شناسایی ابعاد ¬راهبردهای بازاریابی در بوم¬گردی در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی؛ پژوهشی پدیدارشناسانه
محورهای موضوعی : توسعه پایدارحسین رحیمی کلور 1 , ایمان قاسمی همدانی 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: ¬راهبردهای بازاریابی, بوم¬گردی, توسعه پایدار اقتصادی, اجتماعی و زیست محیطی, پدیدارشناسی.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: امروزه صنعت گردشگری صنعتی پویا و با ویژگی¬های منحصر به¬فرد است که بخش مهمی از فعالیت¬های اقتصادی و غیر¬اقتصادی کشورهای توسعه یافته و درحال¬توسعه را به خود اختصاص داده¬است. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری، برنامه¬ریزی بهینه امور مربوط به آن است. از دستاوردهای این صنعت، صرفنظر از مشارکت در توسعه، می توان به رشد اقتصادی و همچنین ایجاد فرصتهای شغلی، بهویژه در کشورهای در حال توسعه نام برد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد -راهبردهای بازاریابی در بوم¬گردی در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و در سال 1400 انجام شده است. بر اساس نمونه¬گیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری، 20 نفر از مدیران بوم¬گردی¬های¬ استان مازندران دعوت شدند. داده¬ها به کمک مصاحبه¬ی نیمه¬ساختار¬یافته و عمیق گردآوری و با روش تحلیل¬محتوا و با استفاده از نرم¬افزار تحلیل آماری MAXQDA تجزیه و تحلیل شدند. جهت کسب روایی داده¬ها از بررسی توسط مشارکت کنندگان و جهت پایایی از توافق درونی دو کدگذار و مرور خبرگان غیرشرکت¬کننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها: یافته¬های پژوهش نشان داد ابعاد شناسایی شده راهبرد بازاریابی در بوم¬گردی شامل رهبری کاهش هزینه در راستای توسعه اقتصادی، تمایز درراستای توسعه مدیریت منابع انسانی، تمرکز درراستای توسعه اجتماعی و تمرکز در راستای توسعه زیست محیطی می باشد. بحث و نتیجه گیری: از تحلیل مصاحبه¬های نیمه ساختار و عمیق، 4 مقوله اصلی راهبرد رهبری هزینه در راستای توسعه اقتصادی، راهبرد تمایز در راستای توسعه مدیریت منابع انسانی، راهبرد تمرکز در راستای توسعه اجتماعی و راهبرد تمرکز در راستای توسعه محیطی و 73 زیرمقوله حاصل شد.
Background and Objective: Today, the tourism industry is a dynamic industry with unique characteristics that is an important part of the economic and non-economic activities of developed and developing countries. One of the important factors in the growth and development of the tourism industry is the optimal planning of related matters. One of the achievements of this industry, regardless of participation in development, is economic growth as well as job creation, especially in developing countries. The current research has been carried out with the aim of identifying the dimensions of marketing strategies in eco-tourism in order to achieve sustainable economic, social and environmental development. Material and Methodology: This research was conducted with a qualitative approach and using the phenomenology strategy in 1400. Based on purposeful sampling and reaching theoretical saturation, 20 people were invited from the tourism managers of Mazandaran province. Data were collected with the help of semi-structured and in-depth interviews and analyzed by content analysis method and using MAXQDA statistical analysis software.In order to obtain data validity, the study was used by the participants and for reliability, the internal agreement of the two coders and the review of non-participating experts in the research were used. Findings: The findings of the research showed that a strategy in ecotourism including cost reduction in economic development, development of human resource management, social development and environmental development was investigated. Discussion & Conclusion: From the analysis of semi-structured and in-depth interviews, 4 main categories of cost leadership strategy for economic development, differentiation strategy for human resource management development, focus strategy for social development and focus strategy for environmental development and 73 sub-categories were obtained.
