهای نوین.
اکبری، محسن؛ فرخنده، مهسا و قاسمیشمس، معصومه ) 1396 (. تأثیرهزینهی تبلیغات در عملکرد مالی با
میانجیگری ارزش برند در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران شرکتهای پذیرفتهشده در
بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تأمین مالی، دوره 5 ، شماره 3 ، ص 151 - 162 .
برائمی، ملیحه؛ نایبزاده، شهناز و طباطبایی، سیدمحمد ) 1398 (. بررسی تأثیر مفهوم برند و مهارت بر ارزش
ویژه )موردمطالعه: برند گوشی سامسونگ(. مجله کار وجامعه، شماره 235 ، ص 42 – 55 .
پهله, بهزاد, میربرگکار, سیدمظفر, آقاجان نشتایی, رضا. ) 1400 (. بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای
استارتاپی و شناسایی ابعاد ، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایران.
دانش سرمایهگذاری, 10 ( 37 ,) 395-409 .
حجازی، رضوان؛ قیطاسی، روحا... و مسجدموسوی، میرسجاد ) 1391 (. بررسی رابطه بین مدیریت جریان وجوه
نقد و هزینه بدهی. دانش حسابداری، سال سوم، پاییز 1391 ، شماره 10 .
حیدرپناه، سارا ) 1390 (. تحلیل اثرگذاری تبلیغات و ارزش برند بر نرخ بازده سهام و عملکرد مالی شرکتهای
پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران )گروه صنایع غذایی(. پایان نامه کارشناسی ارشد.