آینده نگاری پیشران های حوزه آموزش و پژوهش در نظام مالیاتی ایران - با رویکرد اقتصادی
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
عین اله زمانی اسکندری
1
,
محمدرضا مهربان پور
2
,
آزیتا جهانشاد
3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - استادیار حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشران, آموزش, آینده نگاری, پژوهش, نظام مالیاتی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، شناسایی و ارزیابی پیشران های استراتژیک و آینده ساز حوزه آموزش و پژوهش در نظام مالیاتی کشور با رویکرد اقتصادی است. این پژوهش با رویکرد آینده پژوهی با روش دلفی فازی و تحلیل ماتریس اثرات متقابل بر اساس مصاحبه با خبرگان مالیاتی انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده از منظر روش شناختی، تحقیق پیمایشی (زمینه یابی)؛ از منظر ماهیت، توصیفی تحلیلی و از منظر روش شناسی، مبتنی بر روش آمیخته (ترکیبی از کمی و کیفی) است. پس از شناسایی 21 پیشران نخست در مراحل سوال، مصاحبه و پرسش نامه دلفی فازی، جهت نهایی کردن و ارزیابی پیشرانهای موثر و آینده ساز، همه پیشران های شناسایی شده بر اساس میانگین فازی مثلثی مورد تجزیه و تحلیل و جهت تحلیل اثرات متقابل میان پیشران ها، از نرم افزار میک مک استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش تعداد 7 پیشران در مرحله دلفی فازی تعیین که مجددا جهت تعیین تحلیل اثرات متقاطع به خبرگان ارسال شد که در نهایت 2 پیشران به عنوان تاثیرگذار، 1 پیشران به عنوان تاثیرپذیر و مابقی پیشران ها به عنوان پیشران های دووجهی و تنظیمی به عنوان پیشران های استراتژیک و آینده ساز تایید گردیدند.
_||_