بررسی برنامههای درسی رشته آموزش و پرورش ابتدایی ازدیدگاه استادان علوم تربیتی به منظور ارتقای سطح آگاهیهای زیست محیطی دانش آموختگان این رشته
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمحمد حسین پور 1 , محمدصادق سخاوتجو 2
1 -
2 -
کلید واژه: محیط زیست, آموزش و پرورش ابتدایی, برنامه درسی, توسعه پایدار, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی برنامههای درسی رشته آموزش و پرورش ابتدایی در آموزش عالی ایران از دیدگاه استادان علوم تربیتی و ارایه راهکارهایی به منظور افزایش سطح آگاهیهای زیست محیطی و نیل به سوی توسعه پایدار است. تحقیق از نوع کاربردی و روش زمینه یابی است. جامعه آماری شامل 500 نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است که پس از تعیین حجم نمونه تعداد یکصد نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و پرسشنامه (83 گویه) محقق ساخته روی آن ها اجرا گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون z) انجام شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد برنامههای درسی فعلی با وضعیت مطلوب فاصله زیاد داشته و نیاز به بازنگری جدی دارد. همچنین در شرایط موجود سطح آگاهی و اطلاعات دانشآموختگان رشته آموزش و پرورش ابتدایی در رابطه با محیط زیست در حداقل قرار دارد. این در حالی است که مفاهیمی نظیر حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن و آموزش شیوههای درست مصرف کردن منابع طبیعی نظیر آب، کاغذ و سایر موارد با منشاء طبیعی در سنین کودکی و در مقطع ابتدایی بسیار نتیجه بخش و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و موجب پرورش نسل آتی بر مبنای اصول توسعه پایدار میشود.
The present study investigated the status of primary education curricula in the system of higher education from the educational experts perspective. It also proposed applicable ways to improve curricula status with the point view of increasing the environmental knowledge and achieve to sustainable development. In this study, four hypotheses concerned with primary educations status, purposes, content, teaching methodology and evaluation. This research was conducted through field research design. Research population comprised 500 instructors teaching Islamic Azad University. Sample population (n=100) were selected through cluster random sampling. They filled an 83-item researcher-made questionnaire. Data analysis was conducted through descriptive (frequency, percentage, mean and SD) and inferential (Z scores) statistics. The results of the study showed that the present primary curricula should be radically revised due to curricula problems concerning specific educational purposes. Also in current condition the knowledge and information level of primary education curricula is very low. And we should mention that the learning of some concepts like environmental protection and pollution prevention and the correct use of natural resources such as water, paper and others in childhood will be very effective. Also it causes the growth of sustainable development principles in next generation