تبیین نقش ویژگیهای شخصیتی و ساختاری مدیریت بر توان رقابتپذیری در بازار محصولات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: تاکیدی بر مدلهای داده کاوی و تحلیل پوششی دادهها
محورهای موضوعی :
دانش سرمایهگذاری
امیر فریدنیا
1
,
محسن لطفی
2
,
بهروز اسکندرپور
3
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشکدة مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
3 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
تاریخ دریافت : 1399/05/07
تاریخ پذیرش : 1399/10/06
تاریخ انتشار : 1402/10/01
کلید واژه:
توان رقابتپذیری در بازار محصولات شرکتها,
مدلهای دادهکاوی,
واژگان کلیدی: ویژگیهای مدیریت,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی تاثیر مجموعهای از ویژگیهای شخصیتی و ساختاری مدیریت (شامل کوتهبینی، خوشبینی، محافظهکاری، استقلال، تنوع جنسیت هیئت مدیره، ثبات و توانایی مدیریت) بر توان رقابتپذیری در بازار محصولات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. این پژوهش با استفاده از نمونهای شامل 144 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی سالهای 1386 تا 1397 و بکارگیری روشهای آماری همچون تحلیل پوششی دادهها، مدل رگرسیونی مبتنی بر دادههای پانلی و روشهای دادهکاوی(مدل شبکههای عصبی و درخت تصمیم) انجام گرفته است. یافتههای روشهای رگرسیونی نشان داد که از بین متغیرهای مورد بررسی متغیرهای کوتهبینی، استقلال هیئت مدیره، ثبات و توانایی مدیریت تاثیری معنادار بر توان رقابتپذیری در بازار محصولات را داشته است. مقایسه نتایج روشهای رگرسیونی و مدلهای دادهکاوی نشان داد که از میان ویژگیهای مدیریت، تنها متغیرهای کوتهبینی، توانایی و استحکام مدیریت تاثیری معنادار بر رقابتپذیری در بازار محصولات شرکتها داشته است.
چکیده انگلیسی:
This study the effect of a set of personality and structural characteristics of management (including short-sightedness, optimism, conservatism, independence, gender diversity of the board, stability and ability of management) on competitiveness in The market of products of companies listed on the Tehran Stock Exchange has been discussed. This study uses a sample of 144 companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 2007-2007 and using statistical methods such as data envelopment analysis, regression model based on panel data and Data mining methods (neural network model and decision tree) have been performed. Findings of regression methods showed that among the studied variables, short-sightedness, board independence, stability and management ability had a significant effect on competitiveness in the products market. Comparison of the results of regression methods and data mining models showed that among the characteristics of management, only the variables of short-sightedness, ability and robustness of management had a significant effect on competitiveness in the market of products of companies
منابع و مأخذ:
انوری رستمی، علی اصغر؛ اعتمادی، حسین و موحد مجد، مرضیه، (1392)، بررسی تاثیر ساختار رقابتی بازار محصول بر سیاستهای تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مدیریت دارایی و تامین مالی، 2:1-18.
ابراهیمی، محمدحسین، (1390)، بررسی رابطه بین رقابتی بودن بازار محصول و ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
نمازی، محمد.، رضایی، غلامرضا، (1393)، رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز. دوره ششم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1393. صفحههای 131-166.
راعی، رضا . تلنگی، احمد، (1383)، مدیریت سرمایهگذاری پیشرفته، انتشارات سمت.
Adams, R. B., & Ferreira, D. (2009). "Women in the Boardroom and Their Impact of Governance and Performance". Journal of Financial Economics, 94(2): 291–309.
Ahmadi, A., Nakaa, N & Bouri, A. (2018). "Chief Executive Officer Attributes, Board Structures, Gender Diversity and Firm Performance Among French CAC 40 Listed Firm", Research in International Business and Finance, 44(5): 218–226.
Anderson, T.W. & Hsiao, C. (1982). "Formulation and Estimation of Dynamic Models Using Panel Data". Journal of Econometrics, 18(1): 47-82.
Andreou, P., Ehrlich, D., and C, Louca. (2013). "Managerial Ability and Firm Performance: Evidence from the Global Financial Crisis", Working Http://www.mfsociety.org.
