نظریه انقطاع عذاب در آخر تشناسی عرفانی ابن عربی
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: خلود عذاب, انقطاع عذاب, ابن عربی, وعد و وعید, رحمت و غضب, عذاب, نعیم, دوزخ, شقاوت و
, 
, سعادت, مرتکب کبیره, آخرت شناسی,
چکیده مقاله :
جاودانگی عذاب اخروی به عنوان یکی از مباحث اصلی آخر ت شناسی اسلامی به دلیل ارتباط با بحثجایگاه مهمی در اغلب مکاتب کلامی با رویکردها و تفاسیر مختلف داشته است . ظاهر اً مرتکب کبیره محی الدین بن عربی در عالم اسلام نخستین کسی است که بر خلاف مشهور، اعتقادی به سرمدیت عذابنداشته، جهنم را پدیده ای دگرگون شونده و امری نسبی م ی داند. بنابر تلقی وی، عذاب - از ریشه عذب -نسبت به گروه های مختلف از دوزخیان، متناسب با استعدادها و قابلیت های متفا وت آنها و در اشکال وعذاب دوزخیان را به تمثیل رویا کیفیات متنوع تبدیل به امری گوارا و عذب می گردد. ابن عربی با بیانخواب شیرینی تشبیه می کند که ماهیت حقیقی آن چیزی جز گرفتاری در غفلت از واقعیت تاریک و رنج آورخود آنها نیست . از جمله دلایل اب ن عربی برای توجیه نظریه خود جواز خلف وعید از سوی خدا، رحمتبیکران الهی، تناسب کیفر با عمل و عرضیت اعمال در برابر جوهریت فطرت است.
The Constancy of Divine Retribution is an important subject inIslamic eschatology. This subject which is related to "the committer ofcardinal sins" has a special place in theological discussions. Ibn-al-Arabi among Islamic thinkers is the only one who belives in DivineRetribution no to be perpetual. He holds that Hell is a changeablephenomenon and anunstable affair. According to Ibn-al-Arabi viewpoint, the Divine Retribution finally will be transformed in to DivineGrace and eventually eternal peace(1) In Mechanics, Nature is regarded in the abstract, in the simplest andvaguest form of its idea -- that of externality. (2) Physics: In all thethree portions of mechanical Nature it is quantity and quantity only thatis exhibited. The matter which physics verifies is qualitative orindividual. (3) Organics, where Nature first acquires the character ofsubject, with the power which a subject has of gathering up all its partsor differences under its own control.