بررسی میزان تاثیر آموزش های چهره به چهره عوامل شهرداری تهران بر رفتار شهروندان در مبحث مدیریت پسماند...
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریمحمدمهدی مظاهری 1 , حسین کرامتی نژاد 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: اثربخشی آموزشی, آموزش چهره به چهره, رفتار شهروندی, مدیریت پسماند شهری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: برنامههای آموزشی تنها زمانی میتواند ارزشمندی خود را توجیه کند که شواهد قابل اطمینان و معتبری در مورد تأثیر آموزش بر بهبود رفتار و عملکرد شرکت کنندگان و بالطبع منافع مردم عرضه کند. این تحقیق در همین ارتباط با هدف تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش چهره به چهره عوامل شهرداری تهران بر رفتار شهروندان در امر مدیریت پسماندهای شهری انجام گردیده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظرهدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی و ماهیت آن از نوع تحقیقات علی مقایسه ای است. جامعه آماری این تحقیق زنان خانهدار ساکن در منطقه 18 تهران میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شده لکن بر اساس پاسخ نامههای واصله که قابلیت بهره برداری داشتهاند 341 نفر از این افراد مورد مطالعه قرار میگیرند برای جمع آوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز در راستای دستیابی به اهداف تحقیق، از روشهای مختلفی چون مشاهده، مصاحبه با صاحب نظران و متخصصان آموزش، مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی و در نهایت پرسشنامه (ابزار اصلی تحقیق) بر اساس طیف لیکرت استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل این اطلاعات دو مرحله طی شده است. ابتدا به کمک آمار توصیفی دادههای گردآوری شده توصیف شدهاند و سپس به کمک آمار استنباطی نظیر ضرایب همبستگی، تحلیل رگرسیون و غیره فرضیات پژوهش مورد آزمون و استنباط واقع شده اند. یافتهها: بلحاظ سنی 6/29 درصد افراد مورد مطالعه کمتر از 30 سال سن داشته و 528/52 درصد آنان بین 30 تا 50 سال سن دارند، بررسی سطح تحصیلات افراد مورد مطالعه نشان داد که از بین 341 نفر افراد مورد مطالعه بیشترین فراوانی مربوط به سطح تحصیلی دیپلم میباشد. بررسی وضعیت قومی افراد مورد مطالعه نیز نشان میدهد 9/34 در صد آنان ترک هستند؛ 3/10 درصد آنان لر، 10درصد کرد و 6/12 درصد گیلکی و مابقی مربوط به قوم فارس...هستند وتحلیل دادهها نشان میدهد قریب به اتفاق افراد مورد مطالعه افرادی مذهبی (در حد معمول و یا زیاد) هستند. نتیجه گیری: نتایج برآمده از تحقیق حاکی از آن دارد که اثربخشی دورههای آموزشی چهره به چهره در رفتار شهروندان پیرامون مباحث مدیریت پسماند شهری بر 3 سطح دانش شهروندان با ضریب همبستگی چندگانه 391/0 و ضریب تعیین 153/0، بینش شهروندان با ضریب همبستگی 491/0 و ضریب تعیین 242/0 و کُنِش شهروندان با ضریب همبستگی چندگانه 516/0 و ضریب تعیین 270/0 تأثیر گذار بوده است.
IntroductionandObjective:Training programs can only be reliable and valid evidence to justify their value in improving the effectiveness of training on participant behavior and thus the interest of people and the area. Itwould not bepossiblewithout theprovision ofa comprehensiveand effectivetrainingthattheyshouldalladversefactorsaffecting thegreater effectivenessof this trainingconsider.In this context, this study aims to determine thefactors that affectthe effectiveness offace to face trainingcoursesTehran Municipalityofurbanwaste managementissuessurrounding thecitizen's behavior has been developed. Methods:.The study of research methods and the nature of relationship (first part) and a causal-comparative (second part) on the issue of measuring the impact of training on the face are considered citizens.However, the first section reviews the factors influencing their effectiveness in terms of research training, surveys and the target is applied.The first section reviews the factors influencing their effectiveness in terms of research training, surveys and the target application is placed on the agenda and measure the impact of education on the part of the citizens of the three levels of knowledge, vision and action in the next five Dimensions of citizens behavior. The data are housewives in their family.A total of 384 people have been calculated according to Cochran's formula but based on the response received letters that have the ability to take advantage of the 341 patients are being employed.To collect the data needed to achieve the research objectives, a variety of methods such as observation, interviews with experts and education experts, archival and library research, Internet search and the questionnaire (research tool) based on Likert was used.This information is analyzed in two steps.First, descriptive statistics such as percentage, mean, variance, frequency tables and the data are described, then the inferential statistics such as correlation, regression analysis and test research hypotheses and inferences are in. Findings:29.6% of the population in terms ofageless than30years old and52.8percent werebetween30 and 50years of age.Educationlevel ofthe subjectsshowedthat among341cases studied, the most frequent is thediplomalevel.Ethnicstatus checkshows34.9% of the study populationare Turks, 10.3% Lors, 10% Kords, 12.6%Gilak& the restis Fars.Dataanalysisshows thatthe vastpopulationofreligious people (fine ortoohigh). Conclusions: Theresults fromthe studyindicatethatfactors such astimecourses, spiritualmotivation, quality ofcourses, ethnicity, religion, education, age, explainedthe objectives ofthe course, according to thevictims' attitudes and ability toteachlearnerswitheffectivetrainingin thefaceto face of citizens' behavior regardingwaste managementissueswill make a meaning.Butassumptionsrelatedaids, instilland motivateenforcementtrainingmaterialonconceptualmodelshave been rejected.