بررسی میزان تاثیر آموزش های چهره به چهره عوامل شهرداری تهران بر رفتار شهروندان در مبحث مدیریت پسماند...
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریمحمدمهدی مظاهری 1 , حسین کرامتی نژاد 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: اثربخشی آموزشی, آموزش چهره به چهره, رفتار شهروندی, مدیریت پسماند شهری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: برنامههای آموزشی تنها زمانی میتواند ارزشمندی خود را توجیه کند که شواهد قابل اطمینان و معتبری در مورد تأثیر آموزش بر بهبود رفتار و عملکرد شرکت کنندگان و بالطبع منافع مردم عرضه کند. این تحقیق در همین ارتباط با هدف تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش چهره به چهره عوامل شهرداری تهران بر رفتار شهروندان در امر مدیریت پسماندهای شهری انجام گردیده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظرهدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی و ماهیت آن از نوع تحقیقات علی مقایسه ای است. جامعه آماری این تحقیق زنان خانهدار ساکن در منطقه 18 تهران میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شده لکن بر اساس پاسخ نامههای واصله که قابلیت بهره برداری داشتهاند 341 نفر از این افراد مورد مطالعه قرار میگیرند برای جمع آوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز در راستای دستیابی به اهداف تحقیق، از روشهای مختلفی چون مشاهده، مصاحبه با صاحب نظران و متخصصان آموزش، مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی و در نهایت پرسشنامه (ابزار اصلی تحقیق) بر اساس طیف لیکرت استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل این اطلاعات دو مرحله طی شده است. ابتدا به کمک آمار توصیفی دادههای گردآوری شده توصیف شدهاند و سپس به کمک آمار استنباطی نظیر ضرایب همبستگی، تحلیل رگرسیون و غیره فرضیات پژوهش مورد آزمون و استنباط واقع شده اند. یافتهها: بلحاظ سنی 6/29 درصد افراد مورد مطالعه کمتر از 30 سال سن داشته و 528/52 درصد آنان بین 30 تا 50 سال سن دارند، بررسی سطح تحصیلات افراد مورد مطالعه نشان داد که از بین 341 نفر افراد مورد مطالعه بیشترین فراوانی مربوط به سطح تحصیلی دیپلم میباشد. بررسی وضعیت قومی افراد مورد مطالعه نیز نشان میدهد 9/34 در صد آنان ترک هستند؛ 3/10 درصد آنان لر، 10درصد کرد و 6/12 درصد گیلکی و مابقی مربوط به قوم فارس...هستند وتحلیل دادهها نشان میدهد قریب به اتفاق افراد مورد مطالعه افرادی مذهبی (در حد معمول و یا زیاد) هستند. نتیجه گیری: نتایج برآمده از تحقیق حاکی از آن دارد که اثربخشی دورههای آموزشی چهره به چهره در رفتار شهروندان پیرامون مباحث مدیریت پسماند شهری بر 3 سطح دانش شهروندان با ضریب همبستگی چندگانه 391/0 و ضریب تعیین 153/0، بینش شهروندان با ضریب همبستگی 491/0 و ضریب تعیین 242/0 و کُنِش شهروندان با ضریب همبستگی چندگانه 516/0 و ضریب تعیین 270/0 تأثیر گذار بوده است.