آینده نگاری پیشران های حوزه آموزش و پژوهش در نظام مالیاتی ایران - با رویکرد اقتصادی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریعین اله زمانی اسکندری 1 , محمدرضا مهربان پور 2 , آزیتا جهانشاد 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - استادیار حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: پیشران, آموزش, آینده نگاری, پژوهش, نظام مالیاتی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، شناسایی و ارزیابی پیشران های استراتژیک و آینده ساز حوزه آموزش و پژوهش در نظام مالیاتی کشور با رویکرد اقتصادی است. این پژوهش با رویکرد آینده پژوهی با روش دلفی فازی و تحلیل ماتریس اثرات متقابل بر اساس مصاحبه با خبرگان مالیاتی انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده از منظر روش شناختی، تحقیق پیمایشی (زمینه یابی)؛ از منظر ماهیت، توصیفی تحلیلی و از منظر روش شناسی، مبتنی بر روش آمیخته (ترکیبی از کمی و کیفی) است. پس از شناسایی 21 پیشران نخست در مراحل سوال، مصاحبه و پرسش نامه دلفی فازی، جهت نهایی کردن و ارزیابی پیشرانهای موثر و آینده ساز، همه پیشران های شناسایی شده بر اساس میانگین فازی مثلثی مورد تجزیه و تحلیل و جهت تحلیل اثرات متقابل میان پیشران ها، از نرم افزار میک مک استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش تعداد 7 پیشران در مرحله دلفی فازی تعیین که مجددا جهت تعیین تحلیل اثرات متقاطع به خبرگان ارسال شد که در نهایت 2 پیشران به عنوان تاثیرگذار، 1 پیشران به عنوان تاثیرپذیر و مابقی پیشران ها به عنوان پیشران های دووجهی و تنظیمی به عنوان پیشران های استراتژیک و آینده ساز تایید گردیدند.
The purpose of this study is to identify and evaluate the strategic and future drivers of education and research in the country's tax system with an economic approach. This research has been done with the approach of futures studies with Delphi-fuzzy method and analysis of matrix of interactions based on interviews with tax experts. Research method used from methodological perspective, survey research (field research); From the point of view of nature, it is descriptive-analytical and from the methodological point of view, it is based on the mixed method (a combination of quantitative and qualitative). After identifying the first 21 drivers in the stages of questioning, interviewing and fuzzy Delphi questionnaire, in order to finalize and evaluate the effective and future-making drives, all the identified drives are analyzed based on the fuzzy triangular mean and for analysis. Interactions between propellants Mick Mac software is used. Based on the results of the study, 7 propellants in the fuzzy Delphi stage were determined, which were again sent to experts to determine the analysis of cross-effects. The title of Strategic and Futuristic Propulsion was approved.
_||_