کندوکاوی در گستره احسان در عهد عتیق
محورهای موضوعی : مسیحیتحسین حیدری 1 , خدیجه کاردوست فینی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: نیکوکاری, برگزیدگی یهود, عهد عتیق, یهودیت, اخلاق یهودی,
چکیده مقاله :
خشیت از خداوند یا عالم غیب و شفقت نسبت به خلق دو عنصر مشترک همه ادیان بزرگ است کههردوی آن ها به رها شدن از خودخواهی و خودشیفتگی آدمیان م یانجامد. عهد عتیق مجموعه ایاست که تحولات اندیشة دینی قوم یهود و برخی از تمدن های حاکم و مجاور آنان را در طولحدود 1500 سال پیش از میلاد مسیح نشان میدهد. این مقاله در جستجوی تبیین و تحلیل آموزةفقهی و اخلاقی احسان (نیکاندیشی و نیکوکاری) در 39 بخش عهد عتیق است و مصادیق آن را -از قبیل احسان به والدین، احسان به سالمندان و بیوهزنان، کارگران، بردگان و... - بررسی و گزارشمی کند. همچنین می کوشد به احکام و مقررات فقهی مربوط به آن -از قبیل پرداخت عشریه، رهاکردن محصولات و اراضی در سال هفتم برای نیازمندان، بخشیدن همه قرض ها در سال هفتم و... نیز بپردازد. افزون بر این، در این مقاله می بنیم که آموزه برگزیدگی قوم و سرزمین یهود در کتابمقدس به نژادپرستی و تبعیض نژادی نسبت به بیگانگان منتهی نمی گردد.
Fearing of God or the unseen world and having mercy on people aretwo common teachings of the major religions of the world. Both ofthese teachings release mankind from arrogance and egoism. Thedevelopment of the religious thoughts of ancient Israelites and some oftheir neighbor civilizations, from 1500 B.C.E., is best shown in thebooks of the Old Testament. The present study tries to survey theconcept of beneficence in 39 parts of the Old Testament and analyze itsjuridical and ethical elements. It also provides some examples fromthese parts including kindness to the parents, elderly, workers, slaves,and etc. Moreover, this article surveys the decrees pertaining tobeneficence such as paying tithes, leaving fields and crops for the poorin the seventh year of planting, forgiving people’s debt in their seventhyear of indebtedness, and etc. Finally it is shown that the expression ofJewish Superiority, according to the Old Testament, does not implyracism and discrimination against other people.