رویکردهای متفاوت به بدن در دین هندویی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشجو
کلید واژه: دین هندو, بدن, دوگانگی روح و ماده, تنتره,
چکیده مقاله :
نظر به اینکه هیچ یک از ادیان زنده دنیا به اندازه دین هندو به بدن آدمی نمیپردازد، بررسی موضع این دین در قبال بدن ضرورت دارد. مطالعه جایگاه بدن علاوه بر این که فرصتی است برای آشنایی با منبعی غنی از مفاهیم و اعتقادات هندویی درباره اهمیت معنوی جسم، امکان شناخت ژرفتر کیهانشناسی دین هندو را نیز فراهم میکند. از سوی دیگر به نظر میرسد گاه برابر انگاشتن آموزههای دین هندو با شیوه زندگی یوگیها و عزلتنشینها و پیشفرض تقابل عوالم روح و ماده، باعث سوتعبیرهایی در خصوص نگاه این دین نسبت به زندگی این جهانی و مادی شده است. این پژوهش بر آن است تا با تأملی بیشتر بر موضع دین هندو در قبال بدن، تصویر جامعتری از نگاه این دین نسبت به بعد مادی انسان ارائه دهد. بررسی آموزههای کلی آیین تنتره، به سبب جایگاه خاصی که برای بدن قائل است، در نیل به این مقصود راهگشاست. آیین تنتره و به ویژه یوگای تنترهای بدن را دارای حکمت خاص خود میدانند و برای رسیدن به رهایی به آن متوسل میشوند.
Hinduism deals with body more than any other religions do. Therefore, it is necessary to study Hindu views on body. Through the study a rich resource of Hindu concepts and beliefs about the spiritual significance of body is revealed. Also, it provides a deeper look into Hindu cosmology. Considering ascetics and yogis’ life style equal to the whole doctrine of Hinduism or some presuppositions about dualism of soul and matter have led to some misunderstandings about the dominant stand that Hinduism takes with this worldly life. This research intends to clarify Hindu attitudes toward body by reflecting on Hindu views about worldly life and the significant role body plays in Hindu principles. Studying Tantrism, because of its special views about body, can be helpful. Tantarism, particularly tantric yoga, believes in the wisdom of body and considers it as a main means of salvation. Tantarism takes body as a recourse to reach the quiet.
بهگود گیتا، ترجمه محمدعلی موحد، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1344ش.
شایگان، داریوش، ادیان و مکاتب فلسفی هند، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1389ش.
قرایی، فیاض، ادیان هند، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1388ش.
وود، ارنست، یوگا،، ترجمه محمدحسین وقار، تهران، انتشارات اطلاعات، 1383ش.
The Principal Upanisads, S. Radhakrishnan(trans.), New Delhi, 1997.
Brooks, Douglas, The Secrets of the Three Cities: An Introduction to Hindu Sakta Tantarism, Chicago, University of Chicago Press, 1990.
Dasgupta, S., A History of Indian Philosophy, Cambridge University Press, 1968.
Deleuze, Gilles, Essays Critical and Clinical, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1997.
Dubois, Abbe J.A., Hindu Manners, Customs and Ceremonies, Trans. To English by Henry K. Beauchamp, Mamta Publication, New Delhi, 1973.
Flood, Gavin, The Tantric Body: the Secret Tradition of Hindu Religion, New York, I.B. Tauris, 2006.
Frawley, David, Tantric Yoga and The Wisdom Goddesses, Delhi, Lotus Press, 1997.
Frost, Gavin and Yuonne, Tantric Yoga, Delhi, Banarsidass Publisher, 1996.
Iyengar, B.K.S., Light on the Yoga Sutra of Patanjali, London, Harper Collins Publishers, 2002.
James, Simon P., Environmental Philosophy, Polity Press, Cambridge, 2015.
Jones, Constance A. & Ryan, James D., Encyclopedia of Hinduism, New York, Facts on Files, 2007.
Lipner, Julius, The Hindu World, edited by Sushi Mittel and Gene R. Thursby, New York, Routledge, 2004.
Muller, Max, The Sacred Books of the East, vol.25, Delhi Motilal Banarsidass, 1970.
Radhakrishnan, S., Indian Philosophy, New Delhi, Oxford India Collection, 1948.
Urban, Hugh B., Tantra: Sex, Secrecy, Politics and Power in the Study of Religion, California, University of California Press, 2003.
Idem, The Power of Tantra: Religion, Sexuality and the Politics of South Asian Studies, New York, I.B. Tauris, 2010.
Werner, Karel, A Popular Dictionary of Hinduism, Curzon Press, Richmond, 2005.
_||_