Assenga, MP., Aly, D & Hussainey., KH. (2018). "The Impact of Board Characteristics on the Financial Performance of Tanzanian Firms", Journal of Business in Society, 18(6):1089-1106.
Bernile, G., Bhagwat, V & Yonker, Y. (2018). "Board Diversity, Firm Risk, and Corporate Policies", Journal of Financial Economics, 127(3): 588–612.
Chan, Ann L.C., Lin, Stephen W.J., and Norman Strong. (2009). "Accounting Conservatism and the Cost of Equity Capital: UK Evidence", Managerial Finance, 35(4): 325 - 345.
Chen, S., Wang, K., & Li, X. (2012). "Product Market Competition, Ultimate Controlling Structure and Related Party Transactions", China Journal of Accounting Research, 5: 293-306.
Chintrakarn, P., Jiraporn, P. (2016). "Do Co-opted Directors Mitigate Managerial Myopia? Evidence from R&D investments", http://ssrn.com/abstract=2756172.
Darrough, M.N. (1993). "Disclosure policy and competition: Cournot vs. Bertrand". The Accounting Review, 68(3): 534-561.
Elmagrhi, M. H, & Ntim, C. G, & Malagila, J, & Fosu, S, & Tunyi, A. A. (2018). "Trustee Board Diversity, Governance Mechanisms, Capital Structure and Performance in UK Charities Corporate Governance", The International Journal of Business in Society, 18(3), 478-508
Fredrickson, J.W., Hambrick, D.C., Baumrin, S., (1988). "A model of CEO dismissal", Manage. Rev. 13(2): 255–270.
Gervais, S., Heaton, J.B. & Odean, T. (2010). "Overconfidence, Investment Policy, and Manager Welfare", Unpublished Working paper.
Huang, X., Sun, Li. (2017). "Managerial Ability and Real Earnings Management", Advances in Accounting, 39: 91-104.
Kang, R., & Zaheer, A. (2018). "Determinants of Alliance Partner Choice: Network distance, Managerial Incentives, and Board Monitoring", Strategic Management Journal, 39(10): 2745-2769.
Li, W.L. & K. Zheng. (2016). "Product Market Competition and Cost Stickiness", Review of Quantitative Finance and Accounting, Available at springer: springer.com.
Limbach , P., Schmid, M & Scholz , M. (2017). "CEO Firm Match Quality, Entrenchment, and the Relation between CEO Tenure and Firm Value", Finance Meeting Eurofidai, Available at SSRN: ,https://ssrn. com/abstract=2626340 .
Pearce, J.A & Patel, P.C. (2018). "Board of Director Efficacy and Firm Performance", Variability Long Range Planning, 51(6): 911-926.
Peng, C. W. (2017). "CEO Tenure, Managerial Myopia, and Innovation Efficiency", International Research Journal of Applied Finance, 8(12): 742-761.
Raith, M. (2003). "Competition, Risk, and Managerial Incentives". The American Economic Review, 93(4): 1425-1436.
Ronan, R., & Yawson, A. (2012). "Internal restructuring and firm survival", International Review of Finance, 12(4): 435-467.
Saeed, A., Sameer M. (2017). "Impact of board gender diversity on dividend payments: Evidence from some emerging economies", International Business Review. 26(6), 1100-1113.
Schrand, C. M., and S. L. Zehman. (2011). "Executive Overconfidence and the Slippery Slope to Financial Misreporting", Journal of Accounting and Economics, 53: 311–29.
Sharma, V. (2010). "Stock returns and product market competition: Beyond industry concentration", Review of Quantitative Finance and Accounting, 37: 283-299.
Shima, K., & Nakamura, J. I. (2018). "Managerial Overconfidence, Conservative Accounting and Corporate Investment", https://www.ssrn.com/abstract=3203187
Stein, J. C. (1998). "Efficient Capital Markets, Inefficient Firms: A Model of Myopic Corporate Behavior", The Quarterly Journal of Economics, 655-669.
Tian, X. Y., & Yan, Y. F. (2017). "Overconfidence of Senior Executives, Accounting Conservatism and Investment Efficiency-An Empirical Research Based on the A-listed Companies in China", Journal of Yunnan University of Finance and Economics, 1-
Yung, K & Chen, C. (2018). "Managerial ability and firm risk-taking behavior", Review of Quantitative Finance and Accounting, 51(4): 1005-1032.
_||_