اثربخشی ادراک حسی مکان در تداعی معنابرکاهش استرس قرنطینه خانگی دانشآموزان(نمونه موردی: مجتمع های مسکونی شهر اصفهان)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریصادق جهانبخش 1 , محمد رشتیان 2 , ناصر حسن پور کازرونی 3 , سید حمید آتشپور 4
1 - دانشجوی دکتری رشته معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. Jahanbakhsh_sadegh@yahoo.com
2 - استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. rashtian.mohammad2022@gmail.com (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. naser.hassanpur@hotmail.com
4 - دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانhamidatashpour@gmail.com
کلید واژه: مسکن, معنای مکان, قرنطینه خانگی, استرس, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:امروزه درشرایط اجرای قرنطینه خانگی ناشی ازبحران ها مانند شیوع بیماری ها، کلاس ها به صورت غیرحضوری برگزارمی شوند؛ که این روند پیامدهای بسیاری را برای آنها به دنبال دارد و ایجاد اختلال روحی یکی از آنها می باشد.پژوهش حاضر درپی بررسی علل ایجاد استرس ناشی از قرنطینه خانگی طولانی مدت باهدف تبیین رفتارها، نگرش هاوفرآیندهای برجسته تداعی معنا درجهت کاهش استرس دانش آموزان در محیط مسکونی آنها، رو به جلوخواهدرفت ودرپی شناسایی رابطه مولفه های برجسته تداعی معنا در محیط مسکونی افراد قرنطینه می باشد. روش پژوهش:مطالعه کیفی(اکتشافی)حاضر با رویکردپدیدارشناسی توصیفی(کلایزی) انجام گرفته است.در این روش اطلاعات ازمنابع معتبرموجود وانجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با دانش آموزان شهراصفهان برمبنای نمونه گیری هدفمند انجام شده است. برای تجزیه وتحلیل یافته ها ازشیوه تحلیل کلایزی با استفاده از نرم افزار اطلس تی-آی، داده ها دسته بندی و توصیف شده اند.باتوجه به ارزیابی نتایج به روش کلایزی بامراجعه مجدد به هریک از شرکتکنندگان در فرآیندی گفتگو-محور با آنها درباره یافته ها، اعتباریابی نهایی یافته ها صورت گرفته است. یافتهها:یافته ها نشان دهنده آن است که براساس مولفه های تداعی معنا درمکان و در نظرگرفتن تاثیر ادراک حسی بردانش آموزان درقرنطینه خانگی، می توان با ارتقاء مولفه های ادراک حسی در فضا ارتباط دانش آموز با محیط خانه را بهبود نمود.درحقیقت، فرد در قرنطینه خانگی، با کنترل حرکات بدن از طریق ایجاد یک محیط چندلایه و پیچیده، زمان طولانی قرنطینه خانگی را بهتر سپری کرده و خستگی روحی کمتری برای او خواهد داشت. نتیجه گیری:دانش آموز با ایجاد همبستگی در حواس خود، درک بهتری از محیط خود خواهد داشت که این امر ارتباط معنایی فضا وکاربر را ارتقاء می دهد ودرنتیجه استرس فردی کاهش می یابد
Introduction and purpose of the research: Today, in the conditions of the implementation of home quarantine caused by crises such as the outbreak of diseases, classes are held in absentia; This process has many consequences for them, and mental disorders are one of them.The present research will move forward after investigating the causes of stress caused by long-term home quarantine with the aim of explaining the behaviors, attitudes and prominent processes of associating meaning in order to reduce the stress of students in their residential environment and identifying the relationship between the prominent components of associating meaning in the residential environment of quarantined people. be Research method: The current qualitative (exploratory) study was conducted with a descriptive phenomenology (Collaizi) approach.In this method, information is available from reliable sources and semi-structured interviews with students in Isfahan city are conducted based on purposeful sampling.In order to analyze the findings, the data have been categorized and described using the Claysey analysis method using Atlas TI software.According to the evaluation of the results using the Claizian method, by revisiting each of the participants in a dialogue-oriented process with them about the findings, the final validation of the findings has been done. Findings: The findings show that based on the components of the association of meaning in the place and considering the effect of the sensory perception of the students in home quarantine, it is possible to improve the communication of the students with the home environment by improving the components of the sensory perception in the space;In fact, a person in home quarantine, by controlling body movements through creating a multi-layered and complex environment, will spend the long time of home quarantine better and will have less mental fatigue for him. Conclusion: The student will have a better understanding of his environment by creating correlation in his senses, which improves the semantic connection between the space and the user, and as a result, individual stress is reduced.
ابوالمعالی الحسینی، خدیجه(1399). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها، فصلنامه روان شناسی تربیتی، دوره 16 (55)، ص 157-193.
اتیکسون، ریتا ال(1400)/زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه:محمدتقی برهانی، نشر رشد، تهران.
اشتگ، لیندا؛ وندنبرگ، اگنس؛ دگروت، جودی (1396). مفاهیم پایه درروانشناسیمحیطی، ترجمه: سپیدهبرزگر، انتشارات-فکرنو، تهران.
پاکزاد ، جهانشاه (1394).الفبای روانشناسی محیط برای طراحان، چاپ سوم، انتشارات آرمان شهر، تهران.
پالاسما، یوهانی (1396). چشمان پوست (با مقاله ای تحلیلی بر فلسفه مرلوپونتی و معماری)، ترجمه: علیرضا فخرکننده، چاپ چهارم، نشر: نشرچشمه، تهران، ایران.
دبدبه، محمد (1400). طراحی بر اساس ادراک و رفتار انسانی، تهران: طحان گستر.
ریاحی، محمداسماعیل ؛ رهبری، لادن (1393). رویکرد فرایند استرس در جامعهشناسی سلامت روان: مطالعة جامعهشناختی استرس، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره8(1)، ص49-87.
ریاضی، سیده معصومه، و ابراهیم زاده، فاطمه. (1394). ارائه راهکارهایی در طراحی محیط در مجموعه های مسکونی نسبت به کاهش استرس ساکنین (نمونه موردی شهرک های تنکابن). کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی.
شاهچراغی، آزاده(1396). محاط در محیط: کاربرد روانشناسی محیطی در معماری و شهرسازی، سازمان جهاد دانشگاهی، تهران.
طاهر طلوع دل ، محمد صادق ؛ سادات ، سیده اشرف (1400).زیست پذیری در خانه ایرانی ، نشر دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی، تهران.
علی الحسابی، مهران؛ چربگو ، نصیبه (1394). بازخوانی و تبیین ارتباط معنی و هویت مکان، مجله معماری و شهرسازی ایران، دوره 6(1)، ص 103-115.
علی الحسابی، مهران؛ رضازاده ، راضیه؛ چربگو، نصیبه (1396). ارایه مدل مفهومی معنای مکان و شاخص های تداوم آن (تحلیل پدیدارشناسانه تفسیری تجربیات زیسته افراد) (مقاله علمی وزارت علوم)، مجله باغ نظر سال چهاردهم ( 52). ص17-26.
کارمن، تیلور. (1390). مرلو- پونتی. ترجمة مسعود علیا. تهران: نشر ققنوس.
کارمونا، متئو؛ تیم هیت ، تنراک؛ تیسدل، استیون(1394). مکانهای عمومی، فضاهای شهری: ابعاد گوناگون طراحی شهری. ترجمه: مهشید شکوهی، زهرا اهری، فریبا قرائی، اسماعیل صالحی، نشر دانشگاه هنر، تهران.
کلالی ، پریسا ؛ مدیری، آتوسا(1391).تبیین نقش مولفه معنا در فرایند شکل گیری حس مکان ، مجله علمی -پژوهشی هنرهای زیبا، دوره 17، شماره 2 ، ص 43-52.
موسی پور، حامد؛ آشتیانی، جواد چنگی؛ کهربایی کلخوران علیا، محمد (1399). تحول معنوی و وجودی و همه گیری کووید 19 : یک مطالعه کیفی، فصلنامۀ پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره14(1)، 56-70.
هال، ادوارد تی (1398). بعد پنهان ، ترجمه: منوچهر طبیبیان، نشر دانشگاه تهران، تهران.
_||_
Abolmaali Alhosseini, K. (2020). Psychological and Instructional consequences of Corona disease (Covid-19) and coping strategies with them. Educational Psychology, 16(55), 157-193. doi:10.22054/jep.2020.52371.2993.
Angdhiri, R. P. (2020). Challenges of home learning during a pandemic through the eyes of a student. Jakarta Post, Jakarta.
Angrilli, A. (Cherubini, P., Pavese, A. & Manfredini, S.). (1997)."The influence of affective factors on time perception". Perception & Psychophysics.59 (6), 972-982
Casey, E. (2004(. Public memory in place and time. In Phillips, K; Public Memory. Alabama : University of Alabama Press.
Denes, A., & Gumel, A. B. (2019).Modeling the impact of quarantine during an outbreak of Ebola virus disease. Infectious Disease Modelling, 4, 12-27.
Diprose, R. (2012). Corporeal Generosity: On Giving with Nietzsche, Merleau-Ponty, and Levinas. New York: State University of New York .
Hall, D. G. (1998). Continuity and the Persistence of Objects: When the Whole is greater than the sum of the parts. COGNITIVE PSYCHOLOGY, (37): 28–59.
Isaacs.R. (2001). "The subjective duration of time in the experience of urban places". Journal of Urban Design, 6(2), pp.109-127.
Martsin, M. (2012). On mind, mediation and meaning-making. Culture & Psychology, 18 )3(: 425–440.
Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. London: Routledge.
Neisser.U (1976).Cognition & Reality. San Francisco: Freeman.
Özüdoğru, G.(2021). Problems faced in distance education during Covid-19 Pandemic.Participatory Educational Research, 8(4), 321-333.
Rezaei, A. M. (2020). Evaluating what students have learned during the Corona: Challenges and solutions. Journal of Educational Psychology, 16 (55), 179-214. doi: 10.22054 / jep.2020.52660.3012.
Todd, R. W. (2020). Teachers’ perceptions of the shift from the classroom to online teaching. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 4-16.
Trigg, D. (2014). Monuments of memory. In The Memory of Place, Trigg, D. Ohio: Ohio University Press.
Vosoughi, M., Dargahi A,Teymouri P. (2020). Environmental health and safety assessment of schools in khalkhal city using crisis management approach. Health in Emergencies & Disasters Quarterly; 5(2), 91-98.
Zandi, M. (2020). Analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats of Virtual Education and Research in Engineering Fields in the Condition of Coronavirus (Covid 19) Epidemic June, Iran.