1. Ebrahimzadeh, Issa, Kazemizad, Shamsollah, Eskandari Thani, Mohammad (2011) "Planning a tourism development strategy with emphasis on religious tourism" Human Geography Research, No. 76, Summer, pp.115-141. (In Persian)
2. Gunn,C.A. (2020), Tourism Planing: Concepts, Basics, Cases, New Yourk and London: Routledge
3. Hayek, F. A. (2018). The Use of Knowledge in Society. American Economic Review. 35, 519 – 530.
4. Shane, S. A. (2020). Prior Knowledge and the Discovery of Entrepreneurial Opportunities.Organization Science. 11, 448-70.
5. Stevenson, H. H., and Gumpert, D. E. (2020). The Heart of Entrepreneurship, Harvard Business Review, 63, pp. 85.
6. Sharma.K.K.(2019). Tourism & Development, Published by Sauop & Sons, fisrt edition.
7. Nimako, Simon; Kwame Gyamfi, Nana & Moro Wandaogou Abdil, Mumuni. (2013). Customer Satisfaction with Internet Banking Service Quality in The Ghanaian Banking Industry. International Journal of Scientific & Technology Research, 2 (7), 165-175.
8. )Echtner, C.M. and Ritchie, J.R. (2019). The meaning and measurement of destination image, Journal of Tourism Study, 14(1): 37- 46.
9. Corbett, A. (2018). ntrepreneurial Learning within the Process of Opportunity Identification and Exploitation. Entrepreneurship, Theory and Practice, no. 29, 100-473.
10. Nochai, Rangsan and Nochai, Titida. (2013). The Impact of Internet Banking Service on Customer Satisfaction in Thailand: A Case Study in Bangkok. International Journal of Humanities and Management Sciences, 1(1), 101-105.
11. )Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014), Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis, Tourism Management, 40, 213-223.
12. Shane, S., and Venkataraman, S. (2019). A general theory of Entrepreneurship. [London:] Edward Elgar Publishing.
13. Sheng, T. & Liu, C. (2010). An empirical Study on the effect of eservice quality on online customer satisfaction and loyalty. Nankai Businees Review International, 1, 273-283.
14. Thornton, P. H. (2019). The Sociology of Entrepreneurship. Annual Review of Sociology. 25, 19-46.
15. Shaterian, Mohsen, Kiani Salmi, Sedigheh and Zourmand, Prinaz (1397) "Identification and explanation of causal factors affecting entrepreneurial opportunities in desert areas with the approach of ecotourism Case study: Marnjab Desert" Geography Quarterly, No. 57, pp. 83-95.(In Persian)
16. Chandra & Kumar (2021).Strategies for developing sustainable tourism business in the Indian Himalayan Region: Insights from Uttarakhand, the Northern Himalayan State of India, Journal of Destination Marketing & Management, Volume 19, March 2021, 100546.
17. Simanjuntaka, M. and Manalu, S. A. (2019). Marketing Strategies of Ecotourism in Siregar Aek Na Las Village, Toba Samosir , International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 9, No. 3, August 2019.
18. Chen, C. and Tsai, D.C. (2009). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions, Tourism Management, 28(4): 1115-1122.
19. Chin, C.H.; LO, M.; Songon, P.; Nair, V. (2014). Rural Tourism Destination Competitiveness: A Study on Annah Rais Longhouse Homestay, Sarawak, Procedia - Social and Behavioral Sciences,Volume 144, 20 August 2014, Pages 35-44
20. Sarmad, Zohreh; Bazargan, Abbas and Hejazi, Elahe (2014). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Ad Publications. (In Persian)
21. Morrison, James L. (2018). Establishing an Environmental Scanning/ Forecasting System to Augment College and University Planning.
22. Dables, H. (2020). Tourism & Small Enterprises & Community Development, Tourism & Sustainable Community Development, Editedn By Derek Hall & Greg Richards.
23. Baron, Robert A. & Shane, Scott A. (2019). Entrepreneurship: A Process Perspective. part of the Thomson Corporation: South-Western