عناصر فلوطینی در الاهیات سلبی قاضی سعید قمی
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: الهیات سلبی, فلوطین, تعالی و تنزیه, قاضی سعید قمی, الوهیت,
چکیده مقاله :
بیش ترین مشکلات و ابهام های معناشناختی در بحث سخن گفتن از خدا مربوط به تحلیل معناییاوصاف انسانی، به هنگام اسناد این اوصاف به خداوند است. این اوصاف و محمولات هنگامی که درزبان عادی و زمین ههای متعارف به کار می روند، دارای معانی روشن و قابل فهمی هستند؛ ولی همیناوصاف و محمولات به هنگام انتساب به موجودی متعالی و غیرجسمانی و نامتناهی مشکل آفرینمی شوند. برای رفع این مشکلات دیدگاه ها و نظریات متفاوتی ارائه شده است که ما تنها به بررسینظریه ی سلبی فلوطین و قاضی سعید ه مچنین تأثیر الاهیات سلبی فلوطین بر اصول و مبانیالاهیات سلبی قاضی سعید می پردازیم. این دسته از متفکران معتقدند از طریق زبان عادی و روزمرهدرباره ی خدا، اوصاف و افعال او سخن گفت. البته قابل ذکر است شیوه ی سلبی تنها م یتوان بهافراط در زمین هی تعالی و تنزیه و تکیه بر روش سلبی بدون بهره گیری از رو شهای دیگر، امکانهرگونه سخن گفتن معنادار و حقیقی درباره ی خدا را ناممکن می سازد
The greatest problem and most semantic vagueness on talking of Godrefer to semantic analysis of human traits and their attribution to god.When these attributes apply in usual linguistic use and normalcircumstances they have clear and intelligible sense; though suchattributes and predicates use for a transcendent, non corporeal, andinfinite being is problematic. A few theories exposed to solve (orovercome) this puzzle. Here, I only illustrate Plotinus and Gazi-Saeed’stheory and demonstrate how Gazi-Saeed’s theology is influenced byPlotinusian one. Both believed that, considering ordinary language use,we can only talk about god in negative way. It seems, however,insisting on speaking of god negatively without using other methods,restrains us from talking about god genuinely.