ارزیابی و مقایسه امکانات داوران در سامانههای مدیریت همایشهای داخلی و خارجی
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان
2 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: نظام مدیریت اطلاعات, نظام مدیریت همایش, نظام کنفرانس, مدیریت محتوا, تولید دانش,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات سامانه های مدیریت محتوای همایش ها در سطح ملی و بین المللی انجام شده است. روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل نظام ، مصاحبه شفاهی ، روش اسنادی و مطالعات کتابخانه ای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود بر روی سامانه های مورد بررسی ) استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانه های مدیریت همایش های ملی و بین المللی بوده، نمونه های پژوهش سه سامانه مدیریت همایش داخلی شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار) ، شرکت اداک و سه سامانه بین المللی (ای. اس.ام. ایی، کانفتول ، پی. کا . پی) را در بر میگیرد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در بین سامانه های داخلی سامانه نگار و در بین سامانه های بین المللی سامانه کانفتول بیشترین اختیارات و امکانات را برای داور در نظر گرفته اند. همچنین، سامانه های مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیت های موجود داوری در یک نظام استاندارد را دارا هستند و سامانه مدیریت همایش شرکت فرازنت (نگار) با اختلاف ناچیزی هم سطح سامانه های مدیریت همایش های خارجی قرار می گیرد. نتیجهگیری: در پایان می توان اینگونه نتیجه گیری کردکه شرکت های داخلی تلاش کرده اند که همپای سامانه های مطرح بینالمللی باشند و در راستای ارتقای سامانه های خود میکوشند. این یافته ها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه نظام، خرید و یا استفاده نظام داشته باشد.
Purpose: The main objective of this study is to identify and compare the features of content management systems of conferences, at the national and international level. Methodology: In this research, a description of analysing system (web-based survey), Suehas: oral interview, seeing the conference website and various parts of the system, an available movies and slides, documentary and library studies methods including study guides, educational menus and all existing evidence, empirical and practical study were conducted. Finally, for measurig the available facilities in the selected samples and comparing them the descriptive method was used (Descriptive statistics, frequency tables, bar and radar charts using SPSS and Excel software). The population of the study was conferences management system in the national and international level. The samples of the study consisted of three national conference management systems (Yekta Web, Afzare Shargh, Negar and Adak) and three international systems (ASME, Conftool and OCS(PKP). Findings: The findings showed that among the international system, Conftool system in terms of what the Juror has reached the highest score. In the national systems, Negar system of Fraznt corporate in the part of the Juror of the Congress was the highest score in terms of facilities. Conclusion: Finally, researchers concluded that the investigated systems had a little difference, they all had the capabilities of the standard systems. Also, Negar conference management system, had little difference with those of conferences of international management systems. These findings can help in the design,development, purchase, or use the new conference management systems.
چهارسوقی، ک و صحرائیان، ر. (1382). ارائه معیارهای جدید نظامهای اطلاعاتی در زنجیره تأمین شرکتها، فنی مهندسی مدرس، (11):111-120.
حقیقی نسب، م و معصومی، م. (1391). ارزیابی کیفیت نظامهای اطلاعاتی براساس مدل IsI-IEc در سازمانهای منتخب ایرانی، مجله پژوهشهای تجربی حسابداری، 2 (2):131-147.
حکاک، م. (1375). طراحی مفهومی نظامهای اطلاعاتی مدیریت (معاونت آموزش و تحقیقات جهاد). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
خواجویی، ر؛ صالحی نژاد، س؛ و احمدیان، ل. (1392). روشهای مورد استفاده برای ارزیابی نظامهای اطلاعات سلامت در ایران، نشریه مدیریت سلامت، 53(16)، 7-21.
دیواندری، ع. (1373). نقش نظامهای اطلاعاتی طرحهای پژوهش در مدیران جهاددانشگاهی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
رشیدی راد، م؛ الهی، ش؛ و حسن زاده، ع. (1387). بررسی مسائل کلیدی درحوزه مدیریت نظامهای اطلاعاتی سازمانهای ایران و عوامل مؤثر برآنها، فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم وفناوری، 4(1):21-31.
سلیمیان ریزی، م. (1389). شناسایی و بررسی امکانات و قابلیتهای سامانههای مدیریت محتوای پایگاه نشریات ملی و بینالمللی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
صافی، پ؛ و کریم زاده، د.(1391). تاثیرگذارترین عوامل برروی توسعه و ارتقا بهره وری سیستمهای اطلاعاتی، ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات، 100: 56- 61.
قادری نانسا، ل؛ سلمانی، آ؛ قلی پور، ه؛ و شرقی، ر. (1392). ارزیابی نظامهای اطلاعات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای آموزشی درمانی تبریز، مجله مدیریت اطلاعات سلامت، 10(2): 190-200.
موسوی موحدی، ع؛ کیانی بختیاری، آ؛ و چمنی، ج. (1383). تولید علم و اشاعه یافتههای علمی، نشریه رهیافت، (31): 5-20.
یوسفی فرد، م؛ و وفدایی، غ. (1378). ارائه ویژگیهای مناسب برای نظامهای مدیریت محتوای وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران براساس عناصر مطرح در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی دنیا، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی ،15(1):65 -93.
Amato, G., Gennaro, C.,Rabitti, F., & Savino,P. (2004). Milos: A multimedia content management system for digital library applications. In Research and Advanced Technology for Digital Libraries (pp. 14-25). Springer Berlin Heidelberg
Brender,J. (2006). Handbook of Evaluation Methods for Health Informatics. United States of America: Elsevier Academic Press: Burlington, MA.
Ghazisaedi, M., Davar Panah, A.,& Safdari, R. (2005). Health Information Management. Tehran, Iran: Mahan Publication. 235-238.
Goswami, Ch. (1998). Information Avability and Access Ability-The role of MIS. New Delhi: FID.
Hamborg, K‐C.,Vehse, B., & Bludau, H‐B. (2004). Questionnaire Based Usability Evaluation of Hospital Information Systems. Electronic Journal of Information Systems Evaluation. 7(1): 21‐30
Luecy,T. (1991) Managementinformationsystems,D.P.Publication.
Madnick,Stuart E.,& Moulton, Allen(2007).S cript, an on-line Manuscript Processing system. Engineering Writing and Speech, IEEE Transactions,11(2).
PePellow,A.,&Wilson,T.D.(1993).The Management Information Requirment of Head of University Department: ACritical Success Factor Approach. Journal of Information Science.19 .427.
Pommeroy,B., Crawford,E., & Sinist,A. (2003). Impementionting a Web-based content management system. J Health Infmjanag.17(1).55-7.
Taohidul Islam, S.M. and Zamri, Chik .(2011). Disaster in Bangladesh and management with advanced information system. Disaster Prevention and Management. 5(20), 521-530.
Thyvalikakath, TP., Monaco,V.andThambuganipalle. HB., SchleyerT(2008). A usability evaluation of four commercial dentalcomputer‐based patient record systems. J AmDentAssoc. 139(12),1632‐